De ce copilul meu vorbeste mai greu, care sunt cauzele?
Primele cuvinte ale unui bebelus au o insemnatate deosebita, fiind memorabile. Insa, daca cel mic pare sa fie in urma celor de varsta lui in ceea ce priveste limbajul, parintele devine anxios si se framanta noptile sau intreaba pediatrul in nenumarate randuri “De ce nu vorbeste copilul meu?”. Daca in familie exista si un frate/ sora mai mare care forma cu usurinta propozitii din 2-3 cuvinte la varsta de 2 ani, deja mamica intra in panica.
Fiecare copil este unic si isi dezvolta capacitatile lingvistice in ritmul propriu, “normalul” in ceea ce priveste limbajul avand un spectru foarte larg. Desi multi dintre copii par sa fie in urma cu vorbirea (limbajul expresiv), limbajul lor receptiv poate fi foarte dezvoltat, adica ei par sa inteleaga mare parte din ceea ce li se spune.
Cand copilul nu foloseste multe cuvinte pentru a se exprima, insa pare sa inteleaga ceea ce ii spui si urmeaza instructiunile pe care i le soliciti, nu trebuie sa te ingrijorezi prea tare intrucat limbajul receptiv este un instrument care diferentieza vorbitorii intarziati de copiii cu intarzieri de dezvoltare. Este bine de stiut ca multi copii talentati si foarte inteligenti nu spun mare lucru in primii ani de viatii, unii nichiar nimic (!), iar cand o fac, vorbesc direct in propozitii.
Spre exemplu, gemenii vorbesc mai greu, ei fiind foarte absorbiti de relatia intensa pe care o au cu fratele/ sora, nesimtind nevoia sa vorbeasca cu adultii.
In aceasta etapa, este necesar sa facem distinctia intre vorbire si limbaj. Iata care ar fi cateva dintre deosebiri:
• Vorbirea este expresia verbala a limbajului si include articularea, adica modul in care sunetele si cuvintele sunt formate
• Limbajul are un inteles mult mai larg si se refera la intregul sistem de expresie si intelegere a informatiei
In cazul unui copil dezvoltat normal, vorbirea intarziata poate fi cauzata de:
• Afectiunile orale, cum sunt problemele cu limba sau palatul cavitatii bucale (cerul gurii).
• Frenulum scurt (ata de sub limba) poate limita miscarea limbii pentru producerea vorbirii
• Multi copii cu intarzieri de vorbire au probleme motor-orale, ceea ce inseamna ca exista comunicare ineficienta in zonele creierului responsabile cu producerea vorbirii
• Problemele de auz sunt frecvent asociate cu lipsa vorbirii