Copiii bilingvi au o mai mare flexibilitate cognitivă
©
Autor: Medrut Flavia - Petronela
Comutarea între două sau mai multe limbi străine măreÅŸte controlul mental.
Potrivit unui studiu nou, vorbirea mai multor limbi străine nu doar că expune copilul la mai multe seturi de vocabulare, dar oferă şi alte beneficii ascunse, cum ar fi controlul cognitiv.
Cercetătorii din Canada au investigat modul în care capacitatea unui copil de a rezolva probleme este influenÅ£ată de vorbirea a două sau mai multe limbi străine. Ceea ce s-a descoperit este că acei copii care cunosc două limbi străine ÅŸi care sunt obiÅŸnuiÅ£i să comute între ele, au o flexibilitate mentală mai mare când vine vorba de anumite exerciÅ£ii care le solicită gândirea, decât cei care cunosc o singură limbă.
Copiilor le poate fi greu la început să-ÅŸi dezvolte abilitatea de a trece de la o limbă la alta, în contexte diferite, dar aceasta va da roade când vine vorba de rezolvarea unor sarcini conflictuale, în timp ce adulÅ£ii trebuie „să sară peste” o regulă sau un comportament învăţat anterior pentru a îndeplini aceeaÅŸi sarcină. Un bun exemplu ar fi identificarea culorii unui text, când textul în sine e menit să păcălească (efectul Stroop).
„Această comutare devine mai frecventă pe măsură ce copilul creÅŸte ÅŸi implicit ÅŸi vocabularul său”, spune psihologul Diane Poulin-Dubois de la Universitatea Concordia. „Prin urmare, performanÅ£a superioară asupra sarcinilor conflictuale pare să fie datorată flexibilităţii cognitive întărite a bilingvilor ÅŸi a atenÅ£iei selective, aceÅŸtia având experienţă crescută în comutarea între limbi ÅŸi în vocabularul expresiv”.
Cercetătorii au evaluat vocabularul a 39 de copii bilingvi ÅŸi le-au comparat abilităţile cu cele ale altor 43 de copii monolingvi. Au avut loc două sesiuni de studiu, la 7 luni diferenţă, iar testele au avut loc când copiii au avut vârsta de 24 de luni, respectiv 31 de luni. În ceea ce priveÅŸte vocabularul, bilingvismul nu a părut să ofere abilităţi mai bune de exprimare, dar s-a observat o diferenţă destul de mare în relaÅ£ie cu exerciÅ£iile nonverbale.
„În mare, nu s-au remarcat diferenÅ£e semnificative între copiii bilingvi ÅŸi cei monolingvi, dar acest lucru s-a schimbat radical când a venit vorba de testul inhibiÅ£iei conflictuale. DiferenÅ£ele au fost mai pregnante în cazul copiilor bilingvi, cărora vocabularul le-a crescut considerabil”, declară Poulin-Dubois.
Pentru a evalua capacităţile copiilor în sarcini de inhibiÅ£ie conflictuală, aceÅŸtia au fost rugaÅ£i să facă o categorisire inversă a unui puzzle: să pună cuburi mici într-o găleată mică ÅŸi cuburile mari, într-o găleată mare; apoi li s-a spus să inverseze sortarea prin punerea cuburilor mici în găleata mare ÅŸi vice versa.
O altă sarcină dată copiilor a fost conflictul formelor. Li s-au arătat fotografii cu fructe de mărimi diferite ÅŸi au fost rugaÅ£i să le numească. Apoi li s-a arătat o altă serie de imagini cu fructe mici în interiorul celor mari, iar copiii au trebuit să numească fructul mic, depăşind juxtapunerea. AÅŸa cum a arătat È™i un studiu anterior publicat în Journal of Experimental Child Psychology, copiii bilingvi s-au descurcat mult mai bine cu sarcinile inhibiÅ£iei conflictuale, depășind semnificativ performanÅ£ele copiilor monolingvi.
„În inhibiÅ£ia conflictuală, copilul trebuie să ignore un anumit tip de informaÈ›ie – mărimea cubului care era relativă pentru o găleată sau faptul că un fruct se afla în interiorul altuia. Acest lucru reflectă experienÅ£a în a trece de la o limbă la alta, folosind a doua limbă chiar dacă termenul din prima limbă este mai accesibil”, declară una dintre cercetătoare, Cristina Crivello.
„Până la sfârÅŸitul vârstei de 3 ani, un copil bilingv foloseÅŸte două cuvinte pentru majoritatea conceptelor din vocabularul său, prin urmare, copiii bilingvi capătă gradual mai multă experienţă în comutarea între două limbi”, spune Poulin-Dubois.
Rezultatele acestui studiu se adaugă la o cercetare în plină dezvoltare care subliniază diversitatea beneficiilor care vin odată cu vorbirea mai multor limbi străine, variind de la bilingvii care au un volum mai mare de materie cenuÅŸie în creier, până la posibilităţi mai mari de recuperare dintr-un accident vascular cerebral. Practic, dacă eÅŸti interesat să mai înveÅ£i o limbă străină, vei avea parte de mai multe beneficii.
Potrivit unui studiu nou, vorbirea mai multor limbi străine nu doar că expune copilul la mai multe seturi de vocabulare, dar oferă şi alte beneficii ascunse, cum ar fi controlul cognitiv.
Cercetătorii din Canada au investigat modul în care capacitatea unui copil de a rezolva probleme este influenÅ£ată de vorbirea a două sau mai multe limbi străine. Ceea ce s-a descoperit este că acei copii care cunosc două limbi străine ÅŸi care sunt obiÅŸnuiÅ£i să comute între ele, au o flexibilitate mentală mai mare când vine vorba de anumite exerciÅ£ii care le solicită gândirea, decât cei care cunosc o singură limbă.
