Exprimarea aprecierilor sincere
Autor: Joseph Murphy
Exprimarea aprecierilor sincere
„Toti oamenii vor sa fie iubiti si apreciati. Toti simt nevoia sa fie importanti. Retine ca alti oameni sunt constienti de adevarata lor valoare. La fel ca tine, si ei simt demnitatea de a fi expresia Principiului Unic, care ii animeaza pe toti oamenii. Facand asta pe deplin constient, ii formezi pe acesti oameni, si ei iti dau inapoi dragoste si bunavointa”.
In Cartea Proverbelor, Solomon spune: „Fii gata sa lauzi atunci cand este nevoie” . Si asta include aprecierea, politetea si amabilitatea. Zilnic, vedem exemple ale lipsei acestor maniere la multi indivizi si in multe familii. Confucius a avut dreptate atunci cand a spus: „Practicarea moralitatii incepe individual, in casa fiecarui om”. Nu este neobisnuit sa auzi: „Orice as face, nu este ajuns. El (sau ea) nu apreciaza niciodata si nici nu spune Multumesc”.
Devine evidenta intrebarea: cat de des spui: „Multumesc, apreciez ce ai facut. Cred ca esti un membru de valoare al echipei tale!” Daca vrei sa auzi aceste cuvinte energizante, este intelept sa le adresezi altora – in fiecare zi pana devine o neobisnuinta – si sa le crezi. Aplicarea Regulii de aur inseamna aplicarea aprecierii. Adesea, consideram ca angajatii si colegii nostri stiu ca sunt apreciati, fara a le mai spune. Presupunem ca ei stiu ca noi ii apreciem si suntem socati atunci cand isi dau demisia ca sa se angajeze in alta parte.
Atunci cand Tony E. a renuntat la postul sau de la Building Maintenance Company, la ultimul interviu a fost intrebat ce i-a placut si ce nu i-a placut legat de companie. Tony a raspuns ca, desi salariul si beneficiile erau multumitoare, nu a simtit niciodata ca este parte a organizatiei. „Intotdeauna am simtit ca nu sunt considerat a fi decat o rotita din sistem”, a spus el. „In timpul celor 9 luni in care am lucrat in departament, am facut cateva sugestii, m-am oferit sa particip la alte proiecte si am incercat sa fiu creativ in proiectele care mi-au fost desemnate. Seful meu nu a apreciat niciodata contributia mea.”
Daca organizatia ar fi recunoscut abilitatile lui Tony si si-ar fi aratat aprecierea, discutand sugestiile sale si aratandu-i cat de mult pretuieste compania munca sa, organizatia ar fi pastrat un angajat foarte valoros.
Arata-ti aprecierea
Marele psiholog american William James a declarat ca cea mai mare dorinta a omului este aceea de a fi apreciat. In viata cotidiana, atat in aspectele legate de munca, cat si de viata privata, uitam adesea sa ne exprimam aprecierea pentru aceia care fac posibile succesele noastre.
Tindem sa cautam lucruri pe care sa le criticam mai degraba decat sa gasim lucruri pe care sa le laudam. Aratarea aprecierii face relatiile de munca mult mai placute si construieste un spirit de cooperare si colaborare in cadrul echipei tale. Ii face pe toti membrii echipei mai ascultatori, atunci cand este nevoie sa-i convingi sa-ti adopte ideile.
Fa-ti o prioritate din a pastra macar o relatie de minima prietenie cu colegii tai si, in cazul fericit, stabileste raporturi calde si apropriate. O metoda ca sa realizezi acest lucru este sa le arati aprecierea ta acelor oameni, pentru eforturile lor, in tot ceea ce fac ca sa te ajute.
Multi manageri cred ca o marire de salariu sau un bonus este o dovada suficienta de apreciere pentru o treaba bine facuta. Desigur, muncitorii asteapta recompense tangibile pentru munca bine facuta, dar banii singuri nu sunt suficienti.
Un om de afaceri din Marylanda explicat cum a facut mai mult. Unul dintre angajatii sai era constant mai productiv decat ceilallti. Dadea totul ca sa-si faca datoria la locul de munca. Bonusul sau era mai mare decat cel primit de ceilalti muncitori, dar banii nu exprimau sentimentele sefului, astfel ca acesta i-a scris o scrisoare de apreciere personala, pe care a adaugat-o in plicul cu bonificatia. In scrisoare, i-a multumit si i-a spus cat de mult inseamna munca sa pentru companie. Mai tarziu, angajatul i-a multumit pentru scrisoarea pe care o primise. I-a spus ca l-a facut sa planga si ca pretuieste atat de mult scrisoarea incat o va pastra toata viata.
In timpul agitatiei de dinaintea sarbatorii Zilei Recunostintei, la magazinul alimentar Stew Leonard, din Norwalk, Connecticut, o parte din personalul de la birouri a observat cozile interminabile de la casele de marcat si – fara sa ceara acordul managementului – a parasit indatoririle obisnuite, ca sa-i ajute pe casieri sa asambleze produse in pungi, ceea ce a ajutat la grabirea procesului de vanzare.
Stew, proprietarul magazinului, a hotarat sa faca ceva special pentru angajatii care au ajutat. Dupa ce febra sarbatorilor s-a domolit, a cumparat pentru fiecare angajat un tricou frumos, pe care a inscriptionat cuvintele „Stew Leonard ABCD Award”. Initialele reprezentau cuvintele „Above and Beyond the Call of Duty”. Aceasta dovada de recunoastere pentru angajatii care au facut mai mult decat le cerea postul nu numai ca a recunoscut ceea ce trebuia recunoscut, dar le-a dat de inteles tuturor – asociatilor, colegilor de munca si supervizorilor – ca apreciaza acest efort suplimentar.
