SPECIFICUL EVALUARII PSIHOLOGICE LA COPIII CU DIZABILITATI
Evaluarea psihologica la copiii cu dizabilitati constituie un domeniu extrem de important din spectrul psihologiei clinice, domeniu sensibil, dar cu multe conotatii pluridisciplinare. De fapt, psihologia clinica intalneste aici si conlucreaza cu psihiatria pediatrica, asistenta sociala, logopedia, neurologia si multe alte forme de terapii specifice recuperatorii.
Fie ca provin din familii cu probleme sociale sau din familii normale, copiii cu dizabilitati prezinta deficite fie in sfera atentiei sau proceselor cognitive, fie tulburari in dezvoltarea limbajului, fie tulburari de personalitate si comportament, fie stari de incapacitate si depresie datorate unor maladii cornice, unele cu substrat genetic. Putem vorbi despre des intalnitul autism sau despre ADHD, putem vorbi despre tulburarea de opozitionism sau de adaptare scolara, tulburarea de atasament etc. In toate situatiile, fisa psihologica a copiiilor cu dizabilitati este intocmita de psihologul clinician in functie de particularitatile copilului si ale mediului scolar si/sau familial din care face parte. Metodele psihologice si instrumentele folosite in evaluarea psihologica la copiii cu dizabilitati inlcud teste proiective, de desen, in care copilul isi proiecteaza personalitatea, fie baterii de teste care masoara nivelul de dezvoltare pe paliere sau cu insistenta pe o anumita arie de dezvoltare in care s-a stabilit deficitul.
O parte importanta a evaluarii psihologice la copii o constituie discutia cu parintele sau parintii sau alte persoane importante din anturajul copilului care ne pot furniza informatii pretioase referitoare la modul in care isi organizeaza copilul timpul, cum se raporteaza la persoane cunoscute sau la straini, gradul de atasament fata de membrii familiei, alte aspecte clinice relevante, mai ales in cazul copiiilor nonverbali. De asemenea, o importanta deosebita pentru relevanta completarii fisei psihologice la copiii cu dizabilitati o are si fisa psihopedagogica completata de invatator/diriginte, in cazul in care copilul este la scoala. Totusi, un aspect extrem de sensibil este modul in care psihologul reuseste sa comunice cu copilul, sa empatizeze, sa creeze un liant pentru un psihodignostic cat mai corect si pentru recomandarea celor mai bune solutii de terapie.
Sunt copii interiorizati sau copii cu traume afective, copii hiperactivi sau cu tulburari de comportament, tendinte impulsive si antisociale, personalitati dependente sau schizoide, dar toti sunt copii. Psihologul clinician trebuie sa conduca evaluarea astfel incat sa se plieze pe specificul personalitatii copilului, sa obtina un comportament cooperant si compliant, cu caldura, amabilitate si empatie.
Cabinetul Psihologic Davidescu Mihaela ofera servicii de evaluare psihologica la copii si adolescenti, atat in scopul dezvoltarii personale, psihodiagnostic, cat si pentru comisii medicale.
ADRESA: Bd Unirii 76 bl J3A sc 1 ap 5 et 2 int 105, sector 3, Bucuresti
PROGRAMARI: 0720897325/0771750060
https://www.testpsihologic.info/psihologie-clinica/