Programul afterschool

©

Autor:

Programul afterschool
Programul afterschool este un program ce se desfășoară în continuarea orelor de școală obligatorii și cuprinde în structura sa o serie de activități didactice și recreative menite să formeze și să dezvolte abilitățile elevului.

La programul „școală după școală” pot participa copiii din învățământul primar și secundar și nu este obligatoriu. Programul începe, de regulă, după terminarea orelor de școală și se întinde pe parcursul a patru ore. În cazul unităților de învățământ particular care desfășoară acest program, durata acestuia poate fi puțin mai mare (între 4-6 ore).

Copiii care participă la sistemul afterschool sunt supravegheați permanent de unul sau mai multe cadre didactice și primesc asistență și îndrumare în efectuarea temelor și a altor activități specifice. Orele de afterschool se desfășoară într-o sală de clasă din școala respectivă sau în spații ce aparțin unor cluburi școlare, palate ale copiilor, biserică sau spații puse la dispoziție în acest scop de către unele ONG-uri.

Ce activități cuprinde programul afterschool?

Activitățile incluse în programul școală după școală sunt variate și concepute astfel încât să îmbine momentele recreative cu activitățile educaționale și să creeze un mediu sănătos, sigur și stimulativ pentru fiecare copil. Una dintre activitățile principale incluse în acest program este sprijinirea și consilierea elevilor în efectuarea temelor. Copiii sunt ajutați să înțeleagă mai bine noțiunile care se predau la clasă, să depășească anumite dificultăți de asimilare a acestora și să învețe cum se efectuează corect temele.

O altă activitate importantă care se desfășoară în cadrul sistemului afterschool este cea bazată pe dezvoltarea competențelor necesare elevilor capabili de performanță. Copiii aprofundează materia necesară, efectuează exerciții suplimentare și sunt ghidați spre obținerea unor rezultate excelente.

Activitățile recreative din cadrul acestui program cuprind organizarea de jocuri și concursuri pe diverse teme de interes pentru elevi. Programul afterschool cuprinde și activități menite să dezvolte abilitățile artistice ale copiilor. Aceștia participă la cursuri sau ateliere de teatru, pictură, muzică sau dans și au posibilitatea să meargă la evenimente sportive.

Sunt încurajate activitățile ce presupun acțiuni de voluntariat și acțiuni cu tematică ecologică. Excursiile și organizarea unor vizite la muzee, teatre și alte instituții de cultură reprezintă un alt tip de activitate inclusă în sistemul școală după școală, la care elevii participă cu entuziasm. Activitățile de acest gen pot fi organizate și în parteneriat cu anumite ONG-uri, Biserică și cluburi școlare. La începutul programului, copiilor li se alocă o perioadă de timp în care pot lua masa (fie în regim de catering, la cantinele școlare sau pachețelul adus de acasă) și se pot odihni. (1, 2, 4)

La nivel mondial, sistemul afterschool este considerat deosebit de important în rezolvarea unor aspecte de ordin social și educațional (dezvoltarea abilităților și competențelor, precum și furnizarea unui cadru sigur și educativ în care elevul să își poată petrece timpul după încheierea orelor obligatorii de școală). Astfel, există o serioasă preocupare pentru alcătuirea programei din sistemul școală după școală, activitățile ce intră în componența acestuia fiind elaborate de către o echipă de specialiști, cadre didactice, psihologi, deoarece se consideră că printr-o calitate înaltă a acestora se va ajunge la un rezultat pe măsură, adică o cât mai bună dezvoltare a abilităților cognitive, sociale, fizice și emoționale ale copilului, fapt ce va conduce către obținerea unor rezultate de succes.

De asemenea, este important de menționat efortul depus de comunitate și de școală în susținerea programului de tip afterschool ca modalitate de integrare a copiilor ce provin din familii dezavantajate sau destrămate și care, prin participarea și implicarea în activitățile acestui sistem, au posibilitatea de a-și dezvolta abilitățile de învățare și previn riscul de a se alătura unui anturaj dubios ce ar putea avea o influență nefastă asupra comportamentului copilului (droguri, fumat, alcool, implicarea în activități cu tentă infracțională). (1, 2, 3, 4)

 

Programul afterschool - beneficii și dezavantaje

Avantaje

Avantajele care decurg din participarea copilului la programul afterschool sunt numeroase și se consideră că activitățile cuprinse în cadrul acestui sistem au un impact pozitiv asupra formării personalității sale, asupra performanței școlare și asupra modului în care acesta se va integra în societate.

Dintre aceste beneficii, enumerăm:
1. Creșterea calității studiului, a performanței școlare. Prin participarea la sistemul școală după școală și la activitățile cu caracter educativ cuprinse în acesta, elevul poate obține rezultate mai bune la învățătură și poate manifesta o disponibilitate mai mare de a se dedica studiului. Elevul dedică mai mult timp activităților cu caracter educativ și petrece mai puține ore în fața televizorului sau într-un mediu unde nu este supravegheat. (1, 3)
2. O rată mai redusă a abandonului școlar. Prin implicarea în programele educative de tip afterschool, elevilor li se cultivă apetența pentru studiu și participă la activitățile cu ajutorul cărora pot asimila noi cunoștințe și își pot dezvolta anumite competențe. Acest lucru este benefic și pentru copiii care provin din medii defavorizate și care, în lipsa unei atente supravegheri, pot fi mult mai ușor tentați să renunțe la școală. (1, 2, 3)
3. Dezvoltarea de noi abilități și interese. Atelierele de pictură, muzică, dans, activitățile sportive, cursurile de limbi străine oferă elevului oportunitatea de a-și dezvolta talentul în sfera pentru care manifestă interes și de a exercita activitate de performanță pe termen lung ce poate duce la obținerea unor rezultate strălucite. (3, 4)
4. Un mediu sigur și ofertant. Pentru părinții care nu au posibilitatea de a-și lăsa copilul în grija bunicilor, a bonei sau a unei alte persoane de încredere, programul afterschool reprezintă o garanție a faptului că după încheierea orelor normale de școală, acesta își va petrece timpul într-un loc unde beneficiază de supraveghere permanentă și participă la activități care îi dezvoltă abilitățile de învățare și cele creative. (1)
5. Prevenirea delicvenței juvenile și a comportamentelor periculoase. Copiii incluși în sistemul afterschool au șanse mai mici să se implice în acțiuni cu caracter infracțional și sunt mai puțin expuși pericolelor reprezentate de un anturaj suspect în care se consumă alcool, țigări, droguri. (1, 3)
6. O mai bună capacitate de relaționare. Copiii care participă la programul afterschool învață să relaționeze mai bine atât cu colegii (prin interacțiunea în timpul activităților incluse în program), cât și cu adulții (părinți, profesori). Elevii capătă sentimentul de apartenență la școală și la comunitate și pot face față mai ușor provocărilor care apar. (1, 3, 4)
7. Acces la activitățile ce țin de sfera artistică și nu numai, pentru copiii care provin din familii cu venituri reduse. În special în țările străine, unde există o serioasă preocupare pentru funcționarea programului afterschool și pentru conținutul activităților cuprinse în acesta - sistemul este implementat printr-o strânsă colaborare cu comunitățile locale, biserică și alte instituții care se preocupă în mod constant pentru a asigura o finanțare adecvată – copiii care provin din familii dezavantajate, au aici posibilitatea de a picta, face muzică, cursuri de limbi străine, practica un sport, merge la teatru sau vizita muzee și, mai ales, beneficiază de ajutor la teme și pot petrece mai mult timp concentrându-se asupra unor materii pentru care manifestă un potențial ridicat și capacitate de a face performanță. (1, 3, 5)

Dezavantaje

Sunt părinți care nu sunt de acord cu sistemul școală după școală deoarece consideră că acesta îi supraîncarcă pe copii. Aceștia sunt de părere că orele obligatorii de școală sunt suficiente pentru capacitatea de asimilare a cunoștințelor și că orice altă activitate suplimentară desfășurată în aceeași zi și pe parcursul a mai multor ore, îi obosește, copiii devin nervoși, își pierd capacitatea de concentrare, obțin rezultate mai slabe la învățătură și nu mai au timpul și energia necesară pentru a se juca și a relaționa acasă cu părinții. (1)

Sistemul afterschool în România 

În România, programul „școală după școală” a fost lansat de Ministerul Educației în anul 2011 și prevăzut a avea sursă de finanțare de la bugetul de stat, autorități locale, proiecte locale sau europene, contribuții ale unor ONG-uri sau cu suportul financiar al părinților, cu respectarea legislației în vigoare. Legea prevede ca fiecare școală să își facă o analiză de nevoi în urma căreia să poată stabili sursa de finanțare, câți copii pot fi înscriși, câte spații pot fi alocate programului precum și dotările necesare.

Copiii merg la afterschool după terminarea orelor obligatorii, servesc timp de o oră masa, participă la activități recreative și apoi își fac temele și urmează alte activități didactice, participă la ateliere de teatru, muzică, pictură sau merg în excursii sau la vizionări de spectacole. Pe tot parcursul programului, copiii sunt supravegheați de cadre didactice și beneficiază și de asistență medicală permanentă.

Sistemul școală după școală nu este atât de dezvoltat în România precum în țările străine, de multe ori se bazează pe finanțare din partea părinților și nu are o întindere foarte mare în zonele rurale (unde există puține spații în care se poate desfășura acest program și nu există suficient personal calificat).

În urma unei atente analize pe considerente ce țin de situația financiară, nevoile copilului, posibilitatea de a oferi o alternativă sigură de petrecere a timpului după încheierea programului obligatoriu de școală, părintele este cel care va hotărî dacă participarea elevului la acest program este oportună sau nu.


Data actualizare: 26-02-2015 | creare: 26-02-2015 | Vizite: 6420
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:
  • Educatie si disciplina scolar