Factorii cheie pentru a îmbunătăți pregătirea școlară a copiilor cu greutate mică la naștere

©

Autor:

Factorii cheie pentru a îmbunătăți pregătirea școlară a copiilor cu greutate mică la naștere
Pregătirea școlară este un factor esențial pentru dezvoltarea copilului, având implicații nu doar asupra performanțelor academice, ci și asupra viitorului economic și stării de sănătate pe termen lung. Cu toate acestea, un nou studiu realizat de Boston Medical Center (BMC) evidențiază o discrepanță semnificativă în pregătirea școlară a copiilor cu greutate mică la naștere. Conform rezultatelor, doar 30% dintre acești copii sunt considerați pregătiți pentru școală, un procent mai scăzut decât cel raportat în populația pediatrică generală.

Factori esențiali care influențează pregătirea școlară

Cercetătorii de la BMC, conduși de Dr. Gen Guyol, au analizat date din National Survey of Children's Health (2016-2019) pentru a identifica factorii protectori și de risc asociați cu pregătirea școlară la copiii cu greutate mică la naștere. Rezultatele sugerează că factorii medicali, demografici, comunitari, parentali și de mediu joacă un rol crucial în acest proces.

Printre factorii negativi, care reduc probabilitatea unei pregătiri adecvate pentru școală, s-au identificat:
  • Nevoile medicale complexe, care scad probabilitatea de pregătire școlară cu 17% (IC95%: -30%, -9%).
  • Nivelul redus de educație al părinților, copiii ai căror părinți au cel mult studii liceale având o probabilitate mai mică cu 16% (IC95%: -15%, -4%) de a fi pregătiți pentru școală.
  • Participarea la intervenții timpurii și educație specială, care, deși concepute pentru a sprijini dezvoltarea, au fost asociate cu o pregătire școlară mai scăzută (-14%, IC95%: -26%, -5%).

Pe de altă parte, factorii pozitivi, care favorizează pregătirea pentru școală, includ:
  • Sprijinul emoțional parental, care crește probabilitatea pregătirii școlare cu 12% (IC95%: 0,9%, 24%).
  • Timpul limitat de ecran, copiii care petrec mai puțin de o oră pe zi în fața ecranelor având o probabilitate mai mare cu 16% (IC95%: 6%, 29%) de a fi pregătiți pentru școală.
  • Mediul de viață, incluzând facilități din cartier care sprijină dezvoltarea copiilor, rutine familiale structurate (ora de culcare și cititul împreună cu părinții).

Diferențele dintre domeniile de dezvoltare

Studiul a analizat și pregătirea școlară pe domenii specifice de dezvoltare, relevând variații semnificative:
  • Dezvoltarea fizică și motorie: 87% dintre copiii cu greutate mică la naștere sunt considerați pregătiți în acest domeniu.
  • Abilități de învățare timpurie: Doar 45% dintre copii sunt pregătiți pentru cerințele cognitive necesare școlarizării.
  • Dezvoltarea socio-emoțională și autoreglarea: Copiii cu greutate mică la naștere întâmpină dificultăți mai mari în aceste arii, ceea ce poate afecta integrarea și performanțele lor în mediul școlar.

Implicarea părinților și mediul familial

Un aspect central al cercetării a fost impactul sprijinului parental și al rutinei de familie asupra pregătirii școlare. Dr. Guyol subliniază că stabilitatea rutinei zilnice și implicarea părinților în activitățile copilului contribuie semnificativ la dezvoltarea acestuia. De asemenea, sprijinul emoțional oferit părinților și existența unor rețele de suport se dovedesc esențiale, întrucât părinții care se simt susținuți sunt mai capabili să creeze un mediu propice pentru dezvoltarea copilului.

Concluzii și direcții viitoare

Rezultatele acestui studiu contribuie la o înțelegere mai profundă a factorilor care influențează pregătirea școlară a copiilor cu greutate mică la naștere și evidențiază necesitatea unor intervenții timpurii mai eficiente. Cercetătorii subliniază importanța dezvoltării unor strategii care să sprijine părinții și să reducă inegalitățile existente în acest domeniu.

Intervențiile pentru îmbunătățirea pregătirii școlare a copiilor cu greutate mică la naștere ar trebui să se axeze pe:
  • Crearea unor medii familiale suportive, cu rutine bine stabilite și implicarea activă a părinților.
  • Limitarea timpului petrecut în fața ecranelor și promovarea unor activități de învățare interactive.
  • Asigurarea unor servicii comunitare accesibile, care să sprijine atât dezvoltarea copilului, cât și bunăstarea emoțională a părinților.

În final, investițiile în pregătirea școlară a acestor copii nu sunt doar o intervenție educațională, ci și una cu implicații pe termen lung asupra sănătății și reușitei socio-economice viitoare.

Data actualizare: 11-03-2025 | creare: 11-03-2025 | Vizite: 38
Bibliografie
Guyol, G. G., et al. (2025). Child, Parent, and Contextual Correlates of School Readiness Among Children with Low Birth Weight. Academic Pediatrics. doi.org/10.1016/j.acap.2025.102808.

Image by creativeart on Freepik
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Legătura dintre greutatea mică la naștere și utilizarea preferențială a mâinii stângi
  • Femeile care au suferit o intervenție bariatrică sunt sfătuite să aștepte cel puțin 24 de luni până să rămână însărcinate
  • Riscul de mortalitate este influențat de greutatea la naștere?
  •