De ce uităm?

De ce uităm?

©

Autor:

De ce uităm?

Memoria ne poate juca deseori feste. Fie că nu reuÈ™im să ne mai amintim informaÈ›ii esenÈ›iale (cum ar fi în cazul unui examen, pentru care ne-am pregătit intens), fie că nu putem scăpa de unele amintiri neplăcute (un eveniment dureros sau versurile unei melodii care nu ne place, dar care ne revin constant în minte), memoria pare să „comploteze” împotriva noastră.


Cât de normală este însă uitarea È™i în ce condiÈ›ii apare? O putem controla sau dimpotrivă, suntem condamnaÈ›i să uităm? Este benefic sau dăunător acest fenomen? Iată doar câteva dintre întrebările cărora psihologi, neurologi È™i alÈ›i oameni de È™tiință încearcă încă să le găsească răspuns.


Uitarea – fenomen fiziologic È™i psihologic

Uitarea este un proces integrant al memoriei, care face posibilă funcționarea eficientă a acesteia.

Uităm din două motive, spun specialiștii:

  • informaÈ›ia pe care încercăm să ne-o amintim nu mai este disponibilă, practic amintirile respective au dispărut (situaÈ›ie specifică memoriei de lucru, de scurtă durată)
  • accesul la o amintire este împiedicat, deÈ™i ea există încă în memoria noastră de lungă durată.


Uitarea poate deci afecta ambele tipuri de memorie. Psihologii au elaborat o serie de teorii încercând să explice de ce È™i cum intervine uitarea la nivelul fiecăreia. Majoritatea sunt incomplete È™i nu reuÈ™esc să surprindă decât o parte din complexitatea procesului memoriei, iar altele sunt dificil de demonstrat prin studii care să redea situaÈ›ii din viaÈ›a reală în care învățăm informaÈ›ii noi È™i le uităm pe altele. Cert este că fenomentul uitării continuă să rămână un subiect incomplet cunoscut È™i sursă de dezbateri pentru specialiÈ™ti.

Uitarea informațiilor din memoria de scurtă durată

Teoria degradării urmelor lăsate de informaÈ›ii - susÈ›ine că orice informaÈ›ie cu care lucrăm în memoria de scurtă durată lasă o anumită urmă chimică/fizică în creierul nostru. Pe măsură ce timpul trece (specialiÈ™tii consideră că după 15-30 de secunde), urma respectivă se estompează din ce în ce mai tare, până la dispariÈ›ie, dacă informaÈ›ia nu este repetată.


Înlocuirea informaÈ›iilor – susÈ›ine că memoria de scurtă durată are o capacitate limitată de a stoca informaÈ›iile, iar când acel prag este depășit, informaÈ›iile vechi sunt înlocuite cu cele nou memorate. Psihologul N. E. Miller este cel care a propus la jumătatea anilor 1900 această teorie È™i a susÈ›inut că memoria de scurtă durată ar putea păstra doar 7±2 elemente. Dincolo de această limită, informaÈ›iile vechi se pierd pentru a face loc celor noi.

Uitarea informațiilor din memoria de lungă durată

InterferenÈ›a – această teorie consideră că informaÈ›iile deja stocate în memoria de lungă durată interferează cu cele noi, iar efectul poate fi în ambele sensuri: fie uităm sau ne amintim distorsionat amintirile mai vechi (interferență retroactivă), fie amintirile noi sunt memorate greÈ™it sau nu reuÈ™im să le memorăm din cauza celor vechi (interferență proactivă).


Lipsa consolidării informaÈ›iilor – ia în calcul atât factorii psihologici, cât È™i pe cei biologici implicaÈ›i în procesul memoriei. Când o informaÈ›ie este reÈ›inută, în creier au loc modificări la nivelul neuronilor, iar neurotransmițătorii, substanÈ›ele chimice care transportă informaÈ›iile către creier, pot inhiba sau favoriza trecerea acestora din memoria de scurtă durată în cea de lungă durată. Consolidarea constă practic în aceste modificări neuronale implicate în fixarea informaÈ›iilor în memoria de lungă durată. AfecÈ›iuni ale hipocampului sau vârsta înaintată pot afecta acest proces È™i favoriza uitarea. (1), (2)


La nivel cerebral studii recente au subliniat rolul important al unor enzime (PKM zeta) È™i proteine (CREB) în procesul de stocare a informaÈ›iei în memoria de lungă durată, substanÈ›e care dacă sunt inhibate, amintirile sunt È™terse. (3)


CunoÈ™tinÈ›ele despre mecanismele biologice din creier È™i bazele neuronale care susÈ›in memoria È™i implicit uitarea sunt deocamdată insuficient cunoscute È™i înÈ›elese de specialiÈ™ti.