De ce nu pot oamenii sa-si exprime aprecierea
Adesea, se presupune ca aprecierea este aratata tacit atunci cand cineva spune „multumesc”. Uneori, nu este considerata necesara, pentru ca cealalta persoana „isi face datoria si atat”. Ocazional, aprecierea nu este aratata, pentru ca persoana care ar trebui sa o exprime considera asta ca un semn de slabiciune sau crede ca se va reflecta asupra propriilor neajunsuri. Acea persoana ar putea crede inconstient ca: „Daca le spun ca s-au descurcat bine, ei(si altii) ar putea sa creada ca le sunt inferior”. Nu exista baza pentru o asemenea concluzie. Toti marii oameni si-au exprimat in mod repetat recunostinta catre aceia care le-au fost de ajutor. De fapt, aceasta le-a imbunatatit imaginea puternica pe care si-o construisera si a dat nastere unui grad mai mare de loialitate printre admiratorii lor.
Nu trebuie sa fii exuberant cand iti exprimi recunostinta. O recunoastere sincera a felului in care te simti legat de munca facuta sau de serviciul prestat sau mandria legata de o anumita realizare este suficienta. Numeni nu oboseste vreodata sa primeasca aprecieri sincere. Presupunand ca aprecierea ta este implicita, fara a fi exprimata, faci ca aceea persoana sa se simta neapreciata. Spune-i acelei persoane ca apreciezi ceea ce a facut si de ce crezi asta. In situatiile care sunt rezultatul unui fapt anume, exprima-ti aprecierea cat mai curand dupa incheierea acelui fapt. La fel cum ai pune frisca pe o prajitura, exprimarea aprecierii va indulci bucuria realizarii in sine.
Aprecierea trebuie sa fie sincera
Pentru ca cineva sa creaca si sa simta ce ii spune altcineva, trebuie ca cealalta parte sa fie sincera. Minciuna nu poate fi deghizata prin cuvinte pretentioase. Vocea, ochii si limbajul trupului reflecta adevaratele tale sentimente . Nu exista nici un motiv pentru a mima expresia aprecierii. Cei mai multi dintre noi avem atat de multe lucruri pe care le apreciem si atatia oameni care merita gratitudinea noastra sincera.
Ar trebui sa recunoastem acel efort in plus, depus de angajatii sau colegii nostri, acea empatie speciala pe care o primim din partea prietenilor si rudelor sau acele incurajari primite de la colegii nostri. Realizarea faptului ca datoram atat de multe acestor oameni ar trebui sa dea frau liber multumirii sincere si adevarate, care se afla in inima noastra. Las-o sa curga. Nu o bloca atunci cand iti ajunge in gura. Las-o sa ajunga la urechile celor care o merita, iar vietilor lor si a ta vor fi putin mai bune in acea zi.
Cum sa sprijini pozitiv
Un sef autentic critica permanent, condamna, se plange si nu uita niciodata performantele negative. Dar, intotdeauna va considera ca fireasca performanta pozitiva. Managerii din ziua de astazi au observat ca este mai bine sa sprijini lucrurile bune pe care le fac angajatii decat sa te cramponezi de greselile sau ineficientele lor, obtinand astfel o mai mare productivitate si un moral mai ridicat.
Atunci cand oamenii sunt criticati constant, incep sa se simta prost, inferiori si plini de resentimente. Chiar daca cineva a facut un lucru care nu a fost satisfacator, obiectivul tau ar trebui sa fie acela de a corecta respectiva greseala, nu de a face persoana care a comis-o sa se simta neplacut.
Faimosul psiholog B.F. Skinner spunea ca adesea criticismul incurajeaza comportamentul necorespunzator (singurul moment in care contravenientul atrage atentia este atunci cand este criticat). El recomanda sa ne minimizam reactiile legate de un comportament necorespunzator si sa maximizam aprecierea unui comportament corect. Atunci cand oamenii sunt criticati constant, ei dezvolta un tipar al esecului, care ajunge in adancul subconstientului. Se vor considera nepotriviti, si acest lucru va spori rata esecurilor . Pentru evitarea acestui lucru, inlocuiti criticismul cu consilierea.
In loc sa tipi la un angajat pentru ca a facut ceva gresit, spune-i cu voce calma: „Faci anumite progrese in munca, dar mai avem mult de lucru. Lasa-ma sa-ti arat cateva metode de a rezolva treburile mai repede”. Atunci cand munca se imbunatateste cu adevarat, fa mare caz de acest lucru. Astfel, subconstientul va hrani gandurile pozitive in detrimentul celor negative.
Unii supervizori se tem ca laudand dau dovada de slabiciune: „Nu vrem sa ne cocolosim subordonatii”. Lauda nu este slabiciune, este o abordare pozitiva care consolideaza performantele bune. Atunci cand nu te mai gandesti la membrii echipei ca la simpli subordonati, ci ii vezi ca pe niste parteneri care lucreaza impreuna cu tine pentru indeplinirea acelorasi obiective, lauda cuvenita va deveni parte a comportamentului tau.
