Sănătatea ta mintală este importantă. Află ce funcționează pentru tine. Cunoaște-ți opțiunile și ai grijă de tine.
ROmedic Cabinete medicale Tulcea Cabinete Psihologie Psihologie Tulcea

ADHD - Tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenție

Autor: Psiholog Ionela Carp

Tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenție (ADHD)
ADHD-ul este o tulburare caracterizată prin prezenţa celor 3 probleme comportamentale principale:
✅deficit de atentie,
✅hiperactivitate,
✅impulsivitate, în mai mult de o situaţie (la şcoală, acasă, în clinică).
‼️Orice copil poate avea lipsă de concentrare, distractibilitate, impulsivitate, hiperactivitate câteodată, dar copilul cu ADHD prezintă aceste simptome şi comportamente mai frecvent şi mai sever decât alți copii de aceeași vârstă sau cu acelaşi nivel de dezvoltare.
CAUZE
➡️influenţe genetice puternice
➡️influenţe de mediu:
✔️– prenatal – alcool, tutun, benzodiazepine, anticonvulsivante
✔️– suferinţă perinatală
✔️– inconsecvenţa figurii primare de ataşament în mica copilărie
✔️– reacţia unor copii la anumite alimente (făină de grâu, lapte de vacă, citrice).
CLASIFICARE➡️Există trei tipuri de ADHD.
✅1️⃣Unii oameni au doar probleme cu atenția și organizarea. Acesta este ADHD subtipul neatent.
✅2️⃣Alte persoane au doar simptome de hiperactivitate și impulsivitate . Acesta este subtipul hiperactiv.
✅3️⃣Al treilea tip și cel mai frecvent este format din acele persoane care au dificultăți cu atențiea și hiperactivitatea. Acesta este subtipul combinat.
CRITERII DE DIAGNOSTIC
✅1️⃣Grupa 1 de criterii: NