Abuzul emoțional la copil

Abuzul emoțional la copil

©

Autor:

Abuzul emoțional la copil
Unul dintre factorii determinanÈ›i ai sănătății mentale a adultului este dezvoltarea emoÈ›ională, care este influenÈ›ată de experienÈ›ele pe care acesta le-a avut în copilărie.

Dezvoltarea emoÈ›ională a copilului este influenÈ›ată de interacÈ›iunea cu îngrijitorii săi, care ar trebui să fie bazată pe sprijin, încredere È™i dragoste. De asemenea, sănătatea mentală este dependentă, conform pediatrului È™i psihiatrului John Bowlby, de experienÈ›ele de ataÈ™ament ale copilului față de părinÈ›ii săi. AtaÈ™amentul, considera acesta, ar asigura atât supravieÈ›uirea individului, cât È™i viitoarele relaÈ›ii sociale ale acestuia cu celelalte persoane, mai ales cu partenerii de cuplu. (1), (4)

Astfel, un copil se poate dezvolta sănătos atunci când acesta experimentează relaÈ›ii calde, pozitive È™i intime cu proprii părinÈ›i. Dezvoltarea este asigurată în mediile familiale în care nevoile psihologice de bază ale copilului (de protecÈ›ie, de dragoste È™i de ataÈ™ament) sunt asigurate. Nesatisfacerea lor sau răspunsurile nepotrivite ale îngrijitorilor reprezintă un semnal de apariÈ›ie a abuzului emoÈ›ional. (1)

Abuzul emoÈ›ional sau psihologic se referă la maltratarea emoÈ›ională sau psihologică persistentă a copilului într-o manieră în care poate afecta sever È™i pe termen lung dezvoltarea emoÈ›ională È™i psihologică a acestuia. Abuzul emoÈ›ional este adesea cauzat de către părinÈ›ii sau îngrijitorii care, prin comportamentele lor, perturbă dezvoltarea cognitivă, afectivă, psihologică È™i socială È™i apare atunci când nevoile psihologice ale copilului nu sunt satisfăcute sau când adulÈ›ii răspund într-o manieră nepotrivită (de exemplu, prin critică, ameninÈ›are etc). (1), (2), (3)

Abuzul emoÈ›ional este în general asociat altor formă de maltratare familială, precum abuzul fizic sau violenÈ›a familială, dar poate fi prezent È™i ca formă de sine stătătoare. De asemenea, abuzul poate apărea È™i la nivel instituÈ›ional, în cadrul centrelor care se ocupă de îngrijirea È™i educarea copilului. (4)

Caracteristici ale abuzului emoțional

Abuzul emoțional poate fi de două tipuri: activ și pasiv.

  • Abuzul activ se referă la comportamentele intenÈ›ionate de vătămare, umilire È™i constrângere, precum critica, ameninÈ›area È™i blamarea copilului.
  • Abuzul pasiv, pe de altă parte, este o formă mai subtilă de abuz È™i presupune lipsa oferirii de iubire, sprijin, grijă, încurajare etc. necesare dezvoltării imaginii de sine pozitive.

În majoritatea cazurilor de abuz emoÈ›ional sunt prezente ambele forme de abuz.

Printre principalele forme de manifestare ale abuzului emoțional enumerăm următoarele:
  • umilirea prin critici constante;
  • ameninÈ›area cu pedeapsa;
  • neglijarea sau ignorarea persistentă a nevoilor copilului;
  • învinovățirea copilului pentru propriile probleme;
  • exploatarea sau manipularea copilului în a desfășura activități care pot afecta dezvoltarea acestuia (de exemplu, muncile ilegale)
  • constrângerea copilului în a desfășura activități fără a È›ine cont de limitele sale fizice È™i psihologice (copiii pot fi forÈ›aÈ›i să înveÈ›e mai mult fără a i se acorda pauze regulate È™i fără a primi masa);
  • izolarea copilului de persoanele de aceeaÈ™i vârstă, de prieteni, de rudele sale;
  • neoferirea de laude È™i încurajări copilului;
  • nerecunoaÈ™terea drepturilor copilului È™i încercarea de a-l controla;
  • umilirea în public a copilului. (1), (2)

Caracteristicile persoanelor abuzatoare

Conform literaturii de specialitate, abuzul emoÈ›ional poate apărea în orice tip de familie, indiferent de istoricul medical, social sau financiar al acestora. Abuzul emoÈ›ional este cel mai adesea asociat cu perioade de stres È™i de tensiune familiale cauzate de factori externi (È™omajul, lipsa resurselor financiare etc.), precum È™i cu abilități scăzute de parenting È™i de coping (capcitatea de a face față) ale îngrijitorilor copiilor. Nu în ultimul rând, abuzatorii pot fi persoane care au fost la rândul lor victime ale abuzului, indiferent dacă acesta a fost de tip fizic sau psihologic. (1), (3), (4)

