Dezvoltarea sociala si emotionala a copilului scolar
©
Autor: Airinei Camelia
Dezvoltarea sociala si emotionala a copilului scolar presupune invatarea rolurilor sociale si a modalitatii de interactionare, la fel ca si pana la aceasta etapa a dezvoltarii. Scolarii se confrunta cu afirmarea identitatii, descoperirea eului si integrarea in societate.
La varsta scolara copilul reuseste sa-si exprime emotiile si trairile, are o gandire mai sofisticata si incepe sa se compare cu alti copii de aceeasi varsta. O relatie pozitiva cu parintii il incurajeaza pe copil sa se simta destul de in siguranta pentru a se aventura in afara teritoriilor familiare - in general scolarii mici sunt increzatori, aventurosi si siguri de capacitatile lor.
Principala provocare a scolarului mic este integrarea in mediul scolar, in cadrul familiei si printre prietenii sai. Pana la varsta de 10 ani, majoritatea copiilor afirma ca nu sunt interesati de relatiile cu copiii de sex opus, insa deseori isi schimba comportamentul in interactiunile cu acestia.
• Potrivit stadiilor de dezvoltare psiho-sociala concepute de Erikson, scolaritatea medie corespunde Conflictului harnicie versus inferioritate. Harnicia este acea caracteristica ce ii face pe scolari sa devina competenti intr-un anumit domeniu. Copiii care au satisfactia implinirilor scolare vor reusi sa rezolve cu succes acest conflict, insa esecul va duce la un sentiment de inferioritate si prin urmare la o stare de "inertie".
Pentru Erikson aceasta perioada este esentiala pentru dezvoltarea increderii in sine - daca sunt incurajati si laudati de catre parinti si profesori, copiii sunt mai perseverenti si vor fi motivati sa isi duca la bun sfarsit indatoririle. Daca in schimb sunt ridiculizati si pedepsiti, scolarii mici se simt inferiori.
• La aceasta varsta are loc o redefinire temperamentala a scolarului, precum si o remodelare a trasaturilor de caracter, acestea fiind influentate in general de modelele din media si din anturajul copilului. In acest stadiu de dezvoltare apare sentimentul de apartenenta la grup si comunitatea sociala din care face parte scolarul. Comparatia cu colegii de scoala ii face pe copii sa isi dea cat mai mult silinta, pentru a se putea mandri cu propriile realizari. Aptitudinile de comunicare ale scolarului cresc pe masura ce avanseaza dezvoltarea cognitiva, psihica si sociala.
O modalitate prin care puberii isi manifesta independenta este evitarea activitatilor in familie, cererea pentru o intimitate crescuta si chiar mici dispute cu parintii. Apartenenta la grup este o modalitate prin care preadolescentul isi afirma identitatea, anturajul influentand comportamentul, limbajul si imbracamintea puberului.
• Perspectiva lui Erikson are o tenta mai sociala, acesta considerant ca varsta pubertatii corespunde unei crize de identitate la scolar: Asumarea identitatii versus identitate difuza. Acum este momentul in care copilul trebuie sa se cunoasca pe sine si sa-si afle rolul in societate. Parintii si educatorii sunt sfatuiti sa le acorde copiilor libertatea de a-si descoperi si a se dedica activitatilor vocationale.
• In aceasta perioada se definitiveaza si se stabilizeaza trasaturile de personalitate - se cristalizeaza constiinta, se stabileste identitatea vocationala si are loc debutul independentei. Scolarul se concentreaza tot mai mult asupra sinelui si incepe sa aiba incredere in sine, apoi isi alege modele de conduita, se autoevalueaza si devine interesat de imaginea celorlalti despre sine.
Dezvoltarea sociala si emotionala a scolarului mic 6, 7 - 10, 11 ani
Orizontul copilului se largeste in afara familiei, incluzand acum si scoala. In perioada scolaritatii copilul devine mai independent de familie si principala preocupare a sa sunt prieteniile si relatiile cu profesorii si colegii.La varsta scolara copilul reuseste sa-si exprime emotiile si trairile, are o gandire mai sofisticata si incepe sa se compare cu alti copii de aceeasi varsta. O relatie pozitiva cu parintii il incurajeaza pe copil sa se simta destul de in siguranta pentru a se aventura in afara teritoriilor familiare - in general scolarii mici sunt increzatori, aventurosi si siguri de capacitatile lor.
Principala provocare a scolarului mic este integrarea in mediul scolar, in cadrul familiei si printre prietenii sai. Pana la varsta de 10 ani, majoritatea copiilor afirma ca nu sunt interesati de relatiile cu copiii de sex opus, insa deseori isi schimba comportamentul in interactiunile cu acestia.
Dezvoltarea personalitatii la scolarul mic 6, 7 - 10, 11 ani
• Freud a denumit aceasta etapa in dezvoltarea psiho-sociala a scolarului Faza latenta, in care sexualitatea copilului "stagneaza", atentia fiind concentrata asupra invatarii. Experientele, fobiile si conditionarile anterioare deja au format multe idntre atitudinile si sentimentele copilului, acestea reaparand in etapa urmatoare.• Potrivit stadiilor de dezvoltare psiho-sociala concepute de Erikson, scolaritatea medie corespunde Conflictului harnicie versus inferioritate. Harnicia este acea caracteristica ce ii face pe scolari sa devina competenti intr-un anumit domeniu. Copiii care au satisfactia implinirilor scolare vor reusi sa rezolve cu succes acest conflict, insa esecul va duce la un sentiment de inferioritate si prin urmare la o stare de "inertie".
Pentru Erikson aceasta perioada este esentiala pentru dezvoltarea increderii in sine - daca sunt incurajati si laudati de catre parinti si profesori, copiii sunt mai perseverenti si vor fi motivati sa isi duca la bun sfarsit indatoririle. Daca in schimb sunt ridiculizati si pedepsiti, scolarii mici se simt inferiori.