Copiilor le poate fi greu la început să-ÅŸi dezvolte abilitatea de a trece de la o limbă la alta, în contexte diferite, dar aceasta va da roade când vine vorba de rezolvarea unor sarcini conflictuale, în timp ce adulÅ£ii trebuie „să sară peste” o regulă sau un comportament învăţat anterior pentru a îndeplini aceeaÅŸi sarcină. Un bun exemplu ar fi identificarea culorii unui text, când textul în sine e menit să păcălească (efectul Stroop).
„Această comutare devine mai frecventă pe măsură ce copilul creÅŸte ÅŸi implicit ÅŸi vocabularul său”, spune psihologul Diane Poulin-Dubois de la Universitatea Concordia. „Prin urmare, performanÅ£a superioară asupra sarcinilor conflictuale pare să fie datorată flexibilităţii cognitive întărite a bilingvilor ÅŸi a atenÅ£iei selective, aceÅŸtia având experienţă crescută în comutarea între limbi ÅŸi în vocabularul expresiv”.
Cercetătorii au evaluat vocabularul a 39 de copii bilingvi ÅŸi le-au comparat abilităţile cu cele ale altor 43 de copii monolingvi. Au avut loc două sesiuni de studiu, la 7 luni diferenţă, iar testele au avut loc când copiii au avut vârsta de 24 de luni, respectiv 31 de luni. În ceea ce priveÅŸte vocabularul, bilingvismul nu a părut să ofere abilităţi mai bune de exprimare, dar s-a observat o diferenţă destul de mare în relaÅ£ie cu exerciÅ£iile nonverbale.
„În mare, nu s-au remarcat diferenÅ£e semnificative între copiii bilingvi ÅŸi cei monolingvi, dar acest lucru s-a schimbat radical când a venit vorba de testul inhibiÅ£iei conflictuale. DiferenÅ£ele au fost mai pregnante în cazul copiilor bilingvi, cărora vocabularul le-a crescut considerabil”, declară Poulin-Dubois.
Pentru a evalua capacităţile copiilor în sarcini de inhibiÅ£ie conflictuală, aceÅŸtia au fost rugaÅ£i să facă o categorisire inversă a unui puzzle: să pună cuburi mici într-o găleată mică ÅŸi cuburile mari, într-o găleată mare; apoi li s-a spus să inverseze sortarea prin punerea cuburilor mici în găleata mare ÅŸi vice versa.
O altă sarcină dată copiilor a fost conflictul formelor. Li s-au arătat fotografii cu fructe de mărimi diferite ÅŸi au fost rugaÅ£i să le numească. Apoi li s-a arătat o altă serie de imagini cu fructe mici în interiorul celor mari, iar copiii au trebuit să numească fructul mic, depăşind juxtapunerea. AÅŸa cum a arătat È™i un studiu anterior publicat în Journal of Experimental Child Psychology, copiii bilingvi s-au descurcat mult mai bine cu sarcinile inhibiÅ£iei conflictuale, depășind semnificativ performanÅ£ele copiilor monolingvi.
„În inhibiÅ£ia conflictuală, copilul trebuie să ignore un anumit tip de informaÈ›ie – mărimea cubului care era relativă pentru o găleată sau faptul că un fruct se afla în interiorul altuia. Acest lucru reflectă experienÅ£a în a trece de la o limbă la alta, folosind a doua limbă chiar dacă termenul din prima limbă este mai accesibil”, declară una dintre cercetătoare, Cristina Crivello.
Potrivit cercetătorilor, cu cât un copil exersează mai mult această comutare dintre limbi, cu atât mai mult va beneficia de o flexibilitate mentală crescută. Copiii care au reuÅŸit să adune un număr mai mare de „duble” (perechi de cuvinte din două limbi, cu acelaÅŸi înÅ£eles; dog/chien), prezintă o capacitate mai mare de rezolvare a sarcinilor de inhibiÅ£ie conflictuală.
„Până la sfârÅŸitul vârstei de 3 ani, un copil bilingv foloseÅŸte două cuvinte pentru majoritatea conceptelor din vocabularul său, prin urmare, copiii bilingvi capătă gradual mai multă experienţă în comutarea între două limbi”, spune Poulin-Dubois.
Rezultatele acestui studiu se adaugă la o cercetare în plină dezvoltare care subliniază diversitatea beneficiilor care vin odată cu vorbirea mai multor limbi străine, variind de la bilingvii care au un volum mai mare de materie cenuÅŸie în creier, până la posibilităţi mai mari de recuperare dintr-un accident vascular cerebral. Practic, dacă eÅŸti interesat să mai înveÅ£i o limbă străină, vei avea parte de mai multe beneficii.
Data actualizare: 31-05-2016 | creare: 31-05-2016 | Vizite: 1383
Bibliografie
Bilingual toddlers demonstrate greater cognitive flexibility, study finds - https://www.sciencealert.com/bilingual-toddlers-demonstrate-greater-cognitive-flexibility-study-finds ©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- Au fost identificate combinațiile toxice ale aerului asociate cu simptomele astmului în rândul copiilor școlari
- Sănătatea mintală a copiilor depinde de durata de somn
- Flora intestinală ar putea avea un rol în artrita idiopatică juvenilă (reumatismul infantil)
- Modalitățile de somn pentru copii mici contează
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Autism sau intarziere de vorbire la un copil de 2 ani?
- Copil 4 ani jumate întârziere in limbaj și vorbire