Uitarea e benefică sau ne face rău?

Pare paradoxal faptul că depunem uneori eforturi uriaÈ™e să reÈ›inem informaÈ›ii pentru un examen È™i nu reuÈ™im, dar ne dorim să uităm detaliile unei relaÈ›ii care nu ne-a făcut bine È™i din nou nu reuÈ™im. Am putea crede că am fi mai fericiÈ›i dacă am avea capacitatea de a reÈ›ine mai multe informaÈ›ii decât o facem acum: ne-am face treaba mai bine, nu am mai uita zilele de naÈ™tere, nu am mai petrece atât timp în È™coală învățând etc.


Mult timp oamenii de È™tiință au considerat că uitarea ar fi un eÈ™ec al creierului. Acum însă uitarea este văzută ca fiind o caracteristică benefică a memoriei.


ImaginaÈ›i-vă cum ar fi să putem înregistra toate detaliile unei zile: cum erau îmbrăcaÈ›i oamenii cu care am interacÈ›ionat, care erau produsele trecute pe lista de cumpărături, frânturi de conversaÈ›ii pe care le-am auzit mergând pe stradă, toate È™tirile pe care le-am citit sau auzit, tot ce ne-au povestit colegii că au văzut, visat etc. Sau dacă am aduna toate informaÈ›iile dintr-o săptămână sau lună sau an. Cu siguranță am fi copleÈ™iÈ›i. Ne-ar fi din ce în ce mai greu să stocăm toate aceste date, pentru că ele nu se memorează ca È™i cum ai pune obiecte într-un sertar, ci trebuie asociate È™i puse în legătură cu cele pe care le avem deja. Apoi ne-ar fi foarte greu să ne amintim o informaÈ›ie, pentru că ar trebui să căutăm prin stocul imens de date, importante sau mai puÈ›in importante, pe care le-am acumulat de-a lungul vieÈ›ii. Nu în ultimul rând, multe informaÈ›ii ar fi irelevante: un număr vechi de telefon, o listă de cumpărături de acum o lună etc.


Din fericire intervine uitarea care ne dă posibilitatea să păstrăm acele informații cu adevărat importante și să renunțăm la cele care nu au nicio valoare. (4)


Un studiu simplu a ilustrat rolul benefic al uitării într-o activitate de memorare, cu implicaÈ›ii pentru alte procese cognitive. Un grup de participanÈ›i a memorat o listă de nume de păsări. Apoi li s-a solicitat să îÈ™i amintească doar jumătate din totalul de nume. Practic cealaltă jumătate a trebuit să fie uitată, pentru că nu mai avea utilitate. Concluzia autorilor a fost că dacă avem capacitatea de a uita informaÈ›iile de care nu avem nevoie, vom avea È™anse mai mari să rezolvăm o problemă sau să ne amintim o informaÈ›ie, chiar È™i atunci când suntem distraÈ™i de alÈ›i stimuli. (5)


Creierul nostru apelează însă la „trucuri”, astfel încât să medieze cumva ideea de volum mare de informaÈ›ii stocate È™i rapiditatea de amintire a acestora. De aceea a creat categoriile, stereotipurile, prejudecățile. ReÈ›inem informaÈ›iile despre o anumită categorie (un popor, o clasă de legume, o profesie, un gen etc.), iar atunci când ne întâlnim cu un reprezentant nou al acesteia nu ne mai chinuim să memorăm lucruri despre el, ci îl etichetăm prin prisma a ceee ce È™tim deja despre categoria din care face parte. AcelaÈ™i proces are loc È™i atunci când stereotipurile intră în acÈ›iune: un exemplu banal este că dacă o femeie vrea să înveÈ›e să conducă o maÈ™ină, cu siguranță vor fi câÈ›iva care vor apela la stereotipul de gen care spune că o femeie nu poate fi un bun È™ofer sau că o femeie nu poate conduce o maÈ™ină la fel de bine ca un bărbat.


