Metoda Prechtl de evaluare calitativă a mișcărilor generale la prematuri, copii la termen și sugari

©

Autor:

Metoda Prechtl de evaluare calitativă a mișcărilor generale la prematuri, copii la termen și sugari
Advertorial oferit de Orto-Clinic

Termenul de mișcări generale a fost descris de Prechtl în 1979 ca o observație a mișcărilor spontane ale nou-născuților.

Mișcările generale încep în săptămâna 9 postmenstruală (De Vries JIP 1982), continuă să fie prezente pe toată perioadă prenatală până la 5-6 luni post-termen. Mișcările generale implică tot corpul într-o mișcare secvențială variabilă a mâinii, piciorului, gâtului și trunchiului. Sunt diferite în intenstitate, forță și viteză și au un început și un sfârșit gradual. Orice modificare a mișcărilor generale, observate încă din primele zile de viață ale copilului, reprezintă un semnal de alarmă în dezvoltarea motorie viitoare și ne ajută în inițierea precoce a kinetoterapiei.

Evaluarea Prechtl este o metodă rapidă, neinvazivă, care nu induce stres copilului și are o rată de predictibilitate de 95%.

Specialistul în evaluarea Prechtl va urmări mișcările copilului și va putea determina dacă se încadrează în mișcări normale sau nu.

Prima evaluare se efectuează la 4 zile de viață (fie că vorbim de prematur sau de nou-născut la termen) urmand apoi a se efectua reevaluări din două în două săptămâni. Ultima evaluare Prechtl se efectuează la 12-15 săptămâni de viață.


După această perioadă se urmărește evoluția neuromotorie normală a copilului.

Dezvoltarea neuro-motorie a copilului de la 0 la 1 an

Ce înseamnă dezvoltare neuro-motorie?

Cea mai mare parte a comportamentului pe care copiii îl afișează la fiecare vârstă și etapă în dezvoltarea lor este destul de normală.

Fiecare copil este unic și toți se dezvoltă în ritmul propriu. Păstrati așteptările dumneavoastră de comportament și abilitătile lor realiste, utilizați etapele de dezvoltare de mai jos ca un ghid, astfel încât să știți la ce să va așteptați de-a lungul călătoriei uimitoare de creștere a copilului dumneavoastră.

La toate vârstele și etapele, copilul dumneavoastră va avea nevoie de dragostea dumneavoastră necondiționată și sprijin pentru a-l ajuta de-a lungul acestui drum.

La ce să te aștepți de la 0 la 6 saptămâni?

  • Singurul mod prin care nou-născuții pot comunica este prin plâns și unii o fac mai mult decât alții.
  • Oferiți-i copilului cât mai multă atenție, bucurați-vă de copilul dumneavoastră și următiții cu grijă, pentru că primul zâmbet trebuie să apară!
  • Cu ochii „de păpușă” nu fixează decât 2-3 secunde. Nu este capabil să stabilească contact cu mediul înconjurător.
  • Între 4 și 6 săptămâni apare orientarea vizuală și capacitatea de a mișca independent capul de restul trunchiului și susținerea independentă a capului în poziția pe burtică – această poziție fiind bază de plecare pentru verticalizare, ridicarea în picioare. De la acest moment putem începe stimularea viziuală și motorie a copilului cu jucării colorate, moi, adecvate vârstei.
  • Mâna începe să se deschidă și degetul mare să se elibere din pumn – primul semn de evoluție a prehensiunii (prinderii).

La ce să te aștepți la 2 luni?

  • Acum apare prima reacție emoțională – copilul văzând o jucărie încearcă să o prindă, nu reușește neavând încă coordonarea motorie necesară prinderii. Avem prima coordonare mână-mână – copilul își prinde mânuțele impreună.
  • De asemenea, la aceasta etapă apar primele sunete și vocalizări nediferențiate (gh, kh, h...) și primul zâmbet!

La ce să te aștepți la 3 luni?

  • Vârsta de 3 luni reprezintă unul dintre „milestone”-urile (pietrele de hotar) etapelor de dezvoltare neuro-motorie.
  • Este vârsta la care copilul are stabilitate maximă a capului, etapă la care apare poziția de „papușă joasă” de pe burtică – cu sprijin pe antebrațe capul se mișcă independent în toate direcțiile.
  • Apare coordonarea mână – mână și mână – gură și acum copilul este capabil să prindă o jucărie pusă la nivel central.

La ce să te aștepți la 4 luni?

  • Copilul râde și vocalizează modulat, scoate sunete suflate: v, f și m, b, p

La ce să te aștepți la 5 luni?

  • Sugarul se orientează din ce în de mai sus, fixează obiective, se poate redresa (verticaliza) pe mâini doar pentru puțin timp apoi se îndreaptă spre obiect concomitent cu îndepărtarea de acesta.
  • Dorind să atingă țelul, brațele se desprind de suprafața de sprijin, trunchiul cade pe planul sprijin, după care mâinile revin din nou în sprijin pe antebrațe. Atinge genunchiul cu mână; identifică persoane.

La ce să te aștepți la 6 -7 luni?

  • Bebelușul adopta poziția de „papușă înaltă” , pe burtă cu sprijin pe palme și coatele întinse, putând să-și transfere greutatea corpului de pe o mână pe cealaltă.
  • Se rostogolește de pe burtă pe spate și de pe spate pe burtă și inițiază mișcări de târâre.
  • Adoptă poziția de „patru labe” și o mișcare de legănare în față spate din această poziție; încearcă să-și facă trecerea în fund prin lateral; stă în funduleț cu ușor dezechilibru.

La ce să te aștepți la 8 – 9 luni?

  • Stă stabil în fund, merge în patru labe, ajungând la un obiect se ridica în picioare sprijinit prin apucare.
  • Nu reușește să mențină verticalitatea decât pentru puțin timp, cade dar încearcă din nou.

La ce să te aștepți la 10 luni?

  • Merge lateral pe marginea patului.
  • Imită silabe.

La ce să te aștepți la 11-12 luni?

  • Ținându-se cu o mână de mobilier, se întoarce în spațiu.
  • Face primii pași independenți, de la un obiect la alt obiect.
  • Nu se poate opri (astazie) la întoarcere, cade în șezând întins.
  • Emite sunete onomatopeice, primele silabe cu sens.

Aflati mai multe informatii pe site-ul clinicii Orto-Clinic - www.orto-clinic.ro

Data actualizare: 17-03-2016 | creare: 17-03-2016 | Vizite: 902
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeasi sectiune: