Potențialul tratamentelor asupra microbiotei intestinale - o evaluare a studiilor existente

O revizuire recent publicată în jurnalul Nutrients a explorat modul în care restaurarea diversității microbiomului intestinal, folosind terapii precum transplantul de microbiotă fecală (FMT) și decontaminarea digestivă selectivă (SDD), ar putea preveni sau trata bolile critice. Antibioticele cu spectru larg, folosite în tratamentul bolilor critice, pot epuiza microbiota comensală din intestin, ducând la creșterea excesivă a bacteriilor potențial patogene. Colonizarea patogenilor potențiali în epiteliul intestinal perturbă diversitatea microbiotei, care reglează sistemul imunitar al gazdei.
Cercetările au analizat literatura relevantă publicată înainte de septembrie 2023 și au identificat articole în limba engleză din jurnale indexate de Pubmed, evaluând diferite abordări terapeutice bazate pe microbiomul intestinal, inclusiv FMT, SDD, probiotice, prebiotice și sinbiotice, precum și metaboliți derivați din microbiotă.

Evidențele curente arată utilitatea și limitările terapiilor bazate pe microbiomul intestinal:
  • FMT implică transferul microbiotei manipulate din fecalele unui donator sănătos în intestinul pacientului pentru a restabili funcția normală a microbiotei intestinale. Studii pe modele murine și teste clinice pe subiecți umani au demonstrat capacitatea FMT de a restabili abundența anumitor bacterii comensale și de a preveni infecțiile recurente din diferite specii de organisme rezistente la mai multe medicamente.
  • SDD a fost utilizat pentru a îmbunătăți prognosticul pacienților din unitățile de terapie intensivă (UTI) și pentru a reduce incidența infecțiilor dobândite în UTI.
  • Probioticele, la dozele adecvate, protejează integritatea intestinală și pot reduce mortalitatea în sindromul de detresă respiratorie acută.
  • Prebioticele, precum fibrele alimentare, îmbunătățesc rezultatele clinice în pacienții grav bolnavi și reduc răspunsul inflamator sistemic.
  • Sinbioticele oferă o metodă sigură de reducere a endotoxinelor și markerilor inflamatori serici în infecțiile nosocomiale.
  • Acizii acetic, propionic și butiric sunt cei mai importanți acizi grași cu lanț scurt (SCFA) pentru sănătatea intestinală, reglând repararea țesutului miocardic și sprijinind activitatea limfocitelor și celulelor B și T.

Cu toate acestea, dovezile actuale privind eficacitatea terapeutică a acestor abordări în pacienții grav bolnavi sunt limitate, iar nivelurile lor ridicate ar putea avea efecte citotoxice directe asupra patogenilor și contribui la sindromul disfuncției multiple a organelor (MODS).

Concluziile sugerează că studiile viitoare ar trebui să continue să exploreze mecanismele prin care terapeuticele bazate pe microbiomul intestinal beneficiază pacienților grav bolnavi și să valideze toxicitatea și dozele terapeutice adecvate în modele umane și murine. De asemenea, studiile ar trebui să evalueze mai multe tipuri de boli critice, să asigure compoziția adecvată a grefelor FMT pentru siguranța pacientului și să valideze metodologii noi, cum ar fi bacteriile simbiotice obținute prin bioinginerie.

foto: SewCreamStudio/Shutterstock.com