Care sunt semnele dificultăților de învățare la copil?
©
Autor: Costin Alexandra
Dificultățile de învățare reprezintă un concept-umbrelă pentru o varietate de tulburări de natură cognitivă. Problemele de acest tip nu au însă nicio legătură cu inteligenÈ›a sau motivaÈ›ia unei persoane.
Copiii care întâmpină probleme în asimilarea È™i procesarea de noi informaÈ›ii nu sunt mai puÈ›in înzestraÈ›i din punct de vedere intelectual È™i nici mai indolenÈ›i decât ceilalÈ›i copii; pur È™i simplu, creierul lor funcÈ›ionează uÈ™or diferit, fapt ce le afectează capacitatea de învățare.
Cu alte cuvinte, persoanele cu dificultăți de învățare văd, aud È™i înÈ›eleg lucrurile în mod distinct, formând împreună o categorie eterogenă, în care coexistă tulburări din arii dintre cele mai variate. (1)
De exemplu, un copil cu tulburări de învățare poate manifestă dificultăți semnificative de citire, în timp ce un altul nu prezintă probleme la nivel de lectură, dar nu reuÈ™eÈ™te să se exprime în scris.
De-a lungul timpului, cercetători, specialiÈ™ti È™i profesori au încercat să identifice principalele caracteristici asociate dificultăților de învățare, iar dintre acestea, cel mai frecvent întâlnite sunt:
Dificultățile de învățare se fac vizibile încă din timpul È™colii primare, când copiii cu astfel de tulburări depun eforturi vizibil mai mari decât restul colegilor pentru a atinge performanÈ›a È™i, totuÈ™i, evoluÈ›ia lor este mai lentă È™i mai puÈ›in remarcabilă. DeÈ™i aparent copiii cu tulburări de învățare prezintă abilități similare colegilor È™i reuÈ™esc să È›ină ritmul cu aceÈ™tia la anumite materii, există domenii în care silinÈ›a lor rămâne fără rezultate concrete.
În general, dificultățile de învățare apar în arii precum lectura, matematica È™i exprimarea scrisă. Unii copii întâmpină probleme într-un singur domeniu, în timp ce alÈ›ii înregistrează lacune în toate trei. TotuÈ™i, se estimează că până la 90% dintre persoanele cu probleme de învățare întâmpină dificultăți de citire. Cel mai frecvent, acestea se manifestă prin:
În tabelul de mai jos, puteÈ›i urmări cele mai comune tipuri de dificultăți de învățare, alături de modul de manifestare:
Există anumite indicii care semnalează existenÈ›a dificultăților de învățare la copil. Monitorizându-l atent, puteÈ›i descoperi precoce problemele cu care se confruntă micuÈ›ul dumneavoastră, luând măsurile necesare. Nu ezitaÈ›i să vă adresaÈ›i medicului de familie sau medicului specialist, dacă remarcaÈ›i următoarele aspecte în evoluÈ›ia copilului:
Dificultățile cu care se confruntă copiii pe parcursul traseului lor educaÈ›ional nu implică în mod automat probleme de învățare. Stările anxioase, episoadele depresive, evenimentele stresante, traumele emoÈ›ionale pot afecta de asemenea performanÈ›a È™colară a copilului dumneavoastră.
Nu în ultimul rând, deficienÈ›ele de învățare sunt corelate È™i cu tulburările hiperkinetice cu deficit de atenÈ›ie (ADHD) sau cu autismul. Nu ezitaÈ›i să solicitaÈ›i sprijinul specialistului dacă evoluÈ›ia copilul dumneavoastră vă îngrijorează. Indiferent de diagnosticul pe care l-aÈ›i primi, adresarea precoce la medic este recomandabilă – fie pentru liniÈ™tea dumneavoastră, fie pentru un plan terapeutic adecvat nevoii copilului. (1)
Copiii care întâmpină probleme în asimilarea È™i procesarea de noi informaÈ›ii nu sunt mai puÈ›in înzestraÈ›i din punct de vedere intelectual È™i nici mai indolenÈ›i decât ceilalÈ›i copii; pur È™i simplu, creierul lor funcÈ›ionează uÈ™or diferit, fapt ce le afectează capacitatea de învățare.
