Metacogniția
Autor: Domșa Dariana
Metacogniția reprezintă procesul de „conștientizare a propriei cogniții” sau capacitatea individului de a reflecta asupra modului în care gândește și învață. Noțiunea de metacogniție, deși s-a dezvoltat inițial în domeniul psihologiei cognitive, are implicații majore și în domeniul medical, dar nu numai. În domeniul medical, metacogniția joacă un rol esențial în formarea și dezvoltarea profesională. Capacitatea de a reflecta asupra propriilor decizii și de a regla procesul de gândire este vitală pentru a evita erorile și pentru a oferi servicii medicale de calitate. (1, 2, 3)
Conceptul de metacogniție
Metacogniția este un ansamblu de abilități și cunoștințe legate de propria gândire. Metacogniția implică mai multe componente: conștientizarea (capacitatea de a recunoaște propriile procese cognitive și stadiul cunoștințelor), reglarea și monitorizarea proceselor cognitive (ajustarea și dirijarea propriei gândiri pentru a atinge un anumit obiectiv). Conceptul de metacogniție a fost popularizat de John Flavell, cel care a definit metacogniția ca fiind cunoașterea și conștientizarea propriei cogniții. De atunci, s-au dezvoltat numeroase studii care au explorat modul în care oamenii evaluează și controlează propria lor gândire și cum aceasta influențează performanța lor. (1, 3, 4)
Autoevaluarea și autoconștientizarea abilităților
Autoevaluarea, ca parte integrală a metacogniției, permite recunoașterea și înțelegerea punctelor forte și ale slăbiciunilor individuale. Autoconștientizarea abilităților și slăbiciunilor contribuie semnificativ la modul în care comportamentul și deciziile sunt influențate. Identificarea anumitor tendințe, cum ar fi amânarea, poate conduce la dezvoltarea unor strategii pentru a contracara sau a se adapta la astfel de tendințe, ceea ce are un impact pozitiv asupra performanței și eficienței. (1, 5, 6)
Învățarea eficientă
Metacogniția furnizează mijloacele necesare pentru a identifica și a exploata cele mai potrivite metode de învățare. Deoarece stilurile de învățare variază considerabil de la individ la individ, conștientizarea propriei abordări și ajustarea strategiilor de învățare pot fi esențiale pentru optimizarea procesului de învățare. De exemplu, un individ care recunoaște că învață mai bine vizual decât auditiv poate decide să utilizeze diagrame, grafice și animații în timpul studiului. Astfel, prin ajustarea tehnicilor de studiu pentru a corespunde stilului de învățare, se pot obține rezultate mai bune în ceea ce privește înțelegerea informațiilor. (1, 2, 7)
Reglarea emoțiilor
Metacogniția deschide calea spre o înțelegere mai profundă a interacțiunii dintre emoții și cogniție. Emoțiile pot influența procesul de gândire, iar invers, gândurile pot genera și amplifica stările emoționale. Prin recunoașterea acestei dinamici, se pot dezvolta strategii pentru a gestiona și regla emoțiile, astfel încât emoțiile să aibă un impact minim asupra raționamentului și asupra deciziilor. Echilibrul emoțional poate conduce la reacții mai controlate și la decizii mai informate în situații critice sau stresante. (3, 8, 9)
Recunoașterea influențelor externe
În lumea modernă, oamenii sunt frecvent supuși la o avalanșă de informații, multe dintre acestea fiind de natură persuasivă. Înțelegerea modului în care aceste influențe externe, cum ar fi mass-media sau opiniile altora, afectează procesul decizional, este crucială pentru metacogniție. De exemplu, un individ care este conștient că publicitatea la un anumit produs îl face să simtă o nevoie artificială de a-l cumpăra poate decide să se documenteze mai mult despre produs și să analizeze dacă are într-adevăr nevoie de el sau dacă dorința este doar rezultatul strategiilor de marketing. (1, 3)
Îmbunătățirea metacogniției
Metacogniția, ca orice aptitudine, poate fi cultivată și îmbunătățită prin practică și angajament deliberat. Capacitatea de a reflecta asupra cogniției și a regla propria gândire conduce la o mai mare conștientizare și eficiență în procesul de învățare și de decizie. Pentru a îmbunătăți metacogniția, este esențial să se practice recunoașterea și analiza tendințelor și a erorilor de judecată făcute în timpul procesării informațiilor. Abordările pot varia, de la exerciții de reflecție zilnice până la angajamentul în discuții constructive care pun la încercare modul de gândire. De asemenea, stabilirea unor momente de analiză poate contribui la identificarea și ajustarea aspectelor cognitive care necesită îmbunătățire.