Cât de benefică este însă uitarea atunci când nu ne mai amintim cine suntem, cum se folosesc obiectele pe care le-am utilizat toată viaÈ›a sau nu ne mai recunoaÈ™tem familia ori partenerul de viață? Boala Alzheimer constă într-o gravă afectare a memoriei, iar uitarea este unul dintre simptomele principale prin care se manifestă.


Uitarea este simptomul de bază È™i în cazul amneziei, atunci când nu mai avem acces la amintirile vechi, stocate în memoria de lungă durată (amnezie retrogradă) sau când ne lovim de imposibilitatea de a memora lucruri noi (amnezie anterogradă). (6)


În aceste cazuri, uitarea ne dăunează, ne afectează funcÈ›ionarea cognitivă È™i viaÈ›a în general. Dar nu trebuie să omitem faptul că uitarea este doar un simptom, iar adevărata problemă este boala care o produce.

Putem uita în mod voit amintirile neplăcute?

Uneori ne dorim să uităm, iar alteori uitarea pare a fi inamicul nostru. Ca în cazul multor procese cognitive, mult timp s-a considerat că memoria È™i uitarea sunt fenomene pe care nu le putem controla. Cercetări recente oferă însă o nouă viziune asupra capacității noastre de a le influenÈ›a sau È›ine sub control, iar studiile continuă să aducă noi informaÈ›ii în domeniu.


Sigmund Freud, unul dintre cele mai importante nume din psihologie, a propus conceptul de „amintiri reprimate”, acele amintiri neplăcute pe care oamenii vor să le uite, fapt pentru care acestea ajung în inconÈ™tient, acea zonă obscură a psihicului, unde nu avem acces. Ideea sa a fost aspru criticată de oponenÈ›ii curentului psihanalist, principalul motiv fiind lipsa dovezilor unui mecanism neuronal care să explice procesul reprimării amintirilor.


Studiile realizate de o echipă de cercetători de la Universitatea din Oregon au arătat însă că un astfel de mecanism chiar există. ParticipanÈ›ii la cercetare au primit mai multe perechi de cuvinte, fără legătură între ele, pe care le-au memorat. Apoi li s-a arătat primul cuvânt din fiecare pereche, iar la al doilea li s-a solicitat fie să se gândească, fie să evite să se gândească la el. Ulterior când li s-a arătat din nou primul cuvânt, s-a observat că acele cuvinte la care s-au gândit au fost cu 20% mai bine amintite decât cele „interzise”. AcelaÈ™i fenomen s-a observat când perechile de cuvinte au fost înlocuite cu imagini în care erau prezentate feÈ›e umane sau diverse scene, unele neutre, iar altele sugerând emoÈ›ii. Fenomenul a fost mult mai intens atunci când imaginile prezentate sugerau emoÈ›ii.


Prin acest set de experimente autorii au demonstrat că ar exista un mecanism de reprimare a amintirilor pe care nu dorim să le mai avem prezente în minte, însă criticii spun că e vorba de o reprimare conÈ™tientă, nu inconÈ™tientă ca cea susÈ›inută de Freud. În plus, e nevoie de cercetări suplimentare pentru a se vedea exact ce se întâmplă în viaÈ›a reală, mai ales în cazul celor care au suferit traume. (7)


AlÈ›i oameni de È™tiință au mers mai departe cu cercetările lor È™i au încercat să vadă, deocamdată doar în studii pe animale de laborator, în ce măsură pot fi „È™terse” amintirile nedorite, care ne fac rău.

Ceea ce a reuÈ™it să facă o echipă de cercetători din Florida a fost să blocheze o anumită moleculă din creier, implicată în procesul de formare a amintirilor legate de administrarea unui drog (metamfetamină) È™oarecilor de laborator. Au reuÈ™it nu doar să împiedice formarea acestor amintiri, ci È™i să distrugă amintirile deja formate despre metamfetamină, în timp ce cele legate de alÈ›i stimuli (pozitivi sau negativi) au rămas nealterate. Este vorba practic de o uitare selectivă, doar a amintirilor care ne perturbă, ne fac rău sau ne determină să cădem din nou în ispita consumului de droguri.