Abuzatorii prezintă următoarele caracteristici psihologice:
  • pot fi indisponibili din punct de vedere emoÈ›ional;
  • nu oferă încurajări sau laude copilului atunci când acesta are nevoie de ele;
  • se aÈ™teaptă ca proprii copii să îÈ™i asume responsabilități prea multe sau inadecvate nivelului lor de dezvoltare (de exemplu, îngrijirea celorlalte rude);
  • sunt foarte protectivi cu proprii copii, limitându-le oportunitățile de a explora È™i de a lega noi relaÈ›ii sociale;
  • se aÈ™teaptă ca proprii copii să le împlinească nevoile lor emoÈ›ionale;
  • îÈ™i varsă propriile frustrări È™i nemulÈ›umiri asupra copilului. (2)

Abuzul sistemic

Pe lângă abuzul venit din partea unui adult, putem vorbi È™i de existenÈ›a unei forme de abuz sistemic. Acesta apare atunci când copilul experimentează diverse forme de abuz emoÈ›ional (uneori chiar fizic) în cadrul unor instituÈ›ii ale căror activități principale se centrează pe oferirea de protecÈ›ie, sprijin È™i educaÈ›ie copiilor (È™coală, centru de plasament etc.).

Abuzul sistemic se caracterizează prin eÈ™ecul de a lua în considerare nevoile copilului, de a organiza È™i coordona servicii eficiente de protecÈ›ie È™i de asistență a acestuia È™i prin prezenÈ›a abuzului instituÈ›ional, manifestat de către personalul angajat al instituÈ›iei respective. (4)

Consecințele abuzului emoțional

Abuzul emoÈ›ional e descris ca fiind o vătămare psihologică a copilului, în aceeaÈ™i manieră în care abuzul fizic este o vătămare fizică a acestuia. (3)

DeÈ™i este mai des întâlnit decât abuzul fizic È™i are consecinÈ›e negative mai pregnante decât acesta, abuzul emoÈ›ional este ignorat sau chiar încurajat în societatea noastră. Astfel, abuzul emoÈ›ional poate fi folosit ca o formă de educare sau de disciplinare a copilului, uneori chiar din amuzament, unii părinÈ›i sau fraÈ›i folosind jignirile sau poreclele cu scopul de a provoca reacÈ›ii de râs de la ceilalÈ›i, ignorând consecinÈ›ele negative pe termen în lung în dezvoltarea imaginii de sine a copilului. (3), (4)

Spre deosebire de celelalte forme de abuz (fizic, sexual), abuzul emoțional este mai dificil de depistat, pentru că semnele și simptomele specifice abuzului emoțional sunt mai subtile. Printre principalii indicatori psihocomportamentali ai prezenței abuzului emoțional enumerăm următoarele:
  • stimă de sine scăzută;
  • nesiguranță;
  • comportamente distructive;
  • comportamente agresive (cruzimea față de animale);
  • comportamente de retragere;
  • abilități psihologice sau sociale de bază slab dezvoltate;
  • consum exagerat de alcool sau droguri;
  • dificultăți în menÈ›inerea unor relaÈ›ii de prietenie;
  • istoric profesional instabil sau chiar tentative de suicid. (1) (3)

