Un studiu genetic asupra cancerului hepatic prezintă o nouă ţintă terapeutică

Un studiu genetic asupra cancerului hepatic prezintă o nouă ţintă terapeutică

Medicamentele ce ţintesc gena MAGEA3 ar putea opri proliferarea carcinomului hepatocelular, cea mai frecventă tumoră hepatică şi una dintre primele cauze de deces. Aceasta este concluzia unui studiu care a analizat modificările genetice din carcinomul hepatocelular şi care a apărut în revista PLOS Genetics pe 24 iunie. Anterior au fost descoperite mai multe gene ce stimulează creşterea tumorală, dar totuşi beneficiul terapiilor aprobate este limitat.

În studiul de faţă dr. Augusto Villaneuva şi echipa sa au colectat 44 biopsii tumorale de la 12 pacienţi cu carcinom hepatocelular. S-a utilizat tehnica secvenţierii ARN pentru a descoperi care gene sunt mai exprimate în zonele cu grad mare de transformare tumorală comparativ cu zonele cu grad redus de transformare din cadrul aceleiaşi formaţiuni tumorale.

O familie de gene – antigenele testiculare canceroase (CTAs) a fost supraexprimată recurent în cele mai agresive regiuni tumorale. Aceste CTAs, majoritatea localizate pe cromozomul X, sunt în mod normal exprimate în celulele germinale testiculare. Se bănuieşte că au rol în spermatogeneză şi în protejarea acestor celule faţă de factorii stresori şi apoptoză. CTAs, în mod special gena MAGEA3 sunt asociate cu un prognostic slab.

Când echipa de cercetători a blocat expresia genei MAGEA3 în celule izolate provenite din carcinoame hepatocelulare, acestea nu au mai fost capabile de diviziune şi au dispărut. Când s-a experimentat supraexprimarea genei MAGEA3 în loturi de şoareci predispuşi la a dezvolta carcinom hepatocelular, animalele au decedat mai rapid.

Sunt necesare studii viitoare cu loturi mai mari de pacienţi pentru a confirma descoperirea şi a stabili dacă gena MAGEA3 însăşi sau mecanismele sale de down-regulation ar fi mai eficiente de ţintit prin terapie.

„Studiul nostru a prezentat rolul antigenelor testiculare canceroase, în particular MAGEA3 în progresia cancerului hepatic. Prin el se demonstrează că inhibiţia selectivă a genei MAGEA3 are efecte antitumorale pe modelele experimentale. La modul general, studiul oferă şi dovada necesară pentru a testa inhibiţia MAGEA3 în primele etape ale trialurilor clinice la care participă pacienţi cu tumori hepatice primare. ” adaugă dr. Villanueva.

Data actualizare: 30-06-2021 | creare: 30-06-2021 | Vizite: 499
Genetic study of liver cancer reveals new drug target, sursa: ScienceDaily, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210624141533.htm

• Care este legătura între ritmul circadian și dezvoltarea cancerului hepatic?
  • Eficacitatea tratamentelor la pacienții cu cancer hepatic care primesc imunoterapie, stabilită folosind un scor recent dezvoltat