Jocurile și activitățile recomandate în primul an de viață
©
Autor: Costin Oana
Pentru bebeluși, jocul este mai mult decât o formă de divertisment. Este modul prin care învață despre lumea înconjurătoare și totodată o activitate extrem de importantă pentru dezvoltarea lor emoțională și socială.
De aceea, atunci când alegeți activitățile și jocurile pentru copii, inclusiv în primul an de viață, orientați-vă spre cele care țin cont de nivelul achizițiilor psiho-motrice specifice fiecărui interval de vârstă, astfel încât să nu îi suprastimulați și nici să minimalizați importanța jocului pentru învățare și dezvoltare.
Din a doua lună se observă un interes ușor mai mare al bebelușului pentru lumea din jur. Deși nu poate fi vorba în această perioadă de jocul în forma clasică pe care o cunoaștem, el începe să exploreze prin intermediul văzului și auzului, având o preferință pentru fețele umane, pe care le privește intens și pentru vocile umane. În primele săptămâni, bebelușii pot vedea până la aproximativ 20 de centrimentri, distanță care crește treptat. Sunt atrași de sunete și își întorc capul în direcția sursei de zgomot. (2), (3)
La nivel motric se observă mișcări spontane ale mâinilor și picioarelor. După luna a treia (12-14 săptămâni), bebelușul începe să apuce cu mâna obiecte mici, să le mânuiască stângaci și să le introducă în gură.
Între sfârșitul lunii a treia și luna a cincea bebelușul capătă o mai mare mobilitate - începe să se rostogolească pe o parte, urmând ca mai târziu să reușească să revină în poziția inițială.
Abilitățile vizuale se dezvoltă și ele - dacă mișcați un obiect lent dintr-o parte în alta în fața sa, veți observa că bebelușul îl urmărește cu privirea; se uită de la un obiect la altul și își poate concentra privirea pe obiectele mărunte. Obiectele intens colorate, cu contrast puternic și modele complexe îi suscită în continuare interesul.
Poate recunoaște sunetele și vocile familiare, întorcându-și capul către ele. Emite diferite sunete și gângurește pentru a-și exprima bucuria sau încântarea. (4), (5)
Deși coordonarea motorie fină este încă rudimentară, poate manipula obiectele și se poate juca mai activ (apucă, strânge, trage, scutură obiectele). Spre sfârșitul acestei perioade își poate folosi ambele mâini pentru o acțiune (de exemplu, transferă un obiect dintr-o mână în alta sau ține obiectul cu o mână în timp ce cu cealaltă îl manipulează). (1), (5), (6)
Se observă tot mai evident jocul de explorare - copilul începe să analizeze un obiect din toate unghiurile. Mulți încep să folosească obiectele în relații – de exemplu, scot toate jucăriile din coșul în care sunt depozitate, le pun apoi la loc, după care reiau acest proces.
În această perioadă micuțul începe să înțeleagă cuvinte legate de contextul lui apropiat. Conceptul de „permanență a obiectului” se dezvoltă tot mai mult – înțelege nu doar că o persoană sau un obiect pe care nu le vede nu au dispărut, dar le și caută, fiind foarte satisfăcut atunci când le descoperă. (3)
De aceea, atunci când alegeți activitățile și jocurile pentru copii, inclusiv în primul an de viață, orientați-vă spre cele care țin cont de nivelul achizițiilor psiho-motrice specifice fiecărui interval de vârstă, astfel încât să nu îi suprastimulați și nici să minimalizați importanța jocului pentru învățare și dezvoltare.
Valorile de referință privind perioadele de dezvoltare este important să fie privite ca un ghid orientativ. Fiecare bebeluș are particularitățile sale de creștere și parcurge pașii de dezvoltare în ritmul său, de aceea nu trebuie să vă neliniștiți dacă micuțul a ajuns la o vârstă și nu a dobândit încă anumite abilități. (1)
În primele 3 luni
Particularități de dezvoltare psihică și motorie
În primele 3 luni de viață bebelușul consumă majoritatea energiei de care dispune pentru a se adapta la noul mediu, iar cea mai mare parte din timp o petrece dormind și mâncând.Din a doua lună se observă un interes ușor mai mare al bebelușului pentru lumea din jur. Deși nu poate fi vorba în această perioadă de jocul în forma clasică pe care o cunoaștem, el începe să exploreze prin intermediul văzului și auzului, având o preferință pentru fețele umane, pe care le privește intens și pentru vocile umane. În primele săptămâni, bebelușii pot vedea până la aproximativ 20 de centrimentri, distanță care crește treptat. Sunt atrași de sunete și își întorc capul în direcția sursei de zgomot. (2), (3)
Jocuri și activități recomandate
În această perioadă mult mai importante decât jucăriile propriu-zise sunt interacțiunile dintre bebeluș și părinți.- În cele câteva ore în care este treaz, vorbiți-i și aduceți-l aproape de chipul dvs.
- Îi puteți citi povești pe un ton blând și liniștitor.
- Cântați-i încet (cântece de leagăn, de exemplu) sau puneți-i să asculte muzică liniștitoare, care nu are un ritm puternic.
- Așezați în raza lui vizuală jucării viu colorate (roșii și galbene în special) sau care au un contrast puternic (dungi albe și negre). Evitați să lăsați jucării intens colorate în preajma bebelușului (în pătuț) atunci când el se pregătește de somn, pentru că aceste culori îl stimulează.
- Optați pentru jucării care scot zgomote blânde sau care se mișcă ușor, în detrimentul celor statice sau cu mișcări/zgomote prea puternice.
- Caruselul muzical care se atașează la pătuț poate fi utilizat după două luni, preferabil să nu fie direct în linia sa vizuală, pentru că în această perioadă începe să capete control asupra gâtului și capului și astfel îl stimulați să îl întoarcă în partea din care aude muzica.
- Evitați să îi oferiți simultan prea mulți stimuli. (1), (2), (4)
Uneori bebelușul poate fi suprastimulat de activitățile și jocurile în care este antrenat și să înceapă să plângă brusc. Acesta este modul lui de a semnala că este copleșit și că are nevoie de o pauză. Această limită diferă mult de la un copil la altul. Alte semne prin care copilul anunță că are nevoie de o pauză sunt:
În astfel de situații este indicat să întrerupeți sau să reduceți stimulii respectivi și să liniștiți bebelușul, ținându-l în brațe, legănându-l ușor sau cântându-i. Veți ști când este gata din nou de joacă atunci când devine calm, își mișcă mânuțele și picioarele, vă caută și susține privirea sau scoate sunete. (5)
- își întoarce capul de la sursa de „stres”;
- își arcuiește spatele;
- închide ochii sau adoarme;
- devine agitat.
În astfel de situații este indicat să întrerupeți sau să reduceți stimulii respectivi și să liniștiți bebelușul, ținându-l în brațe, legănându-l ușor sau cântându-i. Veți ști când este gata din nou de joacă atunci când devine calm, își mișcă mânuțele și picioarele, vă caută și susține privirea sau scoate sunete. (5)
De la 3 la 6 luni
Particularități de dezvoltare psihică și motorie
Bebelușul începe să aibă un oarecare control asupra corpului său, își descoperă mânuțele și poate petrece destul de mult timp uitându-se la un pumn sau un picior ori jucându-se cu degetele.La nivel motric se observă mișcări spontane ale mâinilor și picioarelor. După luna a treia (12-14 săptămâni), bebelușul începe să apuce cu mâna obiecte mici, să le mânuiască stângaci și să le introducă în gură.
Între sfârșitul lunii a treia și luna a cincea bebelușul capătă o mai mare mobilitate - începe să se rostogolească pe o parte, urmând ca mai târziu să reușească să revină în poziția inițială.
Abilitățile vizuale se dezvoltă și ele - dacă mișcați un obiect lent dintr-o parte în alta în fața sa, veți observa că bebelușul îl urmărește cu privirea; se uită de la un obiect la altul și își poate concentra privirea pe obiectele mărunte. Obiectele intens colorate, cu contrast puternic și modele complexe îi suscită în continuare interesul.
Poate recunoaște sunetele și vocile familiare, întorcându-și capul către ele. Emite diferite sunete și gângurește pentru a-și exprima bucuria sau încântarea. (4), (5)
Jocuri și activități recomandate
- Continuați și în această etapă de dezvoltare să îi vorbiți, să povestiți și să citiți bebelușului.
