Asocierea dintre sănătatea arterială și cogniție la adolescenți: Studiul PANIC
©
Autor: Airinei Camelia
Studiul prezentat de University of Jyväskylä și University of Eastern Finland explorează legătura dintre sănătatea arterială și cogniție în rândul adolescenților, subliniind importanța activității fizice (AF) și a timpului petrecut în stare sedentară (TS) ca factori posibili de influență. Cercetarea s-a desfășurat în cadrul studiului PANIC, o intervenție controlată care combină activitatea fizică și nutriția pentru a evalua efectele asupra factorilor de risc cardiometabolic într-un eșantion de copii din Kuopio, Finlanda.
Datele transversale de la evaluările de urmărire de 8 ani din studiul PANIC au fost folosite pentru a investiga 116 adolescenți (71 băieți, 45 fete), cu vârsta medie de 15,9 ani. Măsurătorile includ grosimea intima-media carotidiană, distensibilitatea arterială, tensiunea arterială și indicatori de AF și TS. Evaluarea cogniției a fost realizată folosind bateria de teste CogState.
Rezultatele indică o asociere negativă între tensiunea arterială sistolică (TAS) și cogniție, ce rămâne consistentă și după ajustări multiple. În special, TAS mai mare a fost asociată cu performanțe mai slabe în atenție și învățare asociativă, în timp ce viteza de transmitere a pulsului a arătat o corelație negativă cu memoria de lucru și atenția, în special la băieți. Nu s-au găsit diferențe semnificative în influența AF și TS asupra legăturii dintre sănătatea arterială și performanța cognitivă.
Aceste descoperiri subliniază potențialul impact negativ al stării arteriale asupra funcției cognitive în adolescență, sugerând o asociere mai puternică în această etapă a dezvoltării decât în copilărie. De asemenea, studiul indică diferențe de sex în legătura dintre sănătatea arterială și cogniție, fetele având potențial un risc mai mare de a experimenta declin cognitiv asociat cu tensiunea arterială.
Această sinteză a studiului PANIC oferă o perspectivă valoroasă asupra interacțiunii dintre sănătatea arterială și cogniție într-un moment critic de dezvoltare, subliniind nevoia de intervenții timpurii pentru a preveni declinul cognitiv.
sursa: Science Daily
Datele transversale de la evaluările de urmărire de 8 ani din studiul PANIC au fost folosite pentru a investiga 116 adolescenți (71 băieți, 45 fete), cu vârsta medie de 15,9 ani. Măsurătorile includ grosimea intima-media carotidiană, distensibilitatea arterială, tensiunea arterială și indicatori de AF și TS. Evaluarea cogniției a fost realizată folosind bateria de teste CogState.
Rezultatele indică o asociere negativă între tensiunea arterială sistolică (TAS) și cogniție, ce rămâne consistentă și după ajustări multiple. În special, TAS mai mare a fost asociată cu performanțe mai slabe în atenție și învățare asociativă, în timp ce viteza de transmitere a pulsului a arătat o corelație negativă cu memoria de lucru și atenția, în special la băieți. Nu s-au găsit diferențe semnificative în influența AF și TS asupra legăturii dintre sănătatea arterială și performanța cognitivă.
Aceste descoperiri subliniază potențialul impact negativ al stării arteriale asupra funcției cognitive în adolescență, sugerând o asociere mai puternică în această etapă a dezvoltării decât în copilărie. De asemenea, studiul indică diferențe de sex în legătura dintre sănătatea arterială și cogniție, fetele având potențial un risc mai mare de a experimenta declin cognitiv asociat cu tensiunea arterială.
Concluzii
Rezultatele accentuează importanța monitorizării stării arteriale și a promovării unui stil de viață sănătos pentru a susține sănătatea cognitivă și cerebrală în adolescență. Studii viitoare, controlate și randomizate, sunt necesare pentru a clarifica mecanismele subiacente și rolul moderatoare al sexului în efectele AF și TS asupra funcției cognitive.Această sinteză a studiului PANIC oferă o perspectivă valoroasă asupra interacțiunii dintre sănătatea arterială și cogniție într-un moment critic de dezvoltare, subliniind nevoia de intervenții timpurii pentru a preveni declinul cognitiv.
sursa: Science Daily
Data actualizare: 07-06-2024 | creare: 07-06-2024 | Vizite: 192
Bibliografie
Higher blood pressure is associated with poorer cognition in adolescence, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2024/06/240605162450.htm ©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- Îmbunătățirea profilului lipidic la persoanele cu risc cardiovascular - cât de utile sunt dietele vegetariene
- Insomnia - asociată cu evenimente cardiovasculare și boli de inimă
- Pilates pentru tratamentul hipertensiunii [meta-analiză]
- Postul intermitent reduce riscul de complicații și decese legate de insuficiența cardiacă la pacienții diagnosticați cu COVID-19
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Implant silicon sani
- Pentru cei cu anxietate si atacuri de panica FOARTE IMPORTANT
- GRUP SUPORT PENTRU TOC 2014
- Histerectomie totala cu anexectomie bilaterala
- Grup de suport pentru TOC-CAP 15
- Roaccutane - pro sau contra
- Care este starea dupa operatie de tiroida?
- Helicobacter pylori
- Medicamente antidepresive?
- Capsula de slabit - mit, realitate sau experiente pe oameni