Nu lauda la intamplare
Oamenii progreseaza atunci cand sunt laudati. Desi cu totii avem nevoie de laude, pentru a ne face sa ne simtim bine in pielea noastra, nu poti lauda oamenii la intamplare: lauda trebuie pastrata pentru realizari care sunt demne de o recunoastere speciala. Cum te descurci cu oamenii care nu fac niciodata nimic demn de lauda?
Maria C. a intampinat aceasta problema in grupul ei de operatori de texte. Cativa operatori aveau impresia ca atata vreme cat isi fac treaba totul este in ordine. Laudandu-le realizarea sarcinilor de serviciu nu facea decat sa le intareasca, de fapt, convingerea ca nu se mai astepta nimic in plus de la ei. Criticarea esecului lor de a face mai mult decat cerea cota zilnica era intampinata cu raspunsul: „imi fac treaba”.
Maria a hotarat sa incerce un alt fel de stimulare pozitiva. A dat unuia dintre operatori o sarcina speciala, pentru care nu a fost fixata nici o cota. Atunci cand insarcinarea a fost indeplinita, Maria a laudat munca depusa de angajat. A continuat aceasta practica cu noi insarcinari, si in cele din urma, a avut oportunitatea de a lauda munca fiecaruia dintre operatori.
Uneori, avem tendinta de a cauta lucruri pe care sa le criticam mai degraba decat sa gasim lucruri pe care sa le laudam. Pentru ca te astepti ca echipa sa lucreze mai bine, te poti concentra pe intarirea aspectelor mai slabe ale muncii sale. Douglas P., un supervizor regional al unui lant de magazine din California, facea vizite regulate la cele 8 magazine aflate sub jurisdictia sa. A declarat ca, atunci cand mergea intr-un magazin, cauta probleme. Ii critica pe sefii de magazin pentru felul in care erau expuse produsele, pentru ritmul de lucru scazut de la casele de marcat si orice alt lucru ii atragea atentia. „Aceasta este datoria mea”, spunea el, „sa ma asigur ca totul este facut corect”.
Dupa cum poti ghici, toti cei care lucrau in magazinele in cauza urau vizitele lui. Seful lui Douglas i-a facut cunoscuta necesitatea imbunatatirii lucrurilor care nu erau facute bine si i-a aratat ca sefii de magazine meritau sa fie laudati pentru volumul de vanzari in crestere si pentru mentinerea costurilor scazute. Seful i-a sugerat lui Douglas sa caute lucrurile bune asupra carora sa-si exprime aprobarea. Douglas a fost incurajat sa faca sugestii pentru imbunatatirea lucrurilor, dar sa nu faca din asta tinta vizitelor sale.
Desi nu a fost usor, Douglas a urmat sfaturile sefului sau. In cateva luni, managerii de magazin au inceput sa astepte cu nerabdare vizitele lui. Au inceput sa-i impartaseasca idei noi si sa-i ceara sfaturi legate de problemele magazinelor. Functionarii si ceilalti membrii ai personalului si-au infrant curand frica de „seful mare” si i-au primit cu caldura comentariile si sugestiile.
Cinci ponturi pentru o lauda eficace
Desi este importanta pentru motivarea oamenilor, lauda nu functioneaza intotdeauna. Unii supraveghetori lauda si cea mai mica activitate, diminuand astfel valoarea laudei pentru adevaratele realizari. Altii emit laude in asa fel incat par false. Pentru ca lauda ta sa capete mai mult inteles, urmati aceste sfaturi:
1. Nu exagera . Lauda este dulce. Bomboana este si ea dulce, dar, pe masura ce mananci mai multe, dulceata se estompeaza si s-ar putea sa te alegi cu o durere de stomac. Prea multa lauda reduce beneficiile nascute din fiecare farama de lauda; daca este facuta in exces, isi pierde valoarea.
2. Individualizeaza motivul pentru care lauzi . Decat sa spui „Buna treaba!”, este mai bine sa spui „Raportul pe care l-ai trimis, legat de probleme A, B si C, m-a ajutat sa inteleg mai bine complexitatea problemei”.
3. Cere sfatul asociatilor . Nimic nu este mai flatant decat sa ti se ceara un sfat pentru rezolvarea unei situatii. Aceasta abordare poate avea un revers, daca nu accepti sfatul. Daca trebuie sa respingi sfatul, pune oamenilor intrebari legate de raspunsurile lor nepotrivite, pana cand inteleg eroarea comisa si iti dau un sfat bun.
4. Fii sincer . Nu poti mima sinceritatea. Trebuie sa crezi cu adevarat ca ceea ce lauzi la un angajat este cu adevarat demn de lauda. Daca tu nu crezi asta, nu o va crede nici angajatul tau.
5. Lauda in public . Asa cum un repros trebuie adus in particular, lauda trebuie facuta (atunci cand este posibil) in public. Uneori, motivul de lauda nu este unul public, dar adesea este mai bine sa aduci lauda in fata intregului colectiv. Atunci cand membrii echipei inteleg ca lauda este adusa unui coleg, ii mobilizeaza sa munceasca pentru o recunoastere similara.
Atrage atentia asupra performerilor
In unele cazuri, lauda pentru realizari semnificative trebuie sa fie facuta in public, cum ar fi la intalniri sau la evenimente organizate de companie. Atunci cand realizarile demne de lauda sunt facute publice, iar cei care le-au realizat sunt laudati in fata colegilor lor, aceasta ii incurajeaza pe altii sa-i imite.
Da-le ceva care sa poata fi pastrat
Premiile variaza de la o companie la alta, de la placute ieftine sau suveniruri pana la plati in bani, marfuri de lux sau calatorii exotice.
Cele mai ravnite si mai de pret premii la „Mary Kay” sunt faimoasele ei Cadillacuri roz, date celor mai mari performeri ai companiei, la ceremonia de decernare a premiilor companiei. Ca sa primeasca acest premiu, oamenii de vanzari trebuie sa intruneasca o serie intreaga de conditii si criterii. Nu este usor sa castigi, dar in fiecare an tot mai multi angajati ai lui Mary Kay „fac pasul”.
Mary Kay nu face masinile cadou castigatorilor. Compania da in folosinta masina fiecarui castigator pentru o perioada de un an. Pentru a pastra o masina sau pentru a face trecerea la noul model, reprezentantul de vanzari trebuie sa continue sa indeplineasca standardele. Ce stimulent pentru mentinerea standardului! Drept rezultat, relativ putini castigatori trebuie sa returneze masinile.
Nu este necesar sa faceti cadouri la fel de costisitoare ca Mary Kay. Nu conteaza ce fel de recompensa acordati angajatilor – mare sau mica -, merita sa cheltuiti cativa dolari in plus, pentru a le da si un certificat sau o placuta aniversara. Angajatii adora sa agate astfel de amintiri in coltisorul sau in biroul lor, deasupra meselor de lucru sau in casele lor. Banii se cheltuiesc, hainele se uzeaza, calatoria devine o amintire indepartata, dar un certificat sau o placa ori doar un biletel de multumire reprezinta o amintire permanenta a recunoasterii.
Fisierele succesului – sistemul de planificare si management
Hillary M., managerul de vanzari al unei mari firme imobiliare din Florida, obisnuieste sa trimita scrisori de apreciere oamenilor de vanzari care fac ceva deosebit: vand o proprietate care era greu de vandut, obtin drepturile de vanzare asupra unei cladiri profitabile sau urmeaza pasi creativi pentru efectuarea unei vanzari.
Odata cu primele scrisori, Hillary ii trimite unui om de vanzari si un fisier intitulat „Fisierul succesului”, insotit de aceasta sugestie: „Pastreaza aceasta scrisoare in acest fisier. Adauga-i orice alta scrisoare vei mai primi de la mine, de la alti manageri, de la clienti sau de la oricine altcineva. Inregistreaza in acest fisier toate realizarile speciale, cum ar fi castigarea premiului pentru volumul de vanzari, depasirea cotei de vanzari, deschiderea unui nou cont dificil etc.” Pe masura ce trece timpul, probabil vei suferi esecuri sau dezamagiri. Poate vor fi momente cand nu vei fi multumit de tine. Atunci cand se intampla asta, reciteste aceste scrisori. Ele sunt dovada ca esti un om de succes, ca esti capabil, ca esti o persoana speciala. Ai reusit in trecut, poti reusi din nou!”
Destinatarii scrisorilor lui Hillary i-au spus in nenumarate randuri ca recitirea acestor scrisori i-a ajutat sa depaseasca scaderile de vanzari, perioadele de tristete si lipsa de entuziasm general care domnea atunci cand lucrurile nu mergeau bine. Le-a „reprogramat” psihicul, prin consolidarea increderii in sine si le-a dat posibilitatea de a infrunta problemele cu o forta noua si cu incredere.
Incurajeaza recunoasterea colegilor
O alta abordare motivationala de succes este aceea a recunoasterii colegilor. Companiile isi incurajeaza angajatii sa laude sau sa recunoasca formal meritele colegilor care si-au facut munca mai usoara sau mai motivanta. O metoda pentru realizarea acestui lucru este aceea de a-i face pe angajati sa-i considere pe ceilalti angajati cu care interactioneaza ca pe niste clienti interni sau furnizori interni.
Supervizorii, managerii si liderii de echipe nu sunt singurii oameni care vad eforturile speciale pe care le fac angajatii lor. Toti membrii echipei si colegii sunt martori zilnic la eforturile celorlalti. Dandu-le posibilitatea sa recunoasca efortul colegilor, nu numai ca va scoate in relief orice realizare, care s-ar putea sa nu fi fost observata de manageri, ci sa-i faca atat pe cel care nominalizeaza, cat si pe cel mai nominalizat sa simta ca fac parte integranta dintr-o organizatie interconectata si atenta.
O companie care a obtinut rezultate importante actionand astfel este Minicircuit Labs, care are fabrici in Brooklyn, New York si Hialeah, in Florida. Firma pune la dispozitia tuturor angajatilor formulare tipizate, numite „You Made My Day”, in care fiecare angajat poate sa scrie un mesaj de multumire catre oricare alt coleg, subordonat sau membru al conducerii, care a meritat aprecierea angajatului in ziua respectiva.
La compania AG Merchandising, din Wilmington, Delaware, liderii de echipe primesc pachete de carti, pe care sunt imprimate cu un font foarte frumos cuvintele „Thank You”, iar interiorul ramane gol. De fiecare data cand cineva face un lucru demn de o recunoastere speciala, liderul echipei din care face parte persoana respectiva scrie o nota pe una dintre carti, in care detaliaza performanta reusita si il felicita pe angajat pentru ca a obtinut-o. Cei care primesc aceste carti le pretuiesc mult si le arata prietenilor si familiei.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLjZUwaB117wXhJHF_nnoLvD-QbpvBdk7O
https://www.youtube.com/playlist?list=PLjZUwaB117wWwcOBU9syrR84tB7yUDfht
„Toti oamenii vor sa fie iubiti si apreciati. Toti simt nevoia sa fie importanti. Retine ca alti oameni sunt constienti de adevarata lor valoare. La fel ca tine, si ei simt demnitatea de a fi expresia Principiului Unic, care ii animeaza pe toti oamenii. Facand asta pe deplin constient, ii formezi pe acesti oameni, si ei iti dau inapoi dragoste si bunavointa”.
In Cartea Proverbelor, Solomon spune: „Fii gata sa lauzi atunci cand este nevoie” . Si asta include aprecierea, politetea si amabilitatea. Zilnic, vedem exemple ale lipsei acestor maniere la multi indivizi si in multe familii. Confucius a avut dreptate atunci cand a spus: „Practicarea moralitatii incepe individual, in casa fiecarui om”. Nu este neobisnuit sa auzi: „Orice as face, nu este ajuns. El (sau ea) nu apreciaza niciodata si nici nu spune Multumesc”.
Devine evidenta intrebarea: cat de des spui: „Multumesc, apreciez ce ai facut. Cred ca esti un membru de valoare al echipei tale!” Daca vrei sa auzi aceste cuvinte energizante, este intelept sa le adresezi altora – in fiecare zi pana devine o neobisnuinta – si sa le crezi. Aplicarea Regulii de aur inseamna aplicarea aprecierii. Adesea, consideram ca angajatii si colegii nostri stiu ca sunt apreciati, fara a le mai spune. Presupunem ca ei stiu ca noi ii apreciem si suntem socati atunci cand isi dau demisia ca sa se angajeze in alta parte.
Atunci cand Tony E. a renuntat la postul sau de la Building Maintenance Company, la ultimul interviu a fost intrebat ce i-a placut si ce nu i-a placut legat de companie. Tony a raspuns ca, desi salariul si beneficiile erau multumitoare, nu a simtit niciodata ca este parte a organizatiei. „Intotdeauna am simtit ca nu sunt considerat a fi decat o rotita din sistem”, a spus el. „In timpul celor 9 luni in care am lucrat in departament, am facut cateva sugestii, m-am oferit sa particip la alte proiecte si am incercat sa fiu creativ in proiectele care mi-au fost desemnate. Seful meu nu a apreciat niciodata contributia mea.”
Daca organizatia ar fi recunoscut abilitatile lui Tony si si-ar fi aratat aprecierea, discutand sugestiile sale si aratandu-i cat de mult pretuieste compania munca sa, organizatia ar fi pastrat un angajat foarte valoros.
Arata-ti aprecierea
Marele psiholog american William James a declarat ca cea mai mare dorinta a omului este aceea de a fi apreciat. In viata cotidiana, atat in aspectele legate de munca, cat si de viata privata, uitam adesea sa ne exprimam aprecierea pentru aceia care fac posibile succesele noastre.
Tindem sa cautam lucruri pe care sa le criticam mai degraba decat sa gasim lucruri pe care sa le laudam. Aratarea aprecierii face relatiile de munca mult mai placute si construieste un spirit de cooperare si colaborare in cadrul echipei tale. Ii face pe toti membrii echipei mai ascultatori, atunci cand este nevoie sa-i convingi sa-ti adopte ideile.
Fa-ti o prioritate din a pastra macar o relatie de minima prietenie cu colegii tai si, in cazul fericit, stabileste raporturi calde si apropriate. O metoda ca sa realizezi acest lucru este sa le arati aprecierea ta acelor oameni, pentru eforturile lor, in tot ceea ce fac ca sa te ajute.
Multi manageri cred ca o marire de salariu sau un bonus este o dovada suficienta de apreciere pentru o treaba bine facuta. Desigur, muncitorii asteapta recompense tangibile pentru munca bine facuta, dar banii singuri nu sunt suficienti.
Un om de afaceri din Marylanda explicat cum a facut mai mult. Unul dintre angajatii sai era constant mai productiv decat ceilallti. Dadea totul ca sa-si faca datoria la locul de munca. Bonusul sau era mai mare decat cel primit de ceilalti muncitori, dar banii nu exprimau sentimentele sefului, astfel ca acesta i-a scris o scrisoare de apreciere personala, pe care a adaugat-o in plicul cu bonificatia. In scrisoare, i-a multumit si i-a spus cat de mult inseamna munca sa pentru companie. Mai tarziu, angajatul i-a multumit pentru scrisoarea pe care o primise. I-a spus ca l-a facut sa planga si ca pretuieste atat de mult scrisoarea incat o va pastra toata viata.
In timpul agitatiei de dinaintea sarbatorii Zilei Recunostintei, la magazinul alimentar Stew Leonard, din Norwalk, Connecticut, o parte din personalul de la birouri a observat cozile interminabile de la casele de marcat si – fara sa ceara acordul managementului – a parasit indatoririle obisnuite, ca sa-i ajute pe casieri sa asambleze produse in pungi, ceea ce a ajutat la grabirea procesului de vanzare.
Stew, proprietarul magazinului, a hotarat sa faca ceva special pentru angajatii care au ajutat. Dupa ce febra sarbatorilor s-a domolit, a cumparat pentru fiecare angajat un tricou frumos, pe care a inscriptionat cuvintele „Stew Leonard ABCD Award”. Initialele reprezentau cuvintele „Above and Beyond the Call of Duty”. Aceasta dovada de recunoastere pentru angajatii care au facut mai mult decat le cerea postul nu numai ca a recunoscut ceea ce trebuia recunoscut, dar le-a dat de inteles tuturor – asociatilor, colegilor de munca si supervizorilor – ca apreciaza acest efort suplimentar.
De ce nu pot oamenii sa-si exprime aprecierea
Adesea, se presupune ca aprecierea este aratata tacit atunci cand cineva spune „multumesc”. Uneori, nu este considerata necesara, pentru ca cealalta persoana „isi face datoria si atat”. Ocazional, aprecierea nu este aratata, pentru ca persoana care ar trebui sa o exprime considera asta ca un semn de slabiciune sau crede ca se va reflecta asupra propriilor neajunsuri. Acea persoana ar putea crede inconstient ca: „Daca le spun ca s-au descurcat bine, ei(si altii) ar putea sa creada ca le sunt inferior”. Nu exista baza pentru o asemenea concluzie. Toti marii oameni si-au exprimat in mod repetat recunostinta catre aceia care le-au fost de ajutor. De fapt, aceasta le-a imbunatatit imaginea puternica pe care si-o construisera si a dat nastere unui grad mai mare de loialitate printre admiratorii lor.
Nu trebuie sa fii exuberant cand iti exprimi recunostinta. O recunoastere sincera a felului in care te simti legat de munca facuta sau de serviciul prestat sau mandria legata de o anumita realizare este suficienta. Numeni nu oboseste vreodata sa primeasca aprecieri sincere. Presupunand ca aprecierea ta este implicita, fara a fi exprimata, faci ca aceea persoana sa se simta neapreciata. Spune-i acelei persoane ca apreciezi ceea ce a facut si de ce crezi asta. In situatiile care sunt rezultatul unui fapt anume, exprima-ti aprecierea cat mai curand dupa incheierea acelui fapt. La fel cum ai pune frisca pe o prajitura, exprimarea aprecierii va indulci bucuria realizarii in sine.
Aprecierea trebuie sa fie sincera
Pentru ca cineva sa creaca si sa simta ce ii spune altcineva, trebuie ca cealalta parte sa fie sincera. Minciuna nu poate fi deghizata prin cuvinte pretentioase. Vocea, ochii si limbajul trupului reflecta adevaratele tale sentimente . Nu exista nici un motiv pentru a mima expresia aprecierii. Cei mai multi dintre noi avem atat de multe lucruri pe care le apreciem si atatia oameni care merita gratitudinea noastra sincera.
Ar trebui sa recunoastem acel efort in plus, depus de angajatii sau colegii nostri, acea empatie speciala pe care o primim din partea prietenilor si rudelor sau acele incurajari primite de la colegii nostri. Realizarea faptului ca datoram atat de multe acestor oameni ar trebui sa dea frau liber multumirii sincere si adevarate, care se afla in inima noastra. Las-o sa curga. Nu o bloca atunci cand iti ajunge in gura. Las-o sa ajunga la urechile celor care o merita, iar vietilor lor si a ta vor fi putin mai bune in acea zi.
Cum sa sprijini pozitiv
Un sef autentic critica permanent, condamna, se plange si nu uita niciodata performantele negative. Dar, intotdeauna va considera ca fireasca performanta pozitiva. Managerii din ziua de astazi au observat ca este mai bine sa sprijini lucrurile bune pe care le fac angajatii decat sa te cramponezi de greselile sau ineficientele lor, obtinand astfel o mai mare productivitate si un moral mai ridicat.
Atunci cand oamenii sunt criticati constant, incep sa se simta prost, inferiori si plini de resentimente. Chiar daca cineva a facut un lucru care nu a fost satisfacator, obiectivul tau ar trebui sa fie acela de a corecta respectiva greseala, nu de a face persoana care a comis-o sa se simta neplacut.
Faimosul psiholog B.F. Skinner spunea ca adesea criticismul incurajeaza comportamentul necorespunzator (singurul moment in care contravenientul atrage atentia este atunci cand este criticat). El recomanda sa ne minimizam reactiile legate de un comportament necorespunzator si sa maximizam aprecierea unui comportament corect. Atunci cand oamenii sunt criticati constant, ei dezvolta un tipar al esecului, care ajunge in adancul subconstientului. Se vor considera nepotriviti, si acest lucru va spori rata esecurilor . Pentru evitarea acestui lucru, inlocuiti criticismul cu consilierea.
In loc sa tipi la un angajat pentru ca a facut ceva gresit, spune-i cu voce calma: „Faci anumite progrese in munca, dar mai avem mult de lucru. Lasa-ma sa-ti arat cateva metode de a rezolva treburile mai repede”. Atunci cand munca se imbunatateste cu adevarat, fa mare caz de acest lucru. Astfel, subconstientul va hrani gandurile pozitive in detrimentul celor negative.
Unii supervizori se tem ca laudand dau dovada de slabiciune: „Nu vrem sa ne cocolosim subordonatii”. Lauda nu este slabiciune, este o abordare pozitiva care consolideaza performantele bune. Atunci cand nu te mai gandesti la membrii echipei ca la simpli subordonati, ci ii vezi ca pe niste parteneri care lucreaza impreuna cu tine pentru indeplinirea acelorasi obiective, lauda cuvenita va deveni parte a comportamentului tau.
Nu lauda la intamplare
Oamenii progreseaza atunci cand sunt laudati. Desi cu totii avem nevoie de laude, pentru a ne face sa ne simtim bine in pielea noastra, nu poti lauda oamenii la intamplare: lauda trebuie pastrata pentru realizari care sunt demne de o recunoastere speciala. Cum te descurci cu oamenii care nu fac niciodata nimic demn de lauda?
Maria C. a intampinat aceasta problema in grupul ei de operatori de texte. Cativa operatori aveau impresia ca atata vreme cat isi fac treaba totul este in ordine. Laudandu-le realizarea sarcinilor de serviciu nu facea decat sa le intareasca, de fapt, convingerea ca nu se mai astepta nimic in plus de la ei. Criticarea esecului lor de a face mai mult decat cerea cota zilnica era intampinata cu raspunsul: „imi fac treaba”.
Maria a hotarat sa incerce un alt fel de stimulare pozitiva. A dat unuia dintre operatori o sarcina speciala, pentru care nu a fost fixata nici o cota. Atunci cand insarcinarea a fost indeplinita, Maria a laudat munca depusa de angajat. A continuat aceasta practica cu noi insarcinari, si in cele din urma, a avut oportunitatea de a lauda munca fiecaruia dintre operatori.
Uneori, avem tendinta de a cauta lucruri pe care sa le criticam mai degraba decat sa gasim lucruri pe care sa le laudam. Pentru ca te astepti ca echipa sa lucreze mai bine, te poti concentra pe intarirea aspectelor mai slabe ale muncii sale. Douglas P., un supervizor regional al unui lant de magazine din California, facea vizite regulate la cele 8 magazine aflate sub jurisdictia sa. A declarat ca, atunci cand mergea intr-un magazin, cauta probleme. Ii critica pe sefii de magazin pentru felul in care erau expuse produsele, pentru ritmul de lucru scazut de la casele de marcat si orice alt lucru ii atragea atentia. „Aceasta este datoria mea”, spunea el, „sa ma asigur ca totul este facut corect”.
Dupa cum poti ghici, toti cei care lucrau in magazinele in cauza urau vizitele lui. Seful lui Douglas i-a facut cunoscuta necesitatea imbunatatirii lucrurilor care nu erau facute bine si i-a aratat ca sefii de magazine meritau sa fie laudati pentru volumul de vanzari in crestere si pentru mentinerea costurilor scazute. Seful i-a sugerat lui Douglas sa caute lucrurile bune asupra carora sa-si exprime aprobarea. Douglas a fost incurajat sa faca sugestii pentru imbunatatirea lucrurilor, dar sa nu faca din asta tinta vizitelor sale.
Desi nu a fost usor, Douglas a urmat sfaturile sefului sau. In cateva luni, managerii de magazin au inceput sa astepte cu nerabdare vizitele lui. Au inceput sa-i impartaseasca idei noi si sa-i ceara sfaturi legate de problemele magazinelor. Functionarii si ceilalti membrii ai personalului si-au infrant curand frica de „seful mare” si i-au primit cu caldura comentariile si sugestiile.
Cinci ponturi pentru o lauda eficace
Desi este importanta pentru motivarea oamenilor, lauda nu functioneaza intotdeauna. Unii supraveghetori lauda si cea mai mica activitate, diminuand astfel valoarea laudei pentru adevaratele realizari. Altii emit laude in asa fel incat par false. Pentru ca lauda ta sa capete mai mult inteles, urmati aceste sfaturi:
1. Nu exagera . Lauda este dulce. Bomboana este si ea dulce, dar, pe masura ce mananci mai multe, dulceata se estompeaza si s-ar putea sa te alegi cu o durere de stomac. Prea multa lauda reduce beneficiile nascute din fiecare farama de lauda; daca este facuta in exces, isi pierde valoarea.
2. Individualizeaza motivul pentru care lauzi . Decat sa spui „Buna treaba!”, este mai bine sa spui „Raportul pe care l-ai trimis, legat de probleme A, B si C, m-a ajutat sa inteleg mai bine complexitatea problemei”.
3. Cere sfatul asociatilor . Nimic nu este mai flatant decat sa ti se ceara un sfat pentru rezolvarea unei situatii. Aceasta abordare poate avea un revers, daca nu accepti sfatul. Daca trebuie sa respingi sfatul, pune oamenilor intrebari legate de raspunsurile lor nepotrivite, pana cand inteleg eroarea comisa si iti dau un sfat bun.
4. Fii sincer . Nu poti mima sinceritatea. Trebuie sa crezi cu adevarat ca ceea ce lauzi la un angajat este cu adevarat demn de lauda. Daca tu nu crezi asta, nu o va crede nici angajatul tau.
5. Lauda in public . Asa cum un repros trebuie adus in particular, lauda trebuie facuta (atunci cand este posibil) in public. Uneori, motivul de lauda nu este unul public, dar adesea este mai bine sa aduci lauda in fata intregului colectiv. Atunci cand membrii echipei inteleg ca lauda este adusa unui coleg, ii mobilizeaza sa munceasca pentru o recunoastere similara.
Atrage atentia asupra performerilor
In unele cazuri, lauda pentru realizari semnificative trebuie sa fie facuta in public, cum ar fi la intalniri sau la evenimente organizate de companie. Atunci cand realizarile demne de lauda sunt facute publice, iar cei care le-au realizat sunt laudati in fata colegilor lor, aceasta ii incurajeaza pe altii sa-i imite.
Da-le ceva care sa poata fi pastrat
Premiile variaza de la o companie la alta, de la placute ieftine sau suveniruri pana la plati in bani, marfuri de lux sau calatorii exotice.
Cele mai ravnite si mai de pret premii la „Mary Kay” sunt faimoasele ei Cadillacuri roz, date celor mai mari performeri ai companiei, la ceremonia de decernare a premiilor companiei. Ca sa primeasca acest premiu, oamenii de vanzari trebuie sa intruneasca o serie intreaga de conditii si criterii. Nu este usor sa castigi, dar in fiecare an tot mai multi angajati ai lui Mary Kay „fac pasul”.
Mary Kay nu face masinile cadou castigatorilor. Compania da in folosinta masina fiecarui castigator pentru o perioada de un an. Pentru a pastra o masina sau pentru a face trecerea la noul model, reprezentantul de vanzari trebuie sa continue sa indeplineasca standardele. Ce stimulent pentru mentinerea standardului! Drept rezultat, relativ putini castigatori trebuie sa returneze masinile.
Nu este necesar sa faceti cadouri la fel de costisitoare ca Mary Kay. Nu conteaza ce fel de recompensa acordati angajatilor – mare sau mica -, merita sa cheltuiti cativa dolari in plus, pentru a le da si un certificat sau o placuta aniversara. Angajatii adora sa agate astfel de amintiri in coltisorul sau in biroul lor, deasupra meselor de lucru sau in casele lor. Banii se cheltuiesc, hainele se uzeaza, calatoria devine o amintire indepartata, dar un certificat sau o placa ori doar un biletel de multumire reprezinta o amintire permanenta a recunoasterii.
Fisierele succesului – sistemul de planificare si management
Hillary M., managerul de vanzari al unei mari firme imobiliare din Florida, obisnuieste sa trimita scrisori de apreciere oamenilor de vanzari care fac ceva deosebit: vand o proprietate care era greu de vandut, obtin drepturile de vanzare asupra unei cladiri profitabile sau urmeaza pasi creativi pentru efectuarea unei vanzari.
Odata cu primele scrisori, Hillary ii trimite unui om de vanzari si un fisier intitulat „Fisierul succesului”, insotit de aceasta sugestie: „Pastreaza aceasta scrisoare in acest fisier. Adauga-i orice alta scrisoare vei mai primi de la mine, de la alti manageri, de la clienti sau de la oricine altcineva. Inregistreaza in acest fisier toate realizarile speciale, cum ar fi castigarea premiului pentru volumul de vanzari, depasirea cotei de vanzari, deschiderea unui nou cont dificil etc.” Pe masura ce trece timpul, probabil vei suferi esecuri sau dezamagiri. Poate vor fi momente cand nu vei fi multumit de tine. Atunci cand se intampla asta, reciteste aceste scrisori. Ele sunt dovada ca esti un om de succes, ca esti capabil, ca esti o persoana speciala. Ai reusit in trecut, poti reusi din nou!”
Destinatarii scrisorilor lui Hillary i-au spus in nenumarate randuri ca recitirea acestor scrisori i-a ajutat sa depaseasca scaderile de vanzari, perioadele de tristete si lipsa de entuziasm general care domnea atunci cand lucrurile nu mergeau bine. Le-a „reprogramat” psihicul, prin consolidarea increderii in sine si le-a dat posibilitatea de a infrunta problemele cu o forta noua si cu incredere.
Incurajeaza recunoasterea colegilor
O alta abordare motivationala de succes este aceea a recunoasterii colegilor. Companiile isi incurajeaza angajatii sa laude sau sa recunoasca formal meritele colegilor care si-au facut munca mai usoara sau mai motivanta. O metoda pentru realizarea acestui lucru este aceea de a-i face pe angajati sa-i considere pe ceilalti angajati cu care interactioneaza ca pe niste clienti interni sau furnizori interni.
Supervizorii, managerii si liderii de echipe nu sunt singurii oameni care vad eforturile speciale pe care le fac angajatii lor. Toti membrii echipei si colegii sunt martori zilnic la eforturile celorlalti. Dandu-le posibilitatea sa recunoasca efortul colegilor, nu numai ca va scoate in relief orice realizare, care s-ar putea sa nu fi fost observata de manageri, ci sa-i faca atat pe cel care nominalizeaza, cat si pe cel mai nominalizat sa simta ca fac parte integranta dintr-o organizatie interconectata si atenta.
O companie care a obtinut rezultate importante actionand astfel este Minicircuit Labs, care are fabrici in Brooklyn, New York si Hialeah, in Florida. Firma pune la dispozitia tuturor angajatilor formulare tipizate, numite „You Made My Day”, in care fiecare angajat poate sa scrie un mesaj de multumire catre oricare alt coleg, subordonat sau membru al conducerii, care a meritat aprecierea angajatului in ziua respectiva.
La compania AG Merchandising, din Wilmington, Delaware, liderii de echipe primesc pachete de carti, pe care sunt imprimate cu un font foarte frumos cuvintele „Thank You”, iar interiorul ramane gol. De fiecare data cand cineva face un lucru demn de o recunoastere speciala, liderul echipei din care face parte persoana respectiva scrie o nota pe una dintre carti, in care detaliaza performanta reusita si il felicita pe angajat pentru ca a obtinut-o. Cei care primesc aceste carti le pretuiesc mult si le arata prietenilor si familiei.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLjZUwaB117wXhJHF_nnoLvD-QbpvBdk7O
https://www.youtube.com/playlist?list=PLjZUwaB117wWwcOBU9syrR84tB7yUDfht