Interacțiunea dintre expunerea la ecrane, calitatea somnului și problemele comportamentale la preșcolari
©
Autor: Airinei Camelia
Popularitatea în creÈ™tere a dispozitivelor electronice (televizoare, tablete, telefoane) în rândul copiilor mici a ridicat semne de întrebare cu privire la efectele pe termen lung asupra sănătății mintale È™i comportamentale. Studiile anterioare indică asocieri între timpul excesiv petrecut la ecran, probleme de atenÈ›ie, instabilitate emoÈ›ională È™i reducerea interacÈ›iunilor sociale. De asemenea, s-a observat că somnul joacă un rol crucial în reglarea emoÈ›ională È™i a comportamentului, iar perturbările somnului - frecvente în cazul copiilor expuÈ™i la ecrane înainte de culcare - pot amplifica problemele deja existente.
TotuÈ™i, literatura de până acum a oferit rezultate neuniforme, fără a clarifica pe deplin cum anume se interconectează aceÈ™ti factori: ecrane, somn È™i comportament.
Un studiu publicat în revista Early Child Development and Care evidenÈ›iază rolul pe care expunerea excesivă la ecrane îl joacă în apariÈ›ia problemelor de comportament la copiii de vârstă preÈ™colară. Cercetarea a urmărit în special modul în care calitatea somnului mediază legătura dintre timpul petrecut în faÈ›a ecranelor È™i probleme precum hiperactivitatea sau dificultățile emoÈ›ionale.
Studiul a inclus 571 de mame din Shanghai, care au raportat timpul zilnic petrecut de copiii lor preÈ™colari în faÈ›a ecranelor, calitatea somnului acestora È™i problemele comportamentale. Timpul petrecut la ecran a fost cuantificat prin media ponderată a expunerii în timpul săptămânii È™i în weekend.
Pentru evaluarea problemelor comportamentale, cercetătorii au folosit instrumentul Strengths and Difficulties Questionnaire, concentrându-se pe hiperactivitate, simptome emoÈ›ionale È™i dificultăți în relaÈ›iile cu semenii. Calitatea somnului a fost măsurată cu ajutorul Chestionarului de Obiceiuri de Somn la Copii, care analizează aspecte precum rutina de culcare, durata somnului, frecvenÈ›a trezirilor nocturne È™i somnolenÈ›a diurnă.
Analizele statistice au inclus testări corelaționale și analize de mediere, pentru a explora dacă somnul este un factor intermediar care explică relația dintre expunerea la ecrane și problemele comportamentale.
Aceste concluzii evidenÈ›iază nevoia unor intervenÈ›ii È™i recomandări clare pentru părinÈ›i È™i profesioniÈ™ti din domeniul sănătății È™i educaÈ›iei. Prin limitarea timpului petrecut la ecran È™i prin asigurarea unui somn adecvat, se pot susÈ›ine atât dezvoltarea emoÈ›ională, cât È™i cea cognitivă a copiilor preÈ™colari.
sursa: News Medical
TotuÈ™i, literatura de până acum a oferit rezultate neuniforme, fără a clarifica pe deplin cum anume se interconectează aceÈ™ti factori: ecrane, somn È™i comportament.
Un studiu publicat în revista Early Child Development and Care evidenÈ›iază rolul pe care expunerea excesivă la ecrane îl joacă în apariÈ›ia problemelor de comportament la copiii de vârstă preÈ™colară. Cercetarea a urmărit în special modul în care calitatea somnului mediază legătura dintre timpul petrecut în faÈ›a ecranelor È™i probleme precum hiperactivitatea sau dificultățile emoÈ›ionale.
Studiul a inclus 571 de mame din Shanghai, care au raportat timpul zilnic petrecut de copiii lor preÈ™colari în faÈ›a ecranelor, calitatea somnului acestora È™i problemele comportamentale. Timpul petrecut la ecran a fost cuantificat prin media ponderată a expunerii în timpul săptămânii È™i în weekend.
Pentru evaluarea problemelor comportamentale, cercetătorii au folosit instrumentul Strengths and Difficulties Questionnaire, concentrându-se pe hiperactivitate, simptome emoÈ›ionale È™i dificultăți în relaÈ›iile cu semenii. Calitatea somnului a fost măsurată cu ajutorul Chestionarului de Obiceiuri de Somn la Copii, care analizează aspecte precum rutina de culcare, durata somnului, frecvenÈ›a trezirilor nocturne È™i somnolenÈ›a diurnă.
Analizele statistice au inclus testări corelaționale și analize de mediere, pentru a explora dacă somnul este un factor intermediar care explică relația dintre expunerea la ecrane și problemele comportamentale.
Constatări cheie
Rezultatele au evidenÈ›iat că:- Timpul mai mare petrecut în faÈ›a ecranelor a fost asociat direct cu hiperactivitatea crescută È™i simptome emoÈ›ionale mai pronunÈ›ate la copiii de vârstă preÈ™colară.
- Calitatea somnului a jucat un rol de mediator parÈ›ial, explicând aproximativ 26,7% din legătura dintre expunerea la ecrane È™i hiperactivitate È™i 25% din legătura dintre ecrane È™i simptomele emoÈ›ionale. Cu alte cuvinte, somnul deficitar nu este singura cauză a problemelor comportamentale, dar contribuie semnificativ.
- Nu s-a găsit o mediere a somnului în relaÈ›ia dintre timpul la ecran È™i dificultățile în relaÈ›iile cu alÈ›i copii. În plus, expunerea la ecrane nu a influenÈ›at în mod direct aceste probleme de interacÈ›iune.
- BăieÈ›ii au prezentat mai frecvent hiperactivitate È™i probleme în relaÈ›iile cu semenii decât fetele, însă aceste diferenÈ›e de gen au fost controlate în analizele finale.
Implicații și concluzii
Studiul sugerează că reducerea timpului la ecrane È™i îmbunătățirea calității somnului pot diminua hiperactivitatea È™i simptomele emoÈ›ionale la copiii mici. Somnul joacă rolul unui canal prin care expunerea la ecrane influenÈ›ează starea emoÈ›ională È™i capacitatea copiilor de a-È™i regla comportamentul.Aceste concluzii evidenÈ›iază nevoia unor intervenÈ›ii È™i recomandări clare pentru părinÈ›i È™i profesioniÈ™ti din domeniul sănătății È™i educaÈ›iei. Prin limitarea timpului petrecut la ecran È™i prin asigurarea unui somn adecvat, se pot susÈ›ine atât dezvoltarea emoÈ›ională, cât È™i cea cognitivă a copiilor preÈ™colari.
sursa: News Medical
Data actualizare: 19-12-2024 | creare: 19-12-2024 | Vizite: 36
Bibliografie
Too much screen time harms preschoolers' sleep, fueling attention, mood, and hyperactivity issues, link: https://www.news-medical.net/news/20241218/Too-much-screen-time-harms-preschoolers-sleep-fueling-attention-mood-and-hyperactivity-issues.aspx ©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- Răsplătirea copiilor cu mâncare poate duce la un comportament alimentar pe fond emoțional
- Riscul de steatoză hepatică nonalcoolică la copiii de 8 ani cu obezitate
- Intervențiile sociale prenatale pot îmbunătății răspunsul la stres al sugarilor
- Studiu privind factorii de risc de dezvoltare timpurii pentru ADHD
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.intră pe forum