Implicațiile acestor descoperiri sunt foarte mari, mai ales dacă ne referim la persoanele care au trecut prin traume, care se recuperează după consumul de droguri sau care suferă de tulburarea de stres post-traumatică, pentru că ar avea astfel o șansă să uite amintirile unor evenimente care le-au făcut rău. (8)


Curiozități despre uitare

  • Oamenii nu doar că au aÈ™teptări greÈ™ite în ceea ce priveÈ™te modul în care se vor simÈ›i după un eveniment (trist sau fericit), dar „uită” după acea întâmplare cum au crezut că se vor simÈ›i. Practic ne adaptăm amintirea despre sentimentele anticipate la ceea ce de fapt am simÈ›it. De exemplu, dacă am crezut iniÈ›ial că achiziÈ›onarea unui televizor ne va face extrem de fericiÈ›i, amintirea sentimentului de fericire va fi influenÈ›ată de cum ne-am simÈ›it în realitate. Dacă după ce cumpărăm acel televizor vom fi dezamăgiÈ›i, nu ne vom mai aminti fericirea de dinainte, ci o vom estompa È™i ne vom aminti (greÈ™it) că nu am fost chiar atât de încântaÈ›i de ideea cumpărării unui televizor. (9)
  • Există persoane care au o capacitate de memorare peste limita normală la care uitarea pare să nu le afecteze deloc, ele pot reÈ›ine fără probleme fragmente mari de text după o singură citire, detalii ale evenimentelor întâmplate cu ani în urmă etc.
  • Mirosul este considerat unul dintre cei mai de impact stimuli pentru amintire. Cu siguranță am avut cel puÈ›in un episod în care un anume miros ne-a făcut să retrăim intens o amintire din trecut de care suntem legaÈ›i emoÈ›ional: parfumul unei persoane dragi, mireasma unor prăjituri care ne amintesc de copilărie etc. ExplicaÈ›ia este destul de simplă: nervul olfactiv este apropiat ca localizare de zona cerebrală implicată în memoria emoÈ›ională. De la această idee au pornit unii cercetători care au ajuns la concluzia, în urma unor studii, că dacă învățăm în prezenÈ›a unor mirosuri plăcute avem È™anse mult mai mari să ne amintim mai intens informaÈ›iile respective. (10)
  • Faptul că uneori ajungem într-o cameră È™i ne dăm seama că am uitat pentru ce am venit ar putea fi explicat prin prezenÈ›a uÈ™ii prin care trecem. Creierul nostru o vede ca pe un indiciu al ieÈ™irii dintr-o scenă È™i intrarea într-una nouă, ceea ce îl face să uite informaÈ›ia veche din memoria de lucru (cea cu care am pornit în minte) È™i să pregătească spaÈ›iul pentru informaÈ›iile noii scene.
  • Primele amintiri pe care le avem sunt din jurul vârstei de 3-4 ani, iar perioada de dinaintea acestei vârste specialiÈ™tii o numesc „amnezie infantilă”. În urma studiilor recente s-a ajuns la concluzia că È™i înainte de 3 ani se formează È™i se stochează amintiri, însă creierul ar fi programat să le uite pe măsură ce începe să se dezvoltă extrem de rapid. (11)


Cum ne asigurăm că nu uităm?

Dacă ne dorim ca informaÈ›iile pe care le memorăm să nu se estompeze din mintea noastră, avem câteva mijloace la dispoziÈ›ie, inspirate din munca de cercetare derulată de oamenii de È™tiință de-a lungul timpului:

  • o informaÈ›ie este mai puÈ›in probabil să fie uitată dacă este reÈ›inută într-un context pe care îl înÈ›elegem sau dacă suntem implicaÈ›i emoÈ›ional (de exemplu, dacă suntem pasionaÈ›i de un domeniu, vom reÈ›ine mult mai uÈ™or informaÈ›iile decât dacă am fi nevoiÈ›i să învățăm ceva care nu ne place)
  • zicala „repetiÈ›ia este mama învățării” chiar funcÈ›ionează È™i are o susÈ›inere È™tiinÈ›ifică; cu cât repetăm informaÈ›iile pe care dorim să le memorăm, ne raportăm la ele frecvent sau le folosim în activitatea noastră, cu atât avem È™anse mai mari să le fixăm mai bine în memorie
  • există tot felul de strategii mnemotehnice care facilitează învățarea È™i împiedică pierderea informaÈ›iilor, mai ales în cazul celor care nu se laudă cu o capacitate de memorare foarte bună: utilizarea acronimelor în crearea unor cuvinte sau expresii mult mai uÈ™or de memorat decât un calup mai mare de informaÈ›ii, reÈ›inerea unor cuvinte cheie, folosirea informaÈ›iilor ca versuri ale unui cântec, organizarea È™i structurarea textului (dacă este cazul) într-o manieră cât mai atractivă pentru a fi înÈ›eles È™i reÈ›inut (sublinieri, spargerea blocului de text în paragrafe, evidenÈ›ierea cuvintelor È™i conceptelor importante, realizarea de scheme, tabele etc.)
  • asocierea informaÈ›iilor noi cu cele deja memorate asigură o mai bună fixare a primelor, pentru că se creează conexiuni logice, iar noile informaÈ›ii pot fi mai bine înÈ›elese (analogii, asocieri, comparaÈ›ii)
  • este foarte important să dormim suficient; numeroase studii au arătat importanÈ›a somnului pentru fixarea informaÈ›iilor în memoria de lungă durată; deprivarea de somn ne împiedică să memorăm È™i favorizează uitarea
  • identificarea stilurilor de învățare specifice fiecăruia dintre noi:

