Psihologia adolescentei
Autor: Dr.Mihaela Chirila
Despre transformarile adolescentine normale si nu numai...
Fenomenologia psihoanalitica a adolescentei
Din perspectiva psihoanalitica, fenomenologia adolescentei se centreaza in jurul reorganizarii vietii interioare. Prima reorganizare priveste reprezentarea experientelor corporale si sexuale: de timpuriu in pubertate, copilul simpte initial ca aceste noi experiente sunt externe siesi, dar cand toate merg bine, el/ea integreaza treptat corpul matur sexual ca pe o sursa de mandrie si placere.
Concurent cu reorganizarea reprezentarii corpului in maturitatea lui sexuala si dimensionala, exista reorganizari in legatura cu „pornirile” (in special modularea agresivitatii si fuziunea dintre agresivitate si tandrete), valorile (in special asumarea valorilor personale care difera de cele ale parintilor), conceptele despre timp (in special sensul adolescentului de a avea o istorie personala si un viitor pe care el/ea poate sa-l prevada mai mult sau mai putin) si sinele in relatiile cu ceilalti (in special posibilitatea de a impartasi experiente intime in afara familiei si daruirea sau primirea de placeri sexuale).
Fiecare din aceste reorganizari apar pe fondul achizitionarii unor diverse preconditii in timpul fazelor timpurii ale dezvoltarii, unei suficient de bune functionari fizice si cognitive (care tin de intelect), suportului permanent din partea familiei si a altor adulti, in special profesori, si a norocului de a gasi prieteni si a evita „accidentele” ireparabile.
Desi majoritatea adolescentilor nu prezinta tulburari psihiatrice, aceasta faza reprezinta o perioada cu o paleta larga de disturbari psihiatrice si comportamentale, incluzand tulburarile afective, anorexia, suicidul si accidentele.
Pentru copiii care sunt vulnerabili din cauza dificultatilor preexistente, cum ar fi bolile medicale cronice, dificultatile emotionale, intarzierile cognitive, sau povara unor conflicte nevrotice timpurii putin rezolvate, intrarea in adolescenta, cu pornirea spre autonomie si noi expectante sociale, poate avertiza asupra unor schimbari in paternurile anterior stabile de ingrijire medicala sau de relatii parinte-copil.
Preocuparea pentru corp este o caracteristica proeminenta a adolescentei. Adolescentii normali acorda o considerabila atentie pentru asigurarea atractivitatii fata de ceilalti. Totusi corpul poate fi si pedepsit, mutilat si distrus de adolescentul care experimenteaza o tulburare, o angoasa.
Balanta intre dragostea si ura adolescentului pentru corpul sau, intre autoingrijire si autodistrugere, se poate schimba rapid, in mod repetat si precipitat. Adolescentul foloseste corpul sau ca pe o scena pentru a interpreta mandria sau rusinea, veselia sau disperarea, un mod de a fi frumos sau groaznic. Corpul poate fi vazut ca fiind al altuia, poate fi tratat cu respect sau neglijat; ca fiind persecutor, poate fi ignorat sau atacat; ca fiind amant, poate fi luat in grija sau expus in mod narcisistic.
Experienta si reprezentarea corporala
Din punct de vedere psihologic adolescentul poate experimenta schimbarile rapide din corpul sau intr-un mod pasiv care poate reverbera cu experientele anterioare de umilire sau dependenta. De asemenea, adolescentul poate simti ca el/ea este fortat(a) sa „invete sa accepte” ceea ce nu este sub controlul lui/ei.
Adolescentul poate incerca sa nege ceea ce se intampla cu corpul sau si sa tina la interesele si formele sociale de latenta. Sau se poate simti comfortabil cu potentialurile in crestre, sigur ca ceea ce i-a dat natura este in acord cu experientele anterioare pozitive. Sau, mai frecvent, adolescentul poate reactiona la schimbarile din corp si din porniri cu un amestec de anxietate si exaltare, de acceptare a ceea ce este inmagazinat pe langa hotararea de transformare a pasivului in activ.
In incercarea de a avea un control activ asupra experientelor pasive ale pubertatii, adolescentul poate incerca sa imbunatateasca natura - sa-si decoreze corpul cu coafuri si haine speciale, machiaj si tatuaje; sa-si imbunatateasca silueta corporala prin scaderea greutatii, dieta, sau cresterea in greutate prin marirea masei musculare; sau sa distorsioneze aparenta corporala, sa transforme ceea ce copilul crede ca este pasiv ciudat (in ochii lui) in ceva ciudat cu adevarat, prin haine la mana a doua, coafura nonconformista, cercei multipli, par lung, sau orice altceva se defineste la un moment dat de catre grupul de varsta ca fiind „cool”. Prin acest design scenic, adolescentul reorganizeaza reprezentarea sa asupra corpului si semnificatiile variatelor parti componente in relatiile cu ceilalti, inclusiv semenii de acelasi sex sau sex opus, sau parintii. Cand nu este dusa prea departe, aceasta experimentare permite copilului sa-si asume responsabilitatea asupra corpului sau, in noua sa forma, mirosuri, mod de provocare.
Pentru adolescentul vulnerabil, manipularea corpului ca pe un obiect poate deveni o preocupare. Adolescentul poate crede ca viata este de nesuportat pentru ca nasul ei este prea lung, penisul lui este prea mic, sau ea/el este prea mic(a) sau scund(a).
Reorganizarea reprezentarii corporale poate de asemenea deveni intricata cu reorganizarea relatiilor familiale sau cu alte schimbari ale sinelui, conducand, alaturi de alti factori determinanti, la anorexie, bulimie, automutilare sau obezitate.
Cand corpul devine expresia conflictelor nevrotice si intrafamiliale, reorganizarea sinelui se invarte in jurul reprezentarii corporale: cine detine corpul, cine este responsabil pentru el, si cine se bucura de placeri sau suporta agresiunile.
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Adolescenta urata
- Adolescenta, intrebari si dileme
- Cui sa ma adresez?
- Schimbari comportamentale sau ceva mai rau?
- 2 colege se taie... Un sfat va rog frumos :)
- Oare trebuie sa consult un psiholog?
- Adolescent care vrea sa renunte la scoala
- Probleme cu mama