MIT: Memoria noastră înregistrează fidel evenimentele

MIT: Memoria noastră înregistrează fidel evenimentele

©

Autor:

MIT: Memoria noastră înregistrează fidel evenimentele

FALS

În general, avem tendinÈ›a de a vedea memoria funcÈ›ionând ca un aparat foto sau video, care înregistrează cu acurateÈ›e toate evenimentele la care participăm. Astfel, aceasta ar conÈ›ine informaÈ›ii fidele despre informaÈ›iile învățate È™i experienÈ›ele trecute. Însă contrar percepÈ›iei generale, memoria nu este un proces de înregistrare fidelă a informaÈ›iilor, iar amintirile nu sunt conservate integral È™i perfect în creierul nostru. (1), (4)

Alte credinÈ›e populare despre memorie sunt că informaÈ›iile învățate prin repetiÈ›ie sunt memorate cel mai rapid, că depoziÈ›iile martorilor din sălile de judecată sunt de încredere sau uitarea unor amintiri importante reprezintă semnale pentru tulburări mentale grave. (1)

O explicaÈ›ie pentru perpetuarea acestor credinÈ›e populare rezidă, în mare parte, în urma unor asumpÈ›ii ale teoriei psihanalitice dezvoltate de Sigmund Freud, conform căruia amintirile uitate, mai ales cele traumatizante, rămân conservate în inconÈ™tient, acestea nefiind distorsionate de trecerea timpului sau de suprapunerea cu alte amintiri. (1), (3), (4)

Cum funcționează memoria?

Memoria este funcția psihică de codificare, stocare și reamintire a informațiilor.

 

Aceasta are la bază patru operații de bază:

  • codificarea (transformarea simbolurilor sau a imaginilor percepute în informaÈ›ii);
  • consolidarea (stabilizarea informaÈ›iilor nou codate È™i realizarea unor trasee de memorie care vor fi utilizate în reamintire);
  • stocarea (reÈ›inerea È™i consolidarea informaÈ›iilor codate, precum È™i stocarea lor în memoria senzorială, memoria de lucru È™i/sau memoria de lungă durată) È™i
  • reactualizarea (procesul de recuperare È™i de utilizare a informaÈ›iilor È™i experienÈ›elor trecute pentru momentul prezent). (4)

 

Un model clasic al memoriei ca proces psihic are la bază trei componente: memoria senzorială, memoria de scurtă durată È™i memoria de lungă durată. Memoria senzorială reprezintă informaÈ›iile recepÈ›ionate direct pe cale senzorială. Memoria de scurtă durată reprezintă procesul de utilizare a unei informaÈ›ii recente într-o sarcină sau memorarea acesteia pentru a fi stocată în memoria de lungă durată. În cele din urmă, memoria de lungă durată este depozitul tuturor informaÈ›iilor stocate prin învățare È™i experiență. (2)


Înainte de apariÈ›ia È™tiinÈ›elor cognitive È™i a cercetărilor din domeniul memoriei au existat poziÈ›ii care au pledat pentru plasticitatea memoriei. De pildă, psihologul american William James (1890), contemporan cu Freud, preciza că „Majoritatea oamenilor, probabil, au dubii în ceea ce priveÈ™te anumite chestiuni atribuite trecutului lor. Ar fi putut să le vadă, ar fi putut să le spună, să le facă sau ar fi putut doar să le viseze sau să le imagineze”. (1), (3)

 

În prezent se cunoaÈ™te faptul că memoria nu este reproductivă, ci reconstructivă, amintirile È™i memoriile noastre fiind permanent reactualizate în funcÈ›ie de experienÈ›ele, gândurile, emoÈ›iile, nevoile sau intuiÈ›iile noastre. Procesul de reactualizare a informaÈ›iilor învățate anterior presupune atât un efort de amintire, cât È™i un efort de rememorare a acestora, proces care este influenÈ›at de factori precum schimbarea intensității activității neuronale, cunoÈ™tinÈ›ele adiÈ›ionale învățate È™i adăugate la cunoÈ™tinÈ›ele reamintite, starea afectivă de moment, mediul de învățare sau interesele individuale. (1), (4)

Ceea ce ne amintim este deseori un amestec neclar de amintiri exacte, reale și de elemente adiționale rezultate din credințele, nevoile, emoțiile și intuiția noastră.