-stilul vizual (reținem foarte ușor fețele persoanelor, informația scrisă, scheme sau imagini),

-stilul auditiv (memorăm mai bine informaÈ›iile pe care le auzim sau care sunt însoÈ›ite de sunete sau muzică),

-stilul verbal (ne ajută foarte mult dacă atunci când învățăm ceva nou verbalizăm sau scriem noile informaÈ›ii, eventual folosind propriile cuvinte),

-stilul kinestezic (memorăm mai ușor dacă atingem, pipăim sau simțim fizic obiectul, acțiunea etc.),

-stilul logic (căutăm argumente, găsim sensul È™i integrăm noile informaÈ›ii în sistemul celor deja cunoscute),

-stilul social (reținem mult mai ușor prin interacțiunea cu un grup și prin discuții despre subiectul pe care dorim să-l reținem),

-stilul solitar (ne este mult mai uÈ™or să învățăm sau să lucrăm singuri, eventual să fim auto-didacÈ›i).


Data actualizare: 17-06-2019 | creare: 27-06-2014 | Vizite: 13646
Bibliografie
(1)Forgetting, link: http://www.simplypsychology.org/forgetting.html
(2)Do we really forget?, link: http://www.psychologistworld.com/memory/forgetting.php
(3)Progress Report 2010: Memory and Forgetting
The 2010 Progress Report on Brain Science, link: http://www.dana.org/Publications/ReportDetails.aspx?id=44351
(4)How Forgetting Helps Us Remember, link: http://www.brainfacts.org/sensing-thinking-behaving/learning-and-memory/articles/2012/how-forgetting-helps-us-remember/
(5)Forgetting Is Part Of Remembering, link: http://www.psychologicalscience.org/index.php/news/releases/forgetting-is-part-of-remembering.html
(6)Depictions of Amnesia in Movies Are Usually Inaccurate, link: http://psychology.about.com/od/memory/ss/ten-facts-about-memory_7.htm
(7)Can you force yourself to forget?, link: http://www.apa.org/monitor/sep05/forget.aspx
(8)Scientists successfully erase unwanted memories, link: http://www.medicalnewstoday.com/articles/265957.php?sr
(9)After Good or Bad Events, People Forget How They Thought They’d Feel, link: http://www.apa.org/news/press/releases/2010/11/forcasting-feelings.aspx
(10)Scent Can Be a Powerful Memory Trigger, link: http://psychology.about.com/od/memory/ss/ten-facts-about-memory_8.htm
(11)Why You Forget: 5 Strange Facts About Memory, link: http://www.livescience.com/44940-strange-facts-about-memory.html
(12)How We Remember, and Why We Forget, link: http://brainconnection.brainhq.com/how-we-remember-and-why-we-forget/
(13)9 Types of Mnemonics for Better Memory, link: http://www.learningassistance.com/2006/january/mnemonics.html
(14)Overview of Learning Styles, link: http://www.learning-styles-online.com/overview
(15)A Good Night's Sleep May Improve Your Memory, link: http://psychology.about.com/od/memory/ss/ten-facts-about-memory_10.htm
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Grupa de sânge ar putea influenÈ›a pierderea memoriei
  • Curiozitatea influenÈ›ează creierul să înveÈ›e È™i să memoreze mai bine
  • Optogenetica arată că memoria poate fi manipulată prin impulsuri luminoase (studiu pe È™oareci de laborator)
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum