Ce este LOGOPEDUL ?
Autor: Monica Purice
Ce este LOGOPEDUL ?
De multe ori exista confuzii in ceea ce priveste ocupatia de LOGOPED, asa ca m-am gandit sa postez pe acest site ce inseamna LOGOPED, in linii mari..., desigur.
*
Descrierea ocupatiei :
Practicantii unei astfel de ocupatii realizeaza activitati în domeniul sanatatii de identificare, evaluare, diagnosticare si reeducare tulburarilor de vorbire, limbajului oral si scris, comunicarii cu ajutorul mijloacelor, instrumentelor si tehnicilor adaptate la nevoile pacientului.
Cod COR: 234002
A. Sarcini principale:
Aceasta componenta cuprinde acele sarcini aferente unei ocupatii care au cea mai mare importanta pentru ocupatia respectiva si permit diferentierea între o persoana cu performante ridicate în profesia respectiva(expert) si o persoana cu performante reduse (novice).
• Administreaza probe/teste audiometrice sau de limbaj pentru a obtine informatii despre tipul si severitatea deficientei;
• Evalueaza rezultatele la testele de audiometrie si de limbaj coroborându-le cu informatiile medicale despre pacienti pentru a diagnostica ti elabora planul de interventie;
• Elaboreaza programe de interventie individualasi de grup în scoli pe diverse probleme legate de limbaj;
• Elaboreazasi implementeaza planuri de tratament pentru probleme ca: balbismul, disfonii etc., bazându-se atât pe propriile evaluari, cât si pe cele ale medicilor, psihologilor si asistentilor sociali;
• Elaboreaza programe de exersare a limbajului pentru a reduce severitatea tulburarii;
• Ofera pacientilor/clientilor instructiuni privind tehnicile ce asigura o comunicare mai eficienta;
• Creazasi utilizeaza metode alternative de diagnostic sau mecanisme si strategii de comunicare.
• Învata pacientii/clientii sa-si controleze sau exerseze musculatura linguala, maxilarele, muschii faciali si mecanismul respiratiei;
• Monitorizeaza progresul înregistrat de pacienti si ajusteaza planul terapeutic în functie de rezultat;
• Înregistreaza informatiile obtinute pe întreg demersul terapeutic (evaluarea initiala, tratament, progres, evaluare finala, întreruperea tratamentului) pentru a avea o imagine de ansamblu si coerenta; • Asista profesorii în managementul tulburarilor de vorbire prin crearea si implementarea unor jocuri educationale sau terapeutice;
• Consultasi ofera sugestii educatorilor si personalului medical din institutiile scolare asupra tulburarilor de limbaj, strategiilor de comunicare alternative si procedurilor de stimulare a limbajului;
• Trimite spre consultatie la alti medici (orelist, chirurg) pacientii pentru eficientizarea tratamentului;
• Asigurasi monitorizeaza refacerea pacientilor în urma unor interventii chirurgicale;
• Ofera consiliere apartinatorilor care au în familie un membru cu tulburari de limbaj pentru eficientizarea procesului comunicarii si întelegerea deficitului/problemei.
B. Contextul muncii :
Aceasta componenta contine informatiile esentiale despre mediul în care practicantii unei ocupatii îsi exercitaactivitatile menite sa duca la îndeplinire sarcinile aferente si eventualele riscuri la care acestia se expun.
B1. Mediul fizic :
• Majoritatea activitatilor se desfasoara în spatiu protejat, cabinete de logopedie (în cadrul institutiilor de învatamânt, spitalelor , asociatiilor si cabinetelor private).
B2. Mediul socio-organizational :
• Cele mai multe sarcini sunt nestructurate
• De obicei munca se desfasoara dupa un orar fix
• Au liberate de decizie si suporta consecintele deciziilor luate
• Sunt foarte frecvente interactiunile interpersonale cu colegii din echipa multidisciplinara, cu pacientii, cu apartinatorii .
C. Nivelul de educatie si calificare :
Exercitarea oricarei ocupatii necesitaun anumit traseu de educatie sau training finalizat printr-o calificare.
[Conform Cadrului European al Calificarilor (EQF) exista 8 niveluri de calificare (N1-N8).]
• Studii superioare de specialitate (nivel licenta)
• Nivel de calificare: N6
D. Cunostinte si deprinderi:
Cunostintele colectii de informatii relationate, specifice unui domeniu. Ele sunt rezultatul învatarii formale sau non/informale. Deprinderile sunt cunostintele procedurale, adica blocuri de cunostinte despre cum sa faci o activitate (proceduri, strategii, tehnici), de regula cu o anumita unealta.
Logopedul are cunostinte referitoare la:
• Medicina • Psihologie • Logopedie • Terapie si consiliere • Educatie si instruire • Limba româna • Comunicatie si media
Tipuri de deprinderi :
• Deprinderi folosite în învatare
• Deprinderi de rezolvare a problemelor
• Deprinderi sociale
• Deprinderi de gestionarea resurselor
E. Aptitudinile :
Aptitudinea reprezinta un set de procese cognitive, psihomotorii sau senzoriale necesare pentru a obtine performanta într-o gama de activitati. Succesul în activitatea respectiva presupune pe lânga aptitudini, un set de cunostinte dobândite printr-o ruta educationala.
E1. Aptitudini cognitive ale logopedului :
Nivel de dezvoltare 1 (minim) 2 (mediu inferior) 3 (mediu) 4 (mediu superior) 5 (maxim)
1. Abilitatea generala de învatare X
2. Aptitudinea verbala X
3. Aptitudinea numerica X
4. Aptitudinea spatiala X
5. Aptitudinea de perceptie a formei X
6. Abilitati functionaresti X
7. Rapiditatea în reactii X
8. Capacitatea decizionala X
E2. Aptitudini psihomotori(A P), senzoriale (A S) si fizice (A F)
Aptitudini psihomotorii • Dexteritate manuala
Aptitudini senzoriale • Acuitate auditiva • Acuitate vizuala apropiata • Claritate în vorbire
Aptitudini fizice • Rezistenta fizica • Integritatea anatomofunctionala a aparatului
fonoarticulator
F. Alte caracteristici relevante
Cele mai importante caracteristici, altele decât cunostinte, deprinderi si abilitati (Knowledge, skiils, abilities KSA) sunt: interesele, surse ale satisfactiei profesionale si caracteristicile de personalitate.
F1. Interese
Primele trei tipuri de interese în ordinea relevantei sunt: S I R (social, investigativ, realist)
F2. Surse ale satisfactiei profesionale
• Independenta în munca
• Conditii de munca
• Realizare personala
• Munca în echipa
• Statut social
F3. Caracteristici de personalitate
• Practicantul unei astfel de ocupatii ar trebui sa fie o persoana orientata spre actiune,
constiincioasasi serioasa, riguroasa în realizarea sarcinilor. Capabila sa efectueze timp
îndelungat acelasi tip de sarcini, cu un bun echilibru emotional si puternic motivat pentru
activitatea pe care o realizeaza.
Ocupatii similare :
Sunt prezentate 2-5 ocupatii care fac parte din aceeasi grupa, conform opiniei specialistilor :
• Defectolog
• Psihopedagog
• Psiholog
Mai multe detalii gasiti accesand www.asociatiapeca.ro si
www.vorbestecorect.ro
De multe ori exista confuzii in ceea ce priveste ocupatia de LOGOPED, asa ca m-am gandit sa postez pe acest site ce inseamna LOGOPED, in linii mari..., desigur.
*
Descrierea ocupatiei :
Practicantii unei astfel de ocupatii realizeaza activitati în domeniul sanatatii de identificare, evaluare, diagnosticare si reeducare tulburarilor de vorbire, limbajului oral si scris, comunicarii cu ajutorul mijloacelor, instrumentelor si tehnicilor adaptate la nevoile pacientului.
Cod COR: 234002
A. Sarcini principale:
Aceasta componenta cuprinde acele sarcini aferente unei ocupatii care au cea mai mare importanta pentru ocupatia respectiva si permit diferentierea între o persoana cu performante ridicate în profesia respectiva(expert) si o persoana cu performante reduse (novice).
• Administreaza probe/teste audiometrice sau de limbaj pentru a obtine informatii despre tipul si severitatea deficientei;
• Evalueaza rezultatele la testele de audiometrie si de limbaj coroborându-le cu informatiile medicale despre pacienti pentru a diagnostica ti elabora planul de interventie;
• Elaboreaza programe de interventie individualasi de grup în scoli pe diverse probleme legate de limbaj;
• Elaboreazasi implementeaza planuri de tratament pentru probleme ca: balbismul, disfonii etc., bazându-se atât pe propriile evaluari, cât si pe cele ale medicilor, psihologilor si asistentilor sociali;
• Elaboreaza programe de exersare a limbajului pentru a reduce severitatea tulburarii;
• Ofera pacientilor/clientilor instructiuni privind tehnicile ce asigura o comunicare mai eficienta;
• Creazasi utilizeaza metode alternative de diagnostic sau mecanisme si strategii de comunicare.