 

Cercetările asupra memoriei nu au găsit dovezi care să arate că amintirile tuturor experienÈ›elor noastre sunt stocate permanent în creier. Acesta nu dispune de suficiente resurse pentru a stoca toate amintirile (de pildă, nu ne putem aminti nimic dinaintea vârstei de 2 ani sau 2 ani È™i jumătate, din cauza procesului de amnezie infantilă). (1)

 

Capacitatea de învățare È™i de memorare tinde să slăbească odată cu vârsta sau cu dezvoltarea unor afecÈ›iuni neurologice, fiind asociate cu o gândire mai lentă, capacitate redusă de concentrare, utilizarea redusă a strategiilor de învățare È™i cu o nevoie mai mare de a apela la indicaÈ›ii sau instrucÈ›iuni pentru reamintire. (3) 

 

Cauzele pentru uitare sunt multiple, acestea cuprinzând atât factori de ordin biologic (îmbătrânirea, bolile cronice, dietă neechilibrată, insomnie, utilizarea unor medicamente, consumul de alcool sau de droguri), cât È™i de ordin psihologic (stări de anxietate sau de depresie, niveluri sporite de stres sau lipsa de stimulare a memoriei È™i a proceselor cognitive). (3)

Amintirile Flash

Alte studii au analizat precizia amintirilor încărcate din punct de vedere afectiv sau a amintirilor Flash, acestea fiind considerate a avea o anumită calitate fotografică. Cercetările moderne arată că amintirile unor evenimente importante sau încărcate afectiv (de exemplu, asasinarea preÈ™edintelui american J. F. Kennedy sau atacurile teroriste din 11 septembrie 2001) tind să pălească de-a lungul timpului È™i sunt predispuse la distorsionări în aceeaÈ™i manieră ca È™i amintirile mai puÈ›in importante. De exemplu, un studiu realizat de Neisser È™i Harsch arată că, într-o treime din cazuri, amintirile legate de explozia navetei spaÈ›iale Challenger în anul 1986, la un minut după decolare tind să sufere distorsiuni È™i modificări semnificative între intervievarea iniÈ›ială (24 de ore după dezastru) È™i al doilea interviu (realizat după doi ani È™i jumătate de la eveniment). (1)

Amintirile false sau implantate

Unii cercetători au mers È™i mai departe, încercând să producă amintiri false. Cercetările din acest domeniu au debutat încă din anii 1960, când James Deese a derulat un studiu de evaluare a performanÈ›elor memoriei. Mai precis, acesta le-a dat participanÈ›ilor sarcina de a memora anumite liste de cuvinte înrudite semantic (de exemplu: ulorile roÈ™u, verde, maro È™i albastru). Mai târziu, în timpul sesiunii de reamintire a informaÈ›iilor memorate, unii participanÈ›i au prezentat cuvinte care nu s-au aflat în listele memorate (în cazul listei de culori au fost prezentate culori suplimentare, care nu erau prezente pe listă, precum violet sau albastru). Studii recente desfășurate în 2008 de către Brown È™i Marsh au arătat că unele persoane pot fi convinse să creadă că au vizitat un loc nefamiliar prin simpla vizionare a unor poze legate de locul respectiv. (1), (3)

 

CitiÈ›i aici mai multe informaÈ›ii despre amintirile false.               


Elizabeth Loftus, psiholog cognitivist, a derulat o serie de studii cu privire la posibilitatea implantării unor amintiri false. Aceasta a arătat că pot fi create amintiri false prin intermediul relatărilor din partea unor figuri importante precum fraÈ›ii mai mari, condiÈ›ia fiind aceea de a prezenta evenimentul fals împreună cu alte evenimente reale. Tot Loftus a derulat studii prin care a arătat că prezenÈ›a anumitor cuvinte cu un anumit grad de impact poate schimba semnificativ amintirea iniÈ›ială. Astfel, amintirea legată de un accident rutier poate fi distorsionată de prezenÈ›a unor cuvinte diferite, amintirea „MaÈ™ina a fost lovită” fiind diferită de amintirea „MaÈ™ina a fost izbită de ...”. (1), (4)

 

Amintirile false pot avea la bază erorile de atribuire a sursei informațiilor. Acestea pot fi de trei tipuri:
  • erori de atribuire a sursei informaÈ›iilor (e exemplu,ne amintim că am citit o informaÈ›ie dintr-un ziar când de fapt aceasta ne-a fost prezentată de către un prieten);
  • erori de atribuire a feÈ›elor È™i a contextului;
  • erori de atribuire a unui eveniment imaginat realității (acÈ›iunile imaginate pot fi considerate ca fiind acÈ›iuni care s-au întâmplat în trecut).
Nu în ultimul rând, amintirile false pot avea la bază È™i un nivel ridicat de încredere în capacitatea individuală de aducere aminte cu privire la evenimentul respectiv. (1), (3)

Data actualizare: 16-03-2019 | creare: 22-04-2016 | Vizite: 2677
Bibliografie
(1) Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J. & Beyerstein, B.L. (2010) - 50 de mari mituri ale psihologiei populare, Wiley-Blackwell, pag. 31-32 și pag.35, https://emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/50-Great-Myths-of-Popular-Psychology.pdf
(2) Strategii de îmbunătățire a memoriei https://psychcentral.com/lib/strategies-for-improving-memory/
(3) Cum pot fi amintirile distorsionate sau inventate https://www.spring.org.uk/2008/02/how-memories-are-distorted-and-invented.php
(4) Procesele memoriei umane https://www.human-memory.net/processes.html
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Fotografiile ne pot afecta memoria
  • Grupa de sânge ar putea influenÈ›a pierderea memoriei
  • Curiozitatea influenÈ›ează creierul să înveÈ›e È™i să memoreze mai bine
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum