LOGOPEDIA
Autor: Purice monica-Cristina
*** BUNA ZIUA.., MAMICO ! ***
Poate vrei sa afli ce este LOGOPEDIA...?!
Ei, bine.... din punct de vedere etimologic, LOGOPEDIA este STIINTA CARE SE OCUPA CU EDUCAREA VORBIRII.
Logopedia se ocupa atat de corectarea defectelor de vorbire, cat si de prevenirea acestora .
In linii mari, terapia logopedica, corecteaza defectele de vorbire si ajuta la armonizarea fiintei din punct de vedere afectiv-motivational, psihomotor si cognitiv.
PENTRU O INTEGRARE ARMONIOASA IN SOCIETATE, OMUL ARE NEVOIE DE DEZVOLTAREA TUTUROR FATETELOR LIMBAJULUI,
TULBURAREA ORCARUI ASPECT INFLUENTAND ADAPTAREA INDIVIDULUI LA MEDIU.
Scopul terapiei logopedice:
- studiaza limbajul (verbal (oral, scris, matematic ) si nonverbal), previne si corecteaza tulburarile acestuia , pentru o mai buna adaptare a individului la mediu, in vederea integrarii acestuia in colectivele din care face parte;
- are scop educativ, contribuind la formarea individului, sprijinind institutiile de invatamant in facilitarea procesului instructiv-educativ;
- studiaza cauzele care provoaca tulburarile de limbaj si cauta solutiile favorabile dezvoltarii corecte ;
COMPETENTELE LOGOPEDULUI;
- terapia tulburarilor de limbaj (oral, scris, citit, socotit);
- interventia logopedica in cazul sechelelor generate de accidente vasculare cerebrale, precum si a altor tulburari de natura neurologica;
- consilierea logopatului si a familiei sale;
- echilibrare psihoafectiva;
- terapie ocupationala;
- psihopedagogia persoanelor cu c.e.s. (cerinte educationale speciale)
- elaborarea si implementarea programului personalizat de interventie logopedica, axat pe caracteristicile psihice, afective, volitive, cognitive si fizice ale fiecaruia;
- elaborarea si implementarea proiectului de interventie pe arie psihopedagogica;
- calcularea varstei de dezvoltare a limbajului;
- instruire in citire rapida/cursiva (se adreseaza inclusiv persoanelor din media - radio si tv)
La cabinetul de logopedie vin oameni de toate varstele, dar cei mai multi clienti sunt copiii si asta este foarte bine, deoarece la vasta copilariei defectele de vorbire se pot corecta mult mai bine si mai repede. Ca orice tulburare si tulburarea de vorbire, netratata, se poate agrava, iar formarea unor deprinderi gresite de vorbire, odata cu trecerea timpului, necesita un efort mult mai mare si un timp mult mai lung pentru corectarea lor .
PENTRU PARINTI:
Societatea in care traim devine, pe zi ce trece, tot mai competitiva; un defect de limbaj (vorbit sau scris)ce poate pare banal acum ( "ei, lasa ca-si revine el..mai incolo" sau : "las ca si taica-su a vorbit mai greu.." ) - o usoara balbaiala, inlocuirea unui sunet cu altul, dificultati de a corela sunetul cu litera corespunzatoare, dificultati in a calcula (si asta tine de logopedie !)-o exprimare deficitara, o atitudine nedorita (agresivitate, timiditate, neatentie), vor constitui diferenta dintre a reusi sau a pierde , diferenta intre a fi ales si a fi respins
Terapeutul ajuta copilul sa-si identifice propriile resurse si sa le dinamizeze, ajungandu-se astfel la efectul dorit.
Stadii ale limbajului infantil:
1-STADIUL EGOCENTRIC(pana la 5 ani), in care predomina placerea de a vorbi, de a se auzi;
2-STADIUL SOCIALIZANT (apare la 6-7 ani) este facilitat de incadrarea in colectivitatea scolara, cand potentialul comunicativ este pus mult in
valoare.
Tipurile principale de tulburari ale limbajului in functie de zona afectarii:
-pronuntie: dislalia(deformarea, omiterea,inversarea sunetelor), rinolalia(vorbirea "pe nas", fomfait), dizartria (vorbeste lent si sacadat, monoton) ;
-ritm si fluenta : balbaiala(repeta silabe sau intreg cuvantul) si logonevroza(forma agravata a balbaielii care apare atunci cand individul constientizeaza defectul), tahilalia (vorbeste foarte repede, in "torent", parca nu-i ajunge aerul), bradilalia (vorbeste lent, silabiseste), aftongia (parca se stramba, se chinuie cand vorbeste, face grimase )
-voce : fonoastenia(voce soptita, fara vlaga), disfonia (voce ragusita, rugoasa), afonia(pierderea vocii), mutatia patologica a vocii
-scris-citit: dislexia (inverseaza literele,cifrele,silabele sau chiar cuvintele in limbajul oral), disgrafia (inverseaza litere, silabe, cifre sau chiar
cuvinte in scris), alexia (nu poate citi, nu intelege limbajul scris), agrafia (nu scrie) , agramatism (vorbeste sau/si scrie fara a respecta regulile gramaticii);
-matematic: socotit, intelegerea mecanismelor socotitului
-polimorfe: asociate, alalie (lipsa sau slaba dezvoltare a vorbirii, scoate sunete dar nu vorbeste in cuvinte), afazie (a uitat sa vorbeasca sau sa scrie-des intalnita in cazul unor leziuni cerebrale) ;
-de dezvoltare: mutism electiv (poate dar nu vrea sa vorbeasca, mai ales in medii noi, necunoscute, specific copiilor incapatanati, timizi, des intalnit la varsta de 6-9 ani), retard de limbaj (intarziere in dezvoltarea limbajului), disfunctii verbale asociate autismului.
Munca logopedului, poate fi continuata cu succes acasa de catre parinti, bunici, bone prin exercitiile recomandate de specialist.
PROGRAMARILE se fac telefonic de luni pana sambata orele 08-18 la telefon: 0721661700
Psihopedagog- Logoped, MONICA PURICE
Mai multe detalii gasiti accesand www.asociatiapeca.ro
Poate vrei sa afli ce este LOGOPEDIA...?!
Ei, bine.... din punct de vedere etimologic, LOGOPEDIA este STIINTA CARE SE OCUPA CU EDUCAREA VORBIRII.
Logopedia se ocupa atat de corectarea defectelor de vorbire, cat si de prevenirea acestora .
In linii mari, terapia logopedica, corecteaza defectele de vorbire si ajuta la armonizarea fiintei din punct de vedere afectiv-motivational, psihomotor si cognitiv.
PENTRU O INTEGRARE ARMONIOASA IN SOCIETATE, OMUL ARE NEVOIE DE DEZVOLTAREA TUTUROR FATETELOR LIMBAJULUI,
TULBURAREA ORCARUI ASPECT INFLUENTAND ADAPTAREA INDIVIDULUI LA MEDIU.
Scopul terapiei logopedice:
- studiaza limbajul (verbal (oral, scris, matematic ) si nonverbal), previne si corecteaza tulburarile acestuia , pentru o mai buna adaptare a individului la mediu, in vederea integrarii acestuia in colectivele din care face parte;
- are scop educativ, contribuind la formarea individului, sprijinind institutiile de invatamant in facilitarea procesului instructiv-educativ;
- studiaza cauzele care provoaca tulburarile de limbaj si cauta solutiile favorabile dezvoltarii corecte ;
COMPETENTELE LOGOPEDULUI;
- terapia tulburarilor de limbaj (oral, scris, citit, socotit);
- interventia logopedica in cazul sechelelor generate de accidente vasculare cerebrale, precum si a altor tulburari de natura neurologica;
- consilierea logopatului si a familiei sale;
- echilibrare psihoafectiva;
- terapie ocupationala;
- psihopedagogia persoanelor cu c.e.s. (cerinte educationale speciale)
- elaborarea si implementarea programului personalizat de interventie logopedica, axat pe caracteristicile psihice, afective, volitive, cognitive si fizice ale fiecaruia;
- elaborarea si implementarea proiectului de interventie pe arie psihopedagogica;
- calcularea varstei de dezvoltare a limbajului;
- instruire in citire rapida/cursiva (se adreseaza inclusiv persoanelor din media - radio si tv)
La cabinetul de logopedie vin oameni de toate varstele, dar cei mai multi clienti sunt copiii si asta este foarte bine, deoarece la vasta copilariei defectele de vorbire se pot corecta mult mai bine si mai repede. Ca orice tulburare si tulburarea de vorbire, netratata, se poate agrava, iar formarea unor deprinderi gresite de vorbire, odata cu trecerea timpului, necesita un efort mult mai mare si un timp mult mai lung pentru corectarea lor .
PENTRU PARINTI:
Societatea in care traim devine, pe zi ce trece, tot mai competitiva; un defect de limbaj (vorbit sau scris)ce poate pare banal acum ( "ei, lasa ca-si revine el..mai incolo" sau : "las ca si taica-su a vorbit mai greu.." ) - o usoara balbaiala, inlocuirea unui sunet cu altul, dificultati de a corela sunetul cu litera corespunzatoare, dificultati in a calcula (si asta tine de logopedie !)-o exprimare deficitara, o atitudine nedorita (agresivitate, timiditate, neatentie), vor constitui diferenta dintre a reusi sau a pierde , diferenta intre a fi ales si a fi respins
Terapeutul ajuta copilul sa-si identifice propriile resurse si sa le dinamizeze, ajungandu-se astfel la efectul dorit.
Stadii ale limbajului infantil:
1-STADIUL EGOCENTRIC(pana la 5 ani), in care predomina placerea de a vorbi, de a se auzi;
2-STADIUL SOCIALIZANT (apare la 6-7 ani) este facilitat de incadrarea in colectivitatea scolara, cand potentialul comunicativ este pus mult in
valoare.
Tipurile principale de tulburari ale limbajului in functie de zona afectarii:
-pronuntie: dislalia(deformarea, omiterea,inversarea sunetelor), rinolalia(vorbirea "pe nas", fomfait), dizartria (vorbeste lent si sacadat, monoton) ;
-ritm si fluenta : balbaiala(repeta silabe sau intreg cuvantul) si logonevroza(forma agravata a balbaielii care apare atunci cand individul constientizeaza defectul), tahilalia (vorbeste foarte repede, in "torent", parca nu-i ajunge aerul), bradilalia (vorbeste lent, silabiseste), aftongia (parca se stramba, se chinuie cand vorbeste, face grimase )
-voce : fonoastenia(voce soptita, fara vlaga), disfonia (voce ragusita, rugoasa), afonia(pierderea vocii), mutatia patologica a vocii
-scris-citit: dislexia (inverseaza literele,cifrele,silabele sau chiar cuvintele in limbajul oral), disgrafia (inverseaza litere, silabe, cifre sau chiar
cuvinte in scris), alexia (nu poate citi, nu intelege limbajul scris), agrafia (nu scrie) , agramatism (vorbeste sau/si scrie fara a respecta regulile gramaticii);
-matematic: socotit, intelegerea mecanismelor socotitului
-polimorfe: asociate, alalie (lipsa sau slaba dezvoltare a vorbirii, scoate sunete dar nu vorbeste in cuvinte), afazie (a uitat sa vorbeasca sau sa scrie-des intalnita in cazul unor leziuni cerebrale) ;
-de dezvoltare: mutism electiv (poate dar nu vrea sa vorbeasca, mai ales in medii noi, necunoscute, specific copiilor incapatanati, timizi, des intalnit la varsta de 6-9 ani), retard de limbaj (intarziere in dezvoltarea limbajului), disfunctii verbale asociate autismului.
Munca logopedului, poate fi continuata cu succes acasa de catre parinti, bunici, bone prin exercitiile recomandate de specialist.
PROGRAMARILE se fac telefonic de luni pana sambata orele 08-18 la telefon: 0721661700
Psihopedagog- Logoped, MONICA PURICE
Mai multe detalii gasiti accesand www.asociatiapeca.ro