Cu alte cuvinte, persoanele cu dificultăți de învățare văd, aud È™i înÈ›eleg lucrurile în mod distinct, formând împreună o categorie eterogenă, în care coexistă tulburări din arii dintre cele mai variate. (1)
De exemplu, un copil cu tulburări de învățare poate manifestă dificultăți semnificative de citire, în timp ce un altul nu prezintă probleme la nivel de lectură, dar nu reuÈ™eÈ™te să se exprime în scris.
De-a lungul timpului, cercetători, specialiÈ™ti È™i profesori au încercat să identifice principalele caracteristici asociate dificultăților de învățare, iar dintre acestea, cel mai frecvent întâlnite sunt:
- hiperactivitatea;
- impulsivitatea;
- deficiențele psihomotorii;
- tulburările de memorie și raționament;
- labilitatea emoțională;
- problemele de coordonare;
- vocabularul deficitar;
- lipsa de atenție;
- problemele școlare;
- alte simptome neurologice echivoce. (1), (2)
Dificultățile de învățare se fac vizibile încă din timpul È™colii primare, când copiii cu astfel de tulburări depun eforturi vizibil mai mari decât restul colegilor pentru a atinge performanÈ›a È™i, totuÈ™i, evoluÈ›ia lor este mai lentă È™i mai puÈ›in remarcabilă. DeÈ™i aparent copiii cu tulburări de învățare prezintă abilități similare colegilor È™i reuÈ™esc să È›ină ritmul cu aceÈ™tia la anumite materii, există domenii în care silinÈ›a lor rămâne fără rezultate concrete.
În general, dificultățile de învățare apar în arii precum lectura, matematica È™i exprimarea scrisă. Unii copii întâmpină probleme într-un singur domeniu, în timp ce alÈ›ii înregistrează lacune în toate trei. TotuÈ™i, se estimează că până la 90% dintre persoanele cu probleme de învățare întâmpină dificultăți de citire. Cel mai frecvent, acestea se manifestă prin:
- omiterea unui cuvânt sau a unui grup de cuvinte în timpul lecturii;
- înlocuirea unui termen cu un altul, asemănător ca formă;
- pronunțarea incorectă a unor cuvinte;
- ezitare È™i nesiguranță în timpul citirii;
- inversarea cuvintelor în frază;
- tulburări nervoase cu mişcări spasmodice pe parcursul lecturii. (2)
În tabelul de mai jos, puteÈ›i urmări cele mai comune tipuri de dificultăți de învățare, alături de modul de manifestare:
Dislexie | Probleme de citire | Tulburări de citire, de scriere, pronunție, ortografie, vorbire |
Discalculie | Probleme de calcul matematic | Dificultăți în rezolvarea exerciÈ›iilor de matematică, percepere eronată a timpului, utilizarea incorectă a banilor |
Disgrafie | Probleme de scriere | Tulburări de scriere, ortografie È™i de organizare a ideilor în exprimare |
Dispraxie | Dezvoltarea deficitară a abilităților motorii fine | Deficiențe de coordonare oculo-motorie, echilibru și dexteritate |
Disfazie | Probleme de vorbire | Dificultăți de înÈ›elegere a limbii vorbite, tulburări de citire È™i de înÈ›elegere a mesajului |
DeficienÈ›e de procesare auditivă | Dificultăți în perceperea corectă a sunetelor | Probleme de citire, înÈ›elegere È™i vorbire |
DeficienÈ›e de procesare vizuală | Dificultăți în interpretarea informaÈ›iei vizuale | Tulburări de citire, dificultăți în rezolvarea exerciÈ›iilor de matematică, probleme în urmărirea hărÈ›ilor, graficelor, simbolurilor, imaginilor |
Semne ale dificultăților de învățare la copil
Există anumite indicii care semnalează existenÈ›a dificultăților de învățare la copil. Monitorizându-l atent, puteÈ›i descoperi precoce problemele cu care se confruntă micuÈ›ul dumneavoastră, luând măsurile necesare. Nu ezitaÈ›i să vă adresaÈ›i medicului de familie sau medicului specialist, dacă remarcaÈ›i următoarele aspecte în evoluÈ›ia copilului:
Tulburări de învățare la copilul preÈ™colar:
- pronunție deficitară a cuvintelor;
- utilizarea incorectă a termenilor pentru contextul dat;
- lentoare în vorbire;
- probleme în memorarea alfabetului, numerelor, culorilor, zilelor săptămânii;
- dificultăți de orientare în spaÈ›iu/timp;
- probleme în manipularea obiectelor de scris, de tăiat;
- greutate în apăsarea butoanelor, închiderea / deschiderea fermoarelor, legarea È™ireturilor.