De exemplu, un student care în trecut se lupta cu problemele de concentrare, își poate dezvolta metacogniția prin monitorizarea periodică a gândurilor sale în timpul studiului. Tehnici precum învățarea intermitentă, în care se alocă perioade de timp specifice pentru studiu, urmate de pauze scurte, pot fi utilizate. În plus, reflectând asupra momentelor în care mintea începe să divagheze și recunoașterea factorilor de distracție, studentul poate dezvolta strategii pentru a preveni sau minimiza aceste distrageri în sesiunile viitoare de studiu. (1, 7,10, 11)
Provocările metacogniției
Chiar dacă metacogniția aduce o serie de avantaje în procesul de gândire și în luarea deciziilor, dezvoltarea și aplicarea ei vine cu propriile sale provocări. Una dintre cele mai mari provocări este recunoașterea și depășirea propriilor părtiniri cognitive, care pot fi înrădăcinate adânc în experiențele și învățările anterioare. De asemenea, poate exista o rezistență naturală la schimbarea modurilor de gândire stabilite, în special atunci când acestea au fost funcționale în trecut. Efortul constant de a fi conștient de propria gândire și de a o ajusta în funcție de feedback și de reflecție poate fi, de asemenea, epuizant. Totuși, cu timpul și cu practica, provocările pot fi depășite, oferind în schimb o gândire mai clară, adaptabilă și obiectivă. (2, 3)
(2) What is Metacognition, https://blog.innerdrive.co.uk/what-is-metacognition
(3) Theories of Learning in Educational Psychology, https://www.demenzemedicinagenerale.net/images/mens-sana/Theories_of_Learning_in_Educational_Psychology.pdf
(4) Concept Of Metacognition – John Hurley Flavell, https://www.communicationtheory.org/concept-of-metacognition-john-hurley-flavell
(5) Self-Awareness, https://www.skillsyouneed.com/ps/self-awareness.html
(6) Using self-assessment to develop metacognition and self-regulated learners, https://academic.oup.com/femsle/article/364/11/fnx096/3814095
(7) Metacognition in the Classroom: Benefits & Strategies, https://www.highspeedtraining.co.uk/hub/metacognition-in-the-classroom
(8) Metacognitive Emotion Regulation: Children’s Awareness that Changing Thoughts and Goals Can Alleviate Negative Emotions, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2916181
(9) Emotions & Metacognition, https://www.globalmetacognition.com/post/emotions-metacognition
(10) Metacognitive Study Strategies, https://learningcenter.unc.edu/tips-and-tools/metacognitive-study-strategies
(11) How to improve Metacognition in the classroom, https://www.innerdrive.co.uk/guides/how-to-improve-metacognition-in-the-classroom
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Casatorit, 2 copii. Sotia ma respinge.
- Povești terapeutice/inspiraționale/motivaționale
- Sotul meu prefera sa se masturbeze decat sa facem sex
- Sotia indragostita de amant. Ce pot face?
- Ma ajuta si pe mine cineva? sper sa aveti rabdare sa cititi
- Masturbarea creeaza dependenta?
- Este posibila o relatie cu incompatibilitate sexuala?
- Dragostea ca pedeapsa
- Cred ca m-am indragostit, dar ea nu ma vrea...
- Se spune ca dragostea e oarba...