Serviciile psihologice oferite tintesc cele mai inalte standarde de excelenta si profesionalism Perfectionarea si experienta profesionala dobandita alaturi de cele mai renumite personalitati ale psihoterapiei din tara si de peste hotare Instrumentele si tehnicile desavarsesc procesul psihologic
ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Bucuresti

Metoda Terapiei Centrata pe Capcane Mentale

Metoda Terapiei Centrata pe Capcane Mentale
Autor: Oana Neagoie

 

 

Metoda terapiei centrata pe capcane mentale

Schemele cognitive dezadaptative, tipate mentale, capcane mentale toate sunt:

  • O tema sau un tipar general, generalizat,
  • Alcatuit din amintiri, emotii, cognitii si senzatii corporale,
  • Referitor la sine si la relatiile cu ceilalti,
  • Dezvoltat in copilarie sau in adolescenta,
  • Elaborat de-a lungul vietii,
  • Disfunctional intr-o masura semnificativa.

 

 Sunt tipare emotionale si cognitive, prin care ne autosabotam, care debuteaza devreme pe parcursul dezvoltarii noastre si se repeata de-a lungul vietii noastre.     

        

                      Nevoi emotionale de baza

1.nevoia de atasament securizant fata de ceilalti

2.nevoia de a relationa, libertatea de a exprima nevoi si emotii intemeiate

3.nevoia de independenta si autonomie, competenta si un sentiment al identitatii,

  • nevoia de apreciere, de a ne simtii dezirabili, atragatori, volorosi, plini de success,

5.nevoia de spontaneitate, placere, distractie si creativitate, de a ne urmarii  interesele, hobby-urile, activitatile care ne produc placere

6.nevoia de limite realiste si control, nevoia de autoactualizare

Temperamentul - este innascut si este felul in care suntem construiti de la inceput sa reactionam la diverse evenimente.

Caracrerul – este dobandit si modificabil cu ajutorul mediului si vointei.

   Familia reprezinta cea mai importanta sursa de influenta, din mediul nostru timpuriu de viata. Dinamica familiei noastre a fost dinamica copilariei noastre. Cand reactivam o capcana mentala, reactivam un scenariu trait in viata de familie din copilarie.

Exemple de medii disruptive:

1 Unul dintre parinti era abuziv iar celalalt pasiv si neajutorat.

2 Parinti distanti emotional sau cu asteptari foarte inalte.

3 Parintii se certau tot timplul, iar voi erati prinsi la mijloc.

4 Unul dintre parinti era bolnav , deprimat , iar celalalt absent. Tu preluai sarcina de a avea grija de familie.

5 Ai fuzionat cu unul dintre parinti.  Ti-ai luat rol de substitut de partener.

6 Unul dintre patinti era fobic si hiperprotector. Ii era frica sa ramana singur si se agata de d-vs.

7Parintii va criticau. Nimic nu era niciodata sufficient de bun pentru ei.

8 Parintii v-au rasfatat prea mult. Nu v-au impus limite.

9 Ati fost respins de colegi sau simteati ca erati diferit de ei.

De ce avem nevoie pentru a ne dezvolta armonios

1 siguranta de baza                           4 stima de sine

2 legatura cu ceilalti                                 5 exprimarea de sine

3 autonomie                                      6 limite realiste

Pentru a se dezvolta armonios, un copil are nevoie de: 

- un mediu de familie stabil si securizant

- un camin ce ofera siguranta

- disponibilitatea constanta a parintilor

- prezenta parintilor in viata sa atat fizic cat si emotional

- nimeni nu sufera rele tratamente (nici un membru al familiei)

- certurile sunt in limite obisnuite

- nimeni nu paraseste copilul pentru perioade indelungate

Sentimentul de siguranta este foarte important. Nu se poate trece la urmatoarea etapa de dezvoltare fara ca acesta nevoie sa fie indeplinita.

Pentru a dezvolta conexiuni umane avem nevoie de:

 

 

-dragoste, atentie, empatie respect, afectiune, intelegere, indrumare, din partea familiei sau a celor de varste noastra.

Aici vorbim despre doua forme de relationare cu ceilalti:

-intimitate- cu familia, iubitul/iubita, prieteni apropiati,

-conexiuni sociale – apartenenta la grup fara sentimentul de izolare ( in adancul sufletului).

Capcanele mentale

1 Deprivare emotionala

2 Abandon

3 Neincredere/ Abuz

4 Izolare sociala/ Instrainare

5 Defect/ Rusine

6 Esec

7 Dependenta / Incompetenta

8 Vulnerabilitate la rau si la boala

9 Protectionism/ Ego infantile

10 Subjugare

11 Auto-sacrificiu

12 Inhibitie emotionala

13 Standarde nerealiste/ Hipercriticism

14 Revendicare /Grandomanie

15 Autocontrol/ Auto-disciplina insuficienta

16 Cautarea aprobarii/ Recunoasterii

17 Negativism / Pasivitate

18 Penalizare

 

 
Programare