Un studiu francez a analizat agenții bacterieni purtați de 418 căpușe extrase de la pacienți

Căpușele sunt artropode care poartă viruși patogeni, protozoare și bacterii care provoacă infecții zoonotice la oameni. Bolile transmise de căpușe (BTC), inclusiv encefalita transmisă de căpușe, tularemia și febra hemoragică Crimeea-Congo, sunt supravegheate de Centrele Europene pentru Controlul și Prevenirea Bolilor.

În Franța, căpușele îndepărtate din mușcăturile umane au fost analizate pentru a determina prezența agenților patogeni bacterieni, inclusiv Rickettsia tamurae și Borrelia miyamotoi, din ianuarie 2014 până în martie 2021.

Studiul a folosit evaluări morfologice, timpul de ionizare cu desorbție laser asistată de matrice al spectrometriei de masă de zbor (MALDI-TOF MS), evaluări serologice și tehnici moleculare pentru identificarea căpușelor și detectarea ADN-ului bacterian.

Din cele 418 căpușe analizate, au fost identificate Ixodes (47%), Dermacentor (33%), Rhipicephalus (16%) și alte specii. ADN-ul bacterian a fost detectat la 58% dintre căpușe, Rickettsia raoultii (17%), R. slovaca (13%), R. massiliae (16%) și speciile Borrelia (9%) fiind bacteriile cel mai frecvent observate.

Simptomele au fost raportate la 49% din cei 217 pacienți cu date clinice disponibile, inclusiv eritem local, escare de inoculare, limfadenopatie, febră și erupție cutanată. Boli transmise de căpușe au fost diagnosticate la 26 de pacienți, cele mai frecvente fiind borelioza Lyme și sindromul escarelor scalpului și limfadenopatiei gâtului. Toți pacienții cu diagnostic de BTC au fost mușcați de căpușe purtătoare de agenți patogeni bacterieni. Cele mai frecvent prescrise antimicrobiene au fost doxiciclina, azitromicina și amoxicilina.

Studiul subliniază importanța supravegherii căpușelor în dezvoltarea strategiilor preventive și terapeutice optime pentru bolile transmise de căpușe.

foto: Afanasiev Andrii / Shutterstock

Data actualizare: 28-03-2023 | creare: 28-03-2023 | Vizite: 409
Study details bacterial agents in 418 ticks extracted from humans in France, link: https://www.news-medical.net/news/20230327/Study-details-bacterial-agents-in-418-ticks-extracted-from-humans-in-France.aspx

• Cum scot căpușa - prin tragere sau rotire?
  • Repelente împotriva căpușelor