- Oferiți-i jucării și obiecte cu texturi diferite, pe care să le atingă și să le exploreze vizual, tactil și gustativ.
- Alegeți jucării care pot fi ușor de spălat, pentru că majoritatea vor fi „gustate” de cel mic
- Jucăriile ar trebui să fie ușoare (ca să poată fi ridicate), să aibă colțuri rotunjite pentru siguranța copilului și să poată fi ușor manevrate de acesta.
- Cărțile cu imagini colorate și oglinzile sunt de mare interes în acest interval de vârstă.
- Așezați în zone accesibile pentru el (în pătuț, în cărucior, în țarc) jucării colorate pe care le poate atinge sau lovi. După câteva săptămâni va începe să asocieze actul atingerii jucăriei cu efectul sunetului pe care aceasta îl produce. Efectele jucăriilor trebuie să fie vizibile după o acțiune simplă și directă – de exemplu, dacă este lovită sau scuturată, se va aprinde, se va mișca sau va emite sunete. Veți observa la bebeluș că este încântat de reacția pe care o observă (de exemplu, face ochii mari).
- Zornăitoarele sunt o opțiune potrivită în acest interval de vârstă, la fel și covorașele de joacă, prevăzute cu jucării colorate și zgomotoase ce se pot atașa de arcada cu care sunt prevăzute.
- Obiectele de diferite forme (cuburi, triunghiuri, mingi micuțe) sunt de asemenea recomandate, micuțul le explorează „gustându-le” și își dă astfel seama de diferențele la nivelul formelor.
- Inelele colorate (din plastic sau lemn) de diferite dimensiuni, care se introduc într-un suport vertical, pot fi oferite bebelușilor în această etapă, numai că acum le va manipula și explora cu ajutorul guriței, urmând ca mai târziu să le așeze în suport sau să învețe culorile.
- În jucării se pot transforma și obiecte simple din casă (o linguriță, un PET mic etc.), bebelușul le va explora și pe acestea cu mare interes. (4), (5), (6)
Atenție! Pentru că bebelușul va duce la gură tot ceea ce prinde cu mânuțele, evitați să îi oferiți jucării și obiecte mici sau care au componente mici, pentru a evita riscul înghițirii acestora ori introducerea lor în nas sau urechi. (1)
De la 6 la 9 luni
Particularități de dezvoltare psihică și motorie
Această perioadă este marcată de o dezvoltare a mobilității. În jurul lunii a șasea bebelușul începe să stea în funduleț, ceea ce îi oferă o schimbare a perspectivei vizuale, pentru că începe să perceapă adâncimea. La sfârșitul acestei perioade (între 8 și 10 luni) începe să meargă de-a bușilea, ceea ce îi oferă o mai mare libertate de explorare.Deși coordonarea motorie fină este încă rudimentară, poate manipula obiectele și se poate juca mai activ (apucă, strânge, trage, scutură obiectele). Spre sfârșitul acestei perioade își poate folosi ambele mâini pentru o acțiune (de exemplu, transferă un obiect dintr-o mână în alta sau ține obiectul cu o mână în timp ce cu cealaltă îl manipulează). (1), (5), (6)
Jocuri și activități recomandate
- Optați pentru jucării simple, care învață micuțul să facă o acțiune simplă - de exemplu, dacă apasă pe un buton, mașinuța pornește; dacă lovește jucăria de pluș, va începe să cânte etc.
- Cuburile mari, care prezintă contraste și culori intense, ajută bebelușul să își dezvolte motricitatea, iar culorile și modelele lor îi mențin interesul.
- Centrele de activități pentru bebeluși, care fie se așează pe podea, fie au un scăunel pentru copil, oferă numeroase jocuri și activități care stimulează micuțul prin culori, butoane care trebuie apăsate, stimuli muzicali, luminițe care se aprind etc.
- Cărticelele interactive sau măsuțele muzicale sunt alte exemple de jocuri care stimulează vizual și auditiv copilul, dar îl și motivează să interacționeze cu obiectul respectiv (de exemplu, să apese pe un buton pentru a auzi un sunet). (1), (7)
Asigurați-vă că toate locurile în care poate ajunge bebelușul sunt prevăzute cu sisteme de protecție.
De la 9 la 12 luni
Particularități de dezvoltare psihică și motorie
În acest interval de vârstă, micuțul merge de-a bușilea, apoi se ridică în picioare și ulterior merge cu suport (ținându-se de mobilă sau de mâna unei persoane), se cațără sau stă câteva secunde singur în picioare. Mișcările de prindere și apucare a obiectelor se perfecționează (apare prinderea de tip „pensetă”, utilizând degetul mare și arătătorul).Se observă tot mai evident jocul de explorare - copilul începe să analizeze un obiect din toate unghiurile. Mulți încep să folosească obiectele în relații – de exemplu, scot toate jucăriile din coșul în care sunt depozitate, le pun apoi la loc, după care reiau acest proces.
În această perioadă micuțul începe să înțeleagă cuvinte legate de contextul lui apropiat. Conceptul de „permanență a obiectului” se dezvoltă tot mai mult – înțelege nu doar că o persoană sau un obiect pe care nu le vede nu au dispărut, dar le și caută, fiind foarte satisfăcut atunci când le descoperă. (3)
Jocuri și activități recomandate
- Jocurile cu piese care presupun mutarea lor dintr-un loc în altul îl ajută să exerseze relațiile dintre obiecte. Se pot folosi atât cuburi, cât și cutia în care sunt depozitate jucăriile. Micuțul va fi încântat să le scoată, apoi să le pună înapoi. Totodată, puteți folosi și alte obiecte din casă care se pretează la acest joc.
- Bebelușii sunt încântați în această perioadă de ușile dulapurilor pe care le închid și le deschid, eventual scoțând și conținutul acestora. Îi puteți pregăti un sertar special pe care să îl manipuleze, în care să lăsați doar obiecte sigure pentru el și asigurându-vă totodată că piesa respectivă de mobilier nu prezintă un pericol pentru el (nu se va răsturna, nu îi va prinde degetele etc.).
- În jucării se pot transforma și diferite obiecte casnice (linguri, oale etc.) cu care celui mic îi va face plăcere să bată zgomotos.
- Inelele colorate cărora în perioada 3-6 luni le-a explorat doar forma, „gustându-le”, pot fi acum manipulate cu o mai mare precizie și așezate în suportul vertical.
- Sunt binevenite cântecelele ritmate, pe care să dansați împreună cu micuțul (ajută la dezvoltarea coordonării motrice) și să cântați (pentru susținerea deprinderii limbajului).
- Pentru că la această vârstă deprinde „permanența obiectelor”, jocuri precum „cucu-bau” sau „de-a v-ați ascunselea” sunt binevenite.
- Imaginile colorate cu reprezentări ale obiectelor familiare sunt de asemenea atrăgătoare pentru cel mic în această perioadă.
- Jucăriile care pot fi trase sau împinse sunt benefice pentru dezvoltarea echilibrului și a mușchilor micuțului care începe să meargă. (1), (6), (8)
Data actualizare: 19-04-2019 | creare: 24-09-2015 | Vizite: 3626
Bibliografie
(1)Secretele îmblânzitoarei de bebeluși. Cum să îți liniștești bebelușul și să comunici cu el, Tracy Hogg, Editura Litera, (2)I'm home with my 3-month-old all day everyday. I try to stimulate her with toys and books, but she’s not that interested in them. Is something wrong?, link: http://www.zerotothree.org/child-development/play/qa/im-home-with-my-3-month-old.html
(3)AGE DETERMINATION GUIDELINES: Relating Children’s Ages To Toy Characteristics and Play Behavior, link: http://www.cpsc.gov//PageFiles/113962/adg.pdf
(4)Child development: 0-3 months, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1963
(5)Playing with Babies, link: http://www.zerotothree.org/child-development/play/playing-with-babies.html
(6)Smart Toys for Every Age, link: http://kidshealth.org/parent/growth/learning/smart_toys.html#
(7)Best Toys for 6- to 9-Month-Olds, link: http://www.newhealthguide.org/Best-Toys-For-6-Month-Old.html
(8)Child development: 9-12 months, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1884
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.intră pe forum