Abuzul emoÈ›ional are atât consecinÈ›e imediate, cât È™i pe termen lung, acestea din urmă afectând dezvoltarea psihosocială normală. Astfel, un copil care a experimentat orice formă de abuz (emoÈ›ional È™i/sau fizic) poate dezvolta la vârsta adultă următoarele deficite sau disfuncÈ›ii :
  • distorsiuni cognitive - persoanele abuzate în copilărie tind să dezvolte gânduri negative despre sine, lume È™i viitor; astfel, lumea este văzută ca fiind un loc periculos, iar individul se poate vedea ca fiind incapabil de a face față cerinÈ›elor vieÈ›ii È™i de a trăi o viață echilibrată;
  • suferință emoÈ›ională - abuzul presupune apariÈ›ia È™i menÈ›inerea pe termen scurt È™i chiar pe termen lung a unor sentimente negative puternice precum anxietatea, depresia sau furia. Aceste sentimente pot evolua în tulburări mentale precum anxietatea socială, tulburarea obsesiv-compulsivă, tulburarea de stres post-traumatic, depresia majoră sau dificultăți de control al furiei.
  • imagine deformată a sinelui - persoanele abuzate se pot percepe ca fiind nesigure pe ele È™i vinovate pentru toate relele care li se întâmplă. De asemenea, pot avea dificultăți în a-È™i exprima propriile opinii sau în a stabili bariere în relaÈ›iile cu ceilalÈ›i.
  • evitarea - pe termen lung, pot apărea comportamente de evitare a locurilor, obiectelor sau persoanelor asociate cu experienÈ›ele de abuz. În cazurile grave de abuz, persoanele pot experimenta È™i simptome de disociere sau de amnezie față de evenimentele asociate abuzurilor.
  • probleme în relaÈ›ionarea cu ceilalÈ›i - abuzul poate afecta modul în care adultul poate relaÈ›iona cu ceilalÈ›i. Astfel, persoana poate dezvolta fie un stil de relaÈ›ionare de tip evitant, fie unul de tip dependent, insecurizant.
  • dezvoltarea tulburării de stres post-traumatic - abuzul de orice tip (fizic, sexual sau emoÈ›ional), în anumite cazuri, poate duce la apariÈ›ia tulburării de stres post-traumatic. Această tulburare este caracterizată prin re-experimentarea evenimentului abuziv prin coÈ™maruri sau gânduri intruzive, număr mare de comportamente specifice stării de alertă È™i scăderea interesului față de evenimentele curente.
  • risc crescut de abuz emoÈ›ional È™i/sau fizic asupra partenerului È™i asupra propriilor copii. (4)

Mjloace de prevenție

Principalul scop al mijloacelor de prevenÈ›ie îl constituie asigurarea dezvoltării psihologice È™i emoÈ›ionale armonioase a copilului. PrevenÈ›ia se poate realiza prin oferirea de suport familiilor dezavantajate, educaÈ›ia comunitară, precum È™i crearea unor reÈ›ele de suport pentru copii È™i îngrijitorii acestora.

Mijloacele de prevenÈ›ie È™i de intervenÈ›ie pentru cazurile de abuz emoÈ›ional constau în: identificarea factorilor de risc, analiza istoricului medical, psihologic È™i social al familiei È™i furnizarea de resurse familiei în scopul creării unui mediu sigur È™i stabil tuturor membrilor acestora. Aceste resurse pot fi de ordin material, financiar, educaÈ›ional sau sanitar.

IntervenÈ›ia are loc atât la nivelul copilului abuzat (exemplu: consiliere), cât È™i la nivelul îngrijitorilor. AceÈ™tia pot învăța È™i aplica abilități È™i tehnici de parenting pozitiv, prin intermediul grupurilor de suport sau a cursurilor de parenting, pentru a-i asigura copilului un climat sigur, pozitiv È™i cald, în care acesta se poate simÈ›i iubit È™i valorizat.

În continuare oferim o serie de sugestii de îmbunătățire a abilităților de parenting:
  • învățaÈ›i să vă cereÈ›i scuze atunci când într-un moment stresant sau tensionant îi spuneÈ›i copilului ceva ce nu aÈ›i vrut să-i spuneÈ›i;
  • evitaÈ›i folosirea criticilor, etichetelor È™i a comparărilor cu alÈ›i copii sau cu ceilalÈ›i fraÈ›i;
  • atunci când doriÈ›i să disciplinaÈ›i copilul folosiÈ›i disciplinarea pozitivă. Aceasta este însoÈ›ită de explicaÈ›ii despre motivul disciplinării È™i are ca scop corectarea comportamentului problemă È™i nu pedepsirea sau umilirea copilului. Exemple de disciplinare pozitivă: tehnica time-out sau corijarea greÈ™elilor (exemplu: strângerea resturilor de mâncare aruncate pe jos);
  • oferiÈ›i-i complimente copilului atunci când manifestă un comportament pozitiv sau când realizează o sarcină minoră;
  • încercaÈ›i să luaÈ›i o pauză de relaxare atunci când vă simÈ›iÈ›i tensionat/ă. Nu vă descărcaÈ›i frustrările sau supărările pe copil. (1), (3)

Data actualizare: 18-02-2019 | creare: 05-07-2016 | Vizite: 5372
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Copiii supuÈ™i abuzului sunt mai predispuÈ™i la boli cardiovasculare în viaÈ›a adultă
  • Abuzul fizic este mai puÈ›in probabil dacă bătaia din copilărie este eliminată
  • Abuzul verbal asupra copiilor din partea adulÈ›ilor încă nu este recunoscut ca formă de maltratare
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum