Dieta ketogenică modifică toleranța la glucoză, metabolismul lipidic, fenotipul țesutului periferic și microbiomul intestinal

Cercetătorii au comparat efectele unei diete ketogenice cu restricția consumului de zaharuri libere asupra sănătății cardiometabolice. Rezultatele studiului au fost publicat eîn jurnalul Cell Reports Medicine.
Cercetarea a implicat randomizarea a 60 de adulți sănătoși în trei grupuri: un grup a urmat o dietă ketogenică, al doilea a redus aportul de zaharuri libere, iar un grup de control a avut un aport moderat de zaharuri.

Restricția de zaharuri libere a redus aportul caloric cu aproximativ 100 kcal/zi, dar nu a influențat semnificativ masa de grăsime. Participanții din acest grup au înregistrat scăderi ale colesterolului total și LDL-C comparativ cu grupul de control.

Dieta ketogenică a redus aportul de carbohidrați la mai puțin de 8% din energia totală, ducând la producerea de corpuri cetonice ca sursă de energie pentru țesuturile periferice. Această dietă a influențat metabolismul energetic, indicând o utilizare redusă a carbohidraților pentru energie, așa cum reiese din raportul scăzut de schimb respirator. De asemenea, dieta a fost asociată cu reducerea nivelurilor de glucoză la post după patru săptămâni, deși acestea au revenit la nivelurile inițiale după 12 săptămâni. Toleranța la glucoză s-a înrăutățit, iar nivelurile proteinelor inflamatorii și acizilor grași neesterificați au crescut, sugerând modificări metabolice și inflamatorii nefavorabile.

Ambele diete au fost asociate cu o scădere a masei de grăsime datorită reducerii aportului caloric, fără a afecta cheltuielile energetice legate de activitatea fizică. Cu toate acestea, dieta ketogenică a determinat schimbări în microbiomul intestinal și a fost legată de creșterea dorinței pentru alimente dulci, similar cu grupul cu restricție de zaharuri libere.

Concluzii

Studiul subliniază că reducerea aportului de zaharuri libere sau de carbohidrați scade aportul energetic fără a modifica activitatea fizică, dar cu efecte divergente asupra toleranței la glucoză, profilurilor lipoproteice și microbiomului intestinal. Reducerea aportului de zaharuri libere pare a fi o abordare dietetică optimă pentru obținerea beneficiilor cardiometabolice, în contrast cu dieta ketogenică, care a prezentat schimbări metabolice și de microbiom intestinal care ar putea fi nefavorabile pe termen lung.

Data actualizare: 09-08-2024 | creare: 09-08-2024 | Vizite: 161
Ketogenic vs. low-sugar diet: Study reveals distinct metabolic effects and fat loss benefits, link: https://www.news-medical.net/news/20240807/Ketogenic-vs-low-sugar-diet-Study-reveals-distinct-metabolic-effects-and-fat-loss-benefits.aspx

• Dieta cetogenică (cetogenă, ketogenică, cetozică) - explicații, beneficii
  • Dieta ketogenică poate combate efectul virusului gripal asupra organismului
  • Cum putem reduce în mod eficient grăsimea viscerală?