• Învata pacientii/clientii sa-si controleze sau exerseze musculatura linguala, maxilarele, muschii faciali si mecanismul respiratiei;
• Monitorizeaza progresul înregistrat de pacienti si ajusteaza planul terapeutic în functie de rezultat;
• Înregistreaza informatiile obtinute pe întreg demersul terapeutic (evaluarea initiala, tratament, progres, evaluare finala, întreruperea tratamentului) pentru a avea o imagine de ansamblu si coerenta; • Asista profesorii în managementul tulburarilor de vorbire prin crearea si implementarea unor jocuri educationale sau terapeutice;
• Consultasi ofera sugestii educatorilor si personalului medical din institutiile scolare asupra tulburarilor de limbaj, strategiilor de comunicare alternative si procedurilor de stimulare a limbajului;
• Trimite spre consultatie la alti medici (orelist, chirurg) pacientii pentru eficientizarea tratamentului;
• Asigurasi monitorizeaza refacerea pacientilor în urma unor interventii chirurgicale;
• Ofera consiliere apartinatorilor care au în familie un membru cu tulburari de limbaj pentru eficientizarea procesului comunicarii si întelegerea deficitului/problemei.
B. Contextul muncii :
Aceasta componenta contine informatiile esentiale despre mediul în care practicantii unei ocupatii îsi exercitaactivitatile menite sa duca la îndeplinire sarcinile aferente si eventualele riscuri la care acestia se expun.
B1. Mediul fizic :
• Majoritatea activitatilor se desfasoara în spatiu protejat, cabinete de logopedie (în cadrul institutiilor de învatamânt, spitalelor , asociatiilor si cabinetelor private).
B2. Mediul socio-organizational :
• Cele mai multe sarcini sunt nestructurate
• De obicei munca se desfasoara dupa un orar fix
• Au liberate de decizie si suporta consecintele deciziilor luate
• Sunt foarte frecvente interactiunile interpersonale cu colegii din echipa multidisciplinara, cu pacientii, cu apartinatorii .
C. Nivelul de educatie si calificare :
Exercitarea oricarei ocupatii necesitaun anumit traseu de educatie sau training finalizat printr-o calificare.
[Conform Cadrului European al Calificarilor (EQF) exista 8 niveluri de calificare (N1-N8).]
• Studii superioare de specialitate (nivel licenta)
• Nivel de calificare: N6
D. Cunostinte si deprinderi:
Cunostintele colectii de informatii relationate, specifice unui domeniu. Ele sunt rezultatul învatarii formale sau non/informale. Deprinderile sunt cunostintele procedurale, adica blocuri de cunostinte despre cum sa faci o activitate (proceduri, strategii, tehnici), de regula cu o anumita unealta.
Logopedul are cunostinte referitoare la:
• Medicina • Psihologie • Logopedie • Terapie si consiliere • Educatie si instruire • Limba româna • Comunicatie si media
Tipuri de deprinderi :
• Deprinderi folosite în învatare
• Deprinderi de rezolvare a problemelor
• Deprinderi sociale
• Deprinderi de gestionarea resurselor
E. Aptitudinile :
Aptitudinea reprezinta un set de procese cognitive, psihomotorii sau senzoriale necesare pentru a obtine performanta într-o gama de activitati. Succesul în activitatea respectiva presupune pe lânga aptitudini, un set de cunostinte dobândite printr-o ruta educationala.
E1. Aptitudini cognitive ale logopedului :
Nivel de dezvoltare 1 (minim) 2 (mediu inferior) 3 (mediu) 4 (mediu superior) 5 (maxim)
1. Abilitatea generala de învatare X
2. Aptitudinea verbala X
3. Aptitudinea numerica X
4. Aptitudinea spatiala X
5. Aptitudinea de perceptie a formei X
6. Abilitati functionaresti X
7. Rapiditatea în reactii X
8. Capacitatea decizionala X
E2. Aptitudini psihomotori(A P), senzoriale (A S) si fizice (A F)
Aptitudini psihomotorii • Dexteritate manuala
Aptitudini senzoriale • Acuitate auditiva • Acuitate vizuala apropiata • Claritate în vorbire
Aptitudini fizice • Rezistenta fizica • Integritatea anatomofunctionala a aparatului
fonoarticulator
F. Alte caracteristici relevante
Cele mai importante caracteristici, altele decât cunostinte, deprinderi si abilitati (Knowledge, skiils, abilities KSA) sunt: interesele, surse ale satisfactiei profesionale si caracteristicile de personalitate.
F1. Interese
Primele trei tipuri de interese în ordinea relevantei sunt: S I R (social, investigativ, realist)
F2. Surse ale satisfactiei profesionale
• Independenta în munca
• Conditii de munca
• Realizare personala
• Munca în echipa
• Statut social
F3. Caracteristici de personalitate
• Practicantul unei astfel de ocupatii ar trebui sa fie o persoana orientata spre actiune,
constiincioasasi serioasa, riguroasa în realizarea sarcinilor. Capabila sa efectueze timp
îndelungat acelasi tip de sarcini, cu un bun echilibru emotional si puternic motivat pentru
activitatea pe care o realizeaza.
Ocupatii similare :
Sunt prezentate 2-5 ocupatii care fac parte din aceeasi grupa, conform opiniei specialistilor :
• Defectolog
• Psihopedagog
• Psiholog
Mai multe detalii gasiti accesand www.asociatiapeca.ro si
www.vorbestecorect.ro