• La aceasta varsta are loc o redefinire temperamentala a scolarului, precum si o remodelare a trasaturilor de caracter, acestea fiind influentate in general de modelele din media si din anturajul copilului. In acest stadiu de dezvoltare apare sentimentul de apartenenta la grup si comunitatea sociala din care face parte scolarul. Comparatia cu colegii de scoala ii face pe copii sa isi dea cat mai mult silinta, pentru a se putea mandri cu propriile realizari. Aptitudinile de comunicare ale scolarului cresc pe masura ce avanseaza dezvoltarea cognitiva, psihica si sociala.
Dezvoltarea sociala si emotionala a scolarului mijlociu 10, 11 - 14, 15 ani
Datorita schimbarilor fizice radicale, deseori copiii preadolescenti trec prin stari extreme, cu privire la imaginea propriului corp si a increderii in sine. In perioada scolaritatii mijlocii are loc o permanenta confruntare intre dorinta de a fi acceptat de catre membrii grupului si ingrijorarea cu privire la transformarile corporale produse de pubertate. Atat baietii, cat si fetele, au deseori o imagine deformata despre propriul corp - fetele tind sa creada ca sunt supraponderale (de fapt, fetele incep sa se dezvolte cu mult inaintea baietilor, unele avand tendinta de a se dezvolta prematur), iar baietii cred ca nu sunt suficient de dezvoltati. Aceste ingrijorari sunt deseori exacerbate de imaginile artificiale promovate in media - drept consecinta, obsesia fetelor pentru a avea un corp subtire poate provoca aparitia unor boli de nutritie (anorexie, bulimie), iar baietii pot apela la substante de crestere a masei musculare, cu efecte nocive insa asupra dezvoltarii normale.O modalitate prin care puberii isi manifesta independenta este evitarea activitatilor in familie, cererea pentru o intimitate crescuta si chiar mici dispute cu parintii. Apartenenta la grup este o modalitate prin care preadolescentul isi afirma identitatea, anturajul influentand comportamentul, limbajul si imbracamintea puberului.
Dezvoltarea personalitatii la scolarul mijlociu 10, 11 - 14, 15 ani
• Dupa Freud, preadolescenta sau perioada pubertatii corespunde Fazei genitale a dezvoltarii psiho-sexuale, in care schimbarile hormonale si fizice determina o "renastere" a gandurilor si comportamentului sexual. Scolarii incep sa flirteze cu sexul opus, devin foarte agitati si, indiferent daca sunt fete sau baieti, se privesc indelung in oglinda. Planul sexual incepe sa se situeze deasupra invatarii si scolii.• Perspectiva lui Erikson are o tenta mai sociala, acesta considerant ca varsta pubertatii corespunde unei crize de identitate la scolar: Asumarea identitatii versus identitate difuza. Acum este momentul in care copilul trebuie sa se cunoasca pe sine si sa-si afle rolul in societate. Parintii si educatorii sunt sfatuiti sa le acorde copiilor libertatea de a-si descoperi si a se dedica activitatilor vocationale.
• In aceasta perioada se definitiveaza si se stabilizeaza trasaturile de personalitate - se cristalizeaza constiinta, se stabileste identitatea vocationala si are loc debutul independentei. Scolarul se concentreaza tot mai mult asupra sinelui si incepe sa aiba incredere in sine, apoi isi alege modele de conduita, se autoevalueaza si devine interesat de imaginea celorlalti despre sine.
Data actualizare: 24-02-2014 | creare: 21-01-2010 | Vizite: 17014
Bibliografie
1. Dezvoltarea sociala si emotionala a scolarului mic, link: https://www.psych.ku.edu/dennisk/CP333/Emotional_Mid_Child.pdf
2. Copilaria mica si inceputul adolescentei, link:
https://extension.oregonstate.edu/catalog/html/ec/ec1527/
3. Inceputul adolescentei, link:
https://www.questia.com/library/book/early-adolescence-understanding-the-10-to-15-year-old-by-gail-a-caissy.jsp
4. Dezvoltarea adolescentului, link:
https://yourtotalhealth.ivillage.com/adolescent-development.html?pageNum=2
5. Dezvoltarea scolarului mic, link:
https://yourtotalhealth.ivillage.com/middle-childhood-development.html?pageNum=1#1
6. Dezvoltarea copilului, link:
https://www.yougottaloveparents.org/parents/parent-education/child-development/middle-childhood
7. Dezvoltarea sociala si emotionala in perioada scolaritatii mici, link:
https://www.psych.ku.edu/dennisk/CP333/Emotional_Mid_Child.pdf
8. Adolescenta, link:
https://www.answers.com/topic/adolescence
9. Anii copilariei mari, link:
https://www.ces.ncsu.edu/depts/fcs/pdfs/fcs465.pdf
10. Teoria dezvoltarii psiho-sociale, link:
https://www.businessballs.com/erik_erikson_psychosocial_theory.htm
11. Dezvoltarea sociala la copii, link:
https://socialdevelopmentinchildren.com/
12. Teorii ale dezvoltarii personalitatii, link:
www.mccc.edu/~jenningh/Courses/documents/Module5-devofself.ppt
13. Stadiile dezvoltarii personalitatii, link:
https://www.angelfire.com/ky/IBMS/personality.html
14. Dezvoltarea personalitatii - ponturi pentru parinti, link:
https://www.indiaeducation.net/parents-corner/tips/personality_development.asp
15. Teoria dezvoltarii psiho-sociale, link:
https://www.businessballs.com/erik_erikson_psychosocial_theory.htm
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.intră pe forum