Educatie si disciplina adolescent
©
Autor: Airinei Camelia
Educatia si disciplina reprezinta un domeniu foarte dificil de tratat pentru parinti, cu atat mai mult in perioada adolescentei, cand tinerii sunt tot mai capriciosi. In perioada copilariei tot ce aveau de facut paritii era sa stopeze comportamentul neadecvat si sa redirectioneze atentia copilului. Spre deosebire de copii insa, adolescentii au capacitatea de a vedea lucrurile din perspectiva altor persoane si de a prevedea modalitatea in care actiunile lor ii vor afecta pe altii, fapt ce constituie un avantaj pentru parinti. Este important sa retinem faptul ca disciplinarea nu inseamna aplicarea pedepselor pentru un anumit comportament nedorit, ci reprezinta masurile luate pentru a dirija comportamentul si a-l invata pe tanar cum sa-si imbunatateasca atitudinea.
Educatia si disciplinarea adolescentului trebuie sa obtina un echilibru intre severitate si blandete. Inclinarea balantei spre o extrema sau alta duce la lipsa responsabilitatii din partea adolescentului, fie la o "lupta intre vointele" copilului si parintelui. Intr-un stil educational echilibrat, parintii si adolescentii iau parte in mod egal la luarea hotararilor. In aceasta perioada parintii trebuie sa renunte la rolul de protector al copilului si sa lase tanarului libertatea de a experimenta, asigurandu-i in acelasi timp tot sprijinul in caz de nevoie.
O alta directie educationala care poate fi eficienta in perioada adolescentei este disciplinarea activa - in loc sa ii fie aplicata o pedeapsa, adolescentului i se cere sa se implice activ in disciplinare; in loc sa astepte decurgerea consecintelor, tanarul trebuie sa remedieze in mod activ greseala. Un exemplu ar fi utilizarea telefonului in timpul orelor la scoala. In loc sa i se interzica utilizarea telefonului timp de o luna, tanarului i se cere sa isi ceara scuze profesoarei, sau sa faca un referat despre lectia la care nu a fost atent. Important este ca "pedeapsa" sa aiba legatura cu greseala si sa fie pe masura capacitatilor copilului. Odata ce "pedeapsa" a fost dusa la bun sfarsit, adolescentul este absolvit de vina.
Masurile disciplinare eficiente sunt dificil de gasit, de vreme ce adolescentii sunt diferiti si nu reactioneaza in acelasi fel. Indiferent insa de directia aleasa, comunicarea dintre parinte si adolescent este esentiala, iar tanarul trebuie sa stie dinainte la ce sa se astepte si ce consecinte vor avea actiunile sale. Adolescentul trebuie sa inteleaga si sa accepte regulile si limitele impuse de catre parinti, iar daca are un comportament nepotrivit, trebuie sa i se spuna exact ce a gresit. Totodata nu trebuie sa uitam obiectivele educatiei si disciplinei:
• Invatarea valorilor importante in viata - buna intelegere cu ceilalti, asumarea responsabilitatii, insusirea autocontrolului.
• Tanarul trebuie sa aiba o imagine pozitiva despre sine. Adolescentul obtine acest deziderat raportandu-se la cei din jur si la atitudinea acestora fata de comportamentul sau.
• Disciplinarea trebuie sa fie aplicata cu afectiune.
• O buna comunicare intre parinti si adolescenti.
Educatia si disciplinarea adolescentului trebuie sa obtina un echilibru intre severitate si blandete. Inclinarea balantei spre o extrema sau alta duce la lipsa responsabilitatii din partea adolescentului, fie la o "lupta intre vointele" copilului si parintelui. Intr-un stil educational echilibrat, parintii si adolescentii iau parte in mod egal la luarea hotararilor. In aceasta perioada parintii trebuie sa renunte la rolul de protector al copilului si sa lase tanarului libertatea de a experimenta, asigurandu-i in acelasi timp tot sprijinul in caz de nevoie.
O alta directie educationala care poate fi eficienta in perioada adolescentei este disciplinarea activa - in loc sa ii fie aplicata o pedeapsa, adolescentului i se cere sa se implice activ in disciplinare; in loc sa astepte decurgerea consecintelor, tanarul trebuie sa remedieze in mod activ greseala. Un exemplu ar fi utilizarea telefonului in timpul orelor la scoala. In loc sa i se interzica utilizarea telefonului timp de o luna, tanarului i se cere sa isi ceara scuze profesoarei, sau sa faca un referat despre lectia la care nu a fost atent. Important este ca "pedeapsa" sa aiba legatura cu greseala si sa fie pe masura capacitatilor copilului. Odata ce "pedeapsa" a fost dusa la bun sfarsit, adolescentul este absolvit de vina.
Masurile disciplinare eficiente sunt dificil de gasit, de vreme ce adolescentii sunt diferiti si nu reactioneaza in acelasi fel. Indiferent insa de directia aleasa, comunicarea dintre parinte si adolescent este esentiala, iar tanarul trebuie sa stie dinainte la ce sa se astepte si ce consecinte vor avea actiunile sale. Adolescentul trebuie sa inteleaga si sa accepte regulile si limitele impuse de catre parinti, iar daca are un comportament nepotrivit, trebuie sa i se spuna exact ce a gresit. Totodata nu trebuie sa uitam obiectivele educatiei si disciplinei:
• Invatarea valorilor importante in viata - buna intelegere cu ceilalti, asumarea responsabilitatii, insusirea autocontrolului.
• Tanarul trebuie sa aiba o imagine pozitiva despre sine. Adolescentul obtine acest deziderat raportandu-se la cei din jur si la atitudinea acestora fata de comportamentul sau.
• Disciplinarea trebuie sa fie aplicata cu afectiune.
• O buna comunicare intre parinti si adolescenti.
Data actualizare: 11-12-2013 | creare: 22-01-2010 | Vizite: 18620
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Sunt foarte timida.la scoala nu pot raspunde la ore..ce sa fac?
- Am un baiat de 13 ani cu probleme de comportament atat acasa cat si la scoala
- Excludere din grup