Tulburări de învățare la copilul de 5-9 ani:
- probleme de înÈ›elegere a raportului dintre literă È™i sunet;
- dificultăți în despărÈ›irea cuvintelor în silabe;
- confuzie între cuvinte uzuale;
- ortografie constant deficitară;
- erori frecvente de citire;
- probleme în înÈ›elegerea È™i memorarea conceptelor de bază în matematică;
- dificultăți de orientare în timp;
- asimilare lentă de noi cunoștințe.
Tulburări de învățare la copilul de 10-14 ani:
- probleme de înÈ›elegere a unui text lecturat;
- dificultăți în aplicarea conceptelor matematice;
- exprimare deficitară și utilizare incorectă a cuvintelor;
- evitarea situaÈ›iilor în care trebuie să citească în faÈ›a unui public;
- scrierea greÈ™ită a aceluiaÈ™i cuvânt într-un singur text;
- organizare defectuoasă a sarcinilor zilnice;
- probleme în urmărirea unei dezbateri È™colare È™i inabilitatea de a participa la discuÈ›ie;
- abateri importante de la regulile de caligrafie.
Dificultățile cu care se confruntă copiii pe parcursul traseului lor educaÈ›ional nu implică în mod automat probleme de învățare. Stările anxioase, episoadele depresive, evenimentele stresante, traumele emoÈ›ionale pot afecta de asemenea performanÈ›a È™colară a copilului dumneavoastră.
Nu în ultimul rând, deficienÈ›ele de învățare sunt corelate È™i cu tulburările hiperkinetice cu deficit de atenÈ›ie (ADHD) sau cu autismul. Nu ezitaÈ›i să solicitaÈ›i sprijinul specialistului dacă evoluÈ›ia copilul dumneavoastră vă îngrijorează. Indiferent de diagnosticul pe care l-aÈ›i primi, adresarea precoce la medic este recomandabilă – fie pentru liniÈ™tea dumneavoastră, fie pentru un plan terapeutic adecvat nevoii copilului. (1)
Data actualizare: 19-06-2019 | creare: 29-04-2015 | Vizite: 9976
Bibliografie
1. Learning Disabilities and Disorders, link: https://www.helpguide.org/articles/learning-disabilities/learning-disabilities-and-disorders.htm2. Characteristics of Children with Learning Disabilities, link: https://www.naset.org/fileadmin/user_upload/LD_Report/Issue__3_LD_Report_Characteristic_of_LD.pdf
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Autism sau intarziere de vorbire la un copil de 2 ani?
- Ingrijorare autism sau alte probleme la copil de 2 ani si jumatate
- Jocul cu papusile
- Tulburare de comportament la copii
- Gemeni cu intarziere verbala
- Problema psihica sau numai incapatinare?
- Cand incep copii sa vorbeasca
- Fetita mea de 3 ani nu vorbeste bine