ROmedic Cabinete medicale Iasi Cabinete Psihiatrie Psihiatrie Iasi

Inteligenta emotionala si convingerile irationale

Inteligenta emotionala si convingerile irationale
Autor: Lynn Clark
Fiecare isi doreste sa aiba copilul cel mai frumos, cel mai destept, cel mai popular si cel mai cuminte. Ei, daca unele nu le prea putem schimba, putem incerca sa vedem cum si ce putem face sa crestem un individ sanatos din punct de vedere emotional.

In ultimii ani s-a pus un accent sporit pe dezvoltarea unor adulti cu un nivel mai ridicat al inteligentei emotionale (EQ), ca opus al inteligentei cognitive (IQ). Un scor ridicat la un test de inteligenta masoara doar capacitatile cognitive, de analiza, rationare si sinteza. NU masoara cat de plin de success va fi individual respective, daca va avea o viata sociala sanatoasa, daca va suferi de tulburari emotionale sau daca va devein un criminal in serie.
Inteligenta Emotionala reprezinta capacitatea de a depista, intelege si utiliza emotiile, atat cele proprii, cat si ale altor persoane, cu scopul luarii celor mai bune decizii si a obtinerii unor rezultate deosebite la punerea lor in aplicare. Un nivel ridicat al inteligentei emotionale este intotdeauna asociat cu existenta unor relatii trainice cu ceilalti, pe care putem conta atunci cand ne confruntam cu probleme care implica cooperarea acestora (dragoste, familie, grup de prieteni, lucrul in echipa). Convingerile irationale submineaza inteligenta emotionala, de aceea e vital ca ele sa fie depistate inca din copialrie, si corectate unde este cazul.
Terapiile rational-emotive si comportamentale la copii se bazeaza pe evaluarea si depistarea credintelor irationale pe care acestia le pot avea.


Cercetatorii au convenit ca exista 11 convingeri irationale majore, si anume:
1. Oamenii au nevoie de aprobare si de dragoste de la toate persoanele pe care le considera importante.
2. Pentru a fi o persoana de valoare trebuie sa fii perfect competent si adecvat in aproape tot ceea ce faci.
3. Cei care iti gresesc trebuie sa fie pedepsiti pt greselile lor.
4. Este groaznic daca lucurile nu sunt asa cum ti-ai dori sa fie.
5. Tulburarea emotioanala provine din presiunea exterioara si nu imi pot controla sau schimba sentimentele.
6. Ar trebuie sa imi fie foarte frica de evenimentele incerte sau potential periculoase.
7. Este mai usor sa eviti dificultatile vietii decat sa le faci fata.
8. Noi avem nevoie sa fim dependenti de cineva mai puternic decat noi insinne.
9. Evenimente din trecutul nostru ne influenteaza prezentul iar noi nu mai putem schimba nimic in legatura cu aceste evenimente.
10. Oamenii si lucrurile ar trebui sa fie mai buni(e) decat sunt, iar asa cum sunt sunt groaznice.
11. Trebuie sa existe o solutie perfecta la problemele mele.

Toate aceste convingeri duc la creearea unor standard imposibil de atins, care ulterior duc la aparitia frustrarilor, si care la randul lor sunt terenul propice pt dezvoltarea nevrozelor si depresiilor.
In cazul terapiilor se folosesc anumite scale pentru masurarea credintelor irationale inca de la varste fragede. Bineinteles, toate aceste scale si scoruri nu vin decat sa sustina si sa directioneze niste discutii si tehnici, de a le face mai orientate pe varsta si capacitatea de intelegere si dezvoltare a copilului.
Succesul si fericirea depind de capacitatea individuala de a stabili si mentine relatii cu ceilalti. Cu toate acestea, unii au dificultati in stabilirea de noi relatii, in vreme ce majoritatea se mpiedica pe drum si lasa conflictele sau neintelegerile sa duca la erodarea relatiei cu ceilalti.
Copilul trebuie sa inteleaga ca lumea nu e obligata sa il iubeasca sau sa il placa, sa inteleaga ca la probleme perfecte exista doar solutii imperfect, ca se pot imbunatati actiunile si comportamentul dar nu prin autoinvinovatire si blamare. Perceptia si asumarea greselilor face parte din dezvoltarea personala, si duce la dezvoltarea unei personalitati puternice.


Ideea e ca o persoana cu un EQ ridicat, se recunoaste prin cateva caracteristici specifice, si a caror prezenta se poate observa inca de la primele incercari de stabilire de contacte sociale, la varste timpurii, sau mai ales in situatii sociale (cum ar fi pe o scena, in fata unui public, cum spuneam mai devreme). Vorbim aici de increderea in sine, stapanire si autocontrol, putere si pricepere de conducere a discutiilor catre fagasul dorit, capacitatea de a-i tine si pe altii sub control si de a le capta atentia, stima de sine ridicata (fara a vorbi de ingamfare si supraevaluare), sociabilitate, calm, optimism. Vorbim de persoanele care au dat gres de 100 de ori, dar sunt convinsi ca a 101 oara o sa aiba success. NU se lasa, cauta mereu sa isi imbunatateasca performantele si invata din greseli. Pentru ei nu exista “Trebuie sa reusesc cu orice pret, altfel ceilalti nu ma vor iubi si admira”. NU. Pentru ei exista doar “As vrea sa reusesc, am incredere in mine. Dar daca nu o sa se intample de azi, asta nu ma face nici mai rau, nici mai prost. Si maine e o zi, o sa o luam de la capat, mai hotarati si mai pregatiti ca ieri”. Cam asa vreau sa fie copilul pe care il cresc. NU trebuie sa fie asa. Dar as vrea.

 
Programare