Autism – Terapie A.B.A.
Cum aflu daca copilul meu are Autism/Tulburari din spectrul autist ?
confruntări ideologice.
În anul 1990, medicul psihiatru Maria Montessori a revoluționat lumea medicală cu propunerile sale, reușind să elaboreze o metodă pedagogică educativă elementară pentru copiii cu dificultăți mintale și sociale. Ea a făcut remarca următoare: ” Copiii deficienți nu sunt în afara legii și au dreptul să trăiasca și să meargă la școală”.
În 1911, psihiatrul Eugen Bleuler introduce pentru prima data termenul de autism pentru a califica acești copii, care vin din afara realității, afundați în viața lor interioară.
Medicul austriac Leo Kanner în anul 1943, reușește să descrie cu exactitate sindromul autist, la vremea aceea autismul fiind considerat ca pe ” o incapacitate crescută de a realiza biologic contactul obișnuit cu alți oameni”.În urma experimentului de la spitalul John Hopkins, Leo Kanner a raportat existența unor similarități comportamentale la cei 11 copii din lotul experimental:
Lipsa jocului simbolic
Interes față de anumite obiecte
Mutism sau limbaj fără intenția de comunicare
Abilități speciale ( memorare mecanica).
În 1956, Leo Kanner vorbește de dereglările psihologice la copilul autist. El incriminează, pe langă aspectele psihologice și sociale și disfuncționalitatea biologică,remarcand și lipsa de căldură maternă sinceră și atitudinea distantă a tatălui. În U.S.A. , autismul descris de Kanner este admis ca o entitate specifică, dar este atașat schizofreniei infantile.
Datorită contribuției lui Leo Kanner in prezent s-a realizat un echivalent in exprimare atunci cand ne referim la ”autism infantil= autism Kanner”.
În 1981, psihozele infantile sunt denumite de DSM III, ” tulburări care invadează dezvoltarea” , pe scurt ”T.E.D.” (pervasivedevelopmentdisordes). Aceste tulburări sunt considerate: deviații de dezvoltare a funcțiilor psihologice fundamentale implicate în dobandite aptitudinilor sociale și de limbaj.
În anul 1992, Asociația Autismului European luptă pentru restabilirea drepturilor persoanelor autiste, pe linia drepturilor omului iar in anul 1996, drepturile persoanelor autiste sunt recunoscute de Parlamentul European, care precizează ca ” autismul este un handicap”și se recomandă statelor membre să recunoască aceste drepturi ți să facă în așa fel încat ele să fie respectate prin adaptarea unei legislații corespunzătoare care menționează:
Dreptul la o viata independenta
Dreptul de a participa in măsura posibilităților la deciziile privind viitorul lor
Dreptul de a beneficia de educație și asistență medicală corespunzătoare
Să nu fie supuși la angoase, amenintări sau tratamente abuzive.
Autismul tipic face parte din tulburarile spectrului autismului (TSA) sau tulburarilepervazive de dezvoltare (PDD) care includ diverse forme de manifestare ale afectiunii: de la autismul sever pana la sindromul Asperger (cei afectati de acest sindrom au limbaj, o inteligenta chiar geniala, dar manifesta deficiente de comunicare si socializare).
Toti copiii cu TSA manifesta deficiente de socializare, de comunicare verbala sau nonverbala șicomportamente repetitive și stereotipe. Fiecare dintre aceste simptome se manifesta in grade si prin comportamente diferite la fiecare copil/persoana cu autism.
AUTISM- SIMPTOME
Semnele si simptomele autismului variaza semnificativ, la fel si efectele lor. O parte din copiii cu sindromul autist prezinta deficiente minore, pe candaltii au mai multe obstacole de depasit. Chiar si asa, fiecare copil din spectrul autist are probleme de un anumit grad, in urmatoarele trei zone
- Comunicarea verbala si nonverbala;
- Relationarea cu alti oameni si cu mediul inconjurator;
- Gandirea si comportamentul adaptabil;
Exista pareri diferite in randul medicilor, parintilor si expertilor inprivinta cauzelor autismului dar chiar si asa, parerile se intalnescintr-un punct comun interventia timpurie si intensiva contribuie semnificativ la corectia efectelor tulburarilor de spectru autist.
Simptomele autismului care sunt sesizabile in primul an de viata, la un copil cu o tulburare de spectru(TSA) autist sunt următoarele:
- Nu reactioneza la vocea mamei;
- Nu raspunde cand isi aude numele;
- Nu se uita in ochii celor din jur;
- Nu gangureste, nu arata cu degetul;
- Nu zambeaste si sa nu raspunde stimulilor transmisi de cei din jur;
- Nu urmareaste vizual obiecte;
In al doilea an de viata, simptomele autismului devin si mai sesizabile. Astfel, semnele autismului specifice la aceasta varsta sunt:
- Niciun cuvant pronuntat pana la 16 luni;
- Niciun joc de imitatie pana la 18 luni;
- Nicio propozitie formata din cel putin doua cuvinte pana la 24 de luni;
- Pierderea achizitiilor vorbirii;
- Dezinteres fata de lucrurile indicate de adulti;
- Lipsa dorintei de a atrage atentia asupra sa;
- Lipsa de afectivitate;
- Nicio intentie de a raspunde cand i se cere ajutorul;
Pe masura ce cresc, copiii transmit tot mai multe semnale de alarma care indica prezenta unei tulburari de spectru autist. In general, indiciile conduc catrelipsa abilitatilor sociale, dificultatea vorbirii si a limbajului, dificultatea de a comunica nonverbal si comportamentul inflexibil. Astfel, se disting urmatoarele simptome reprezentative
- Incapacitatea de a se juca, de a-si face prieteni si de a interactiona cu alti copii;
- Lipsa de dorinta in a imita adultii, a lua parte la activitati de grup sau de a folosi jucariile in mod creativ;
- Dificultatea de a intelege si de a vorbi despre sentimente;
- Lipsa de reactie atunci cand cineva striga numele;
- Repetarea continua a cuvintelor si a frazelor;
- Oferirea de raspunsuri la intrebari prin repetarea intrebarii si atat;
- Referirea la sine prin persoana a treia;
- Dificultatea exprimarii dorintelor si a nevoilor;
- Incapacitatea de a intelegeintrebari, afirmatii sau indrumari foarte simple;
TRATAMENTUL COPIILOR AUTISTI
Diagnosticarea si tratarea AUTISMULUI sau TSA cat mai precoce il poate ajuta pe copilul cu autism sa se dezvolte la potentialul sau maxim.
Principalul obiectiv al terapiei A.B.A. este imbunatatirea capacitatii generale a copilului de a functiona. Simptomele si manifestarile autismului pot fi variabile din punct de vedere al severitatii. Din aceste motive, terapia A.B.A. trebuie sa se adaptateze nevoilor fiecarui copil in parte.
Terapiei ABA se bazeaza pe simplificarea invatarii in etape simple, urmata de generalizarea notiunilorinvatate pana candinformatiile pot fi folosite in viata de zi cu zi, pe motivarea copilului pentru a invata cat mai eficient, cu ajutorul a diverse tipuri de recompense precum si consolidarea achizitiilor deja obtinute.
Unele dintre beneficiile care pot rezulta in urma terapiei ABA se numara:
- autoservirea independenta
- imbunatatirea semnificativa a IQ-ului, performantelor academice si competentelor lingvistice
- cresterea numarului de achizitii din punct de vedere cognitiv si comportamental
- imbracatul si dezbracatulcorespunzator
- acumularea de informatii de natura sociala
- diminuarea comportamentelor nedorite (autostimulari, comportamente agresive, stereotipii etc.)
- ameliorarea problemelor de motricitate fina si grosiera
- recunoasterea si numirea obiectelor din jur, a persoanelor, actiunilor, locatiilor, emotiilor etc.
- cunoasterea a diferite tipuri de categorii.
Daca sesizati aceste semne prezente in comportamentul copilului dumneavoastra cereți ajutorul unui specialist, psiholog.
Autor: Madalina Maxim
Fost colaborator As. PECA-Psihologie, Educație, Cultură și Artă