Ce este de facut impotriva stresului la locul de munca

Data publicării: 20-03-2007

Sa mirosi subsuoara unui coleg, sa iti incarci bateriile facand o siesta intr-o ""capsula de dormit"" si sa dai o fuga, la ora pranzului, sa mangai o pisica: acestea sunt ultimele tehnici antistres destinate oamenilor surmenati. Aceste recomandari nu prea ortodoxe figureaza intr-un ghid impotriva stresului la serviciu, comandat de revista stiintifica internationala New Scientist unor cercetatori care studiaza cauzele anxietatii in mediul profesional, releva Ian Sample in articolul sau publicat, recent, de cotidianul britanic The Guardian si preluat de ultima editie a saptamanalului francez Courrier International.

 Astfel, potrivit lui Jacqueline Vischer, din cadrul Universitatii din Montreal, un spatiu de lucru inadaptat este suficient pentru a stresa. Necontenitul du-te-vino al colegilor intr-un birou poate dauna comunicarii si sentimentului de apartenenta. Chiar si vagi ingrijorari in ceea ce priveste atmosfera dintr-o incapere pot influenta atitudinea unui salariat. ""Incercarea de adaptare la un spatiu nu prea functional induce costuri ascunse in termeni de productivitate"", asigura ea.


 Daca este sa dam crezare acestui ghid, una dintre cele mai bune cai de reducere a stresului ar consta - pur si simplu - in urcarea treptelor in profesie. Potrivit unui studiu referitor la mii de functionari, cu cat un om se afla mai spre partea de jos a scarii ierarhice, cu atat este mai mare probabilitatea ca el sa moara tanar. Cercetatorii apreciaza ca cei care nu au decat un control redus asupra vietii lor profesionale sunt mai mult supusi stresului, ceea ce - pe termen lung - poate determina probleme medicale cum ar fi hipertensiunea arteriala, excesul de colesterol ori tulburarile cardiace. In lipsa perspectivelor de avansare, trebuie sa fie stranse relatiile cu colegii ori sa fie urmate cursuri de pregatire profesionala si evitate orele suplimentare.


 O alta metoda eficienta ar fi si timpul mai indelungat petrecut in fata aparatului de distribuit apa proaspata, masa /de pranz/ luata in compania colegilor si marturisirile facute celorlalti. Functionarii care beneficiaza de sprijinul moral al colegilor si de incurajarea superiorilor lor sunt mai sanatosi si mai putin stresati. In schimb, nu trebuie nici sa fii prea sociabil, potrivit afirmatiilor facute de Gloria Mark, o cercetatoare din cadrul Universitatii statului California. Intreruperile neincetate pentru a vorbi cu colegii sau citirea e-mail-urilor poate favoriza stresul, caci exista senzatia ca munca nu avanseaza.


 Edward Hallowell, un medic din statul Massachusetts, considera ca si incapacitatea unora de a renunta la unele deprinderi constituie o sursa importanta de stres, problema exacerbata de gadgeturi moderne ce dau dependenta - cum ar fi BlackBerry /un terminal Internet de buzunar distribuit in Franta de la finele anului 2005/. Astfel, o pacienta l-a intrebat daca este normal ca sotul ei sa isi tina BlackBerry-ul pe perna in timp ce fac dragoste. ""La fel cum am invatat sa bem in mod responsabil, va trebui sa invatam sa utilizam si noile tehnologii"", apreciaza dr. Hallowell.


 Alte studii dezvaluie metode neasteptate pentru usurarea stresului. Teste realizate de George Preti in cadrul Monell Chemical Senses Centre din Philadelphia pe mai multe femei voluntare au aratat ca ele se simteau mai putin tensionate dupa ce mirosisera transpiratia de la subratul cuiva. De ce? Deocamdata, cercetatorul nu poate explica lucrul acesta. La randul sau, la Tokio, o companie le permite salariatilor sai sa mangaie pisici in timpul pauzei, iar, la New York, societatea MetroNaps propune, in schimbul sumei de 14 dolari /10 euro/, o siesta de un sfert de ora intr-o capsula.

 

Sursa: Rompres

20-03-2007, Vizualizari 2177
 Agentia Nationala de Presa Agerpres Stirile medicale sunt furnizate de Agentia Nationala de Presa "Agerpres", partenerul nostru pe sectiunea de Noutati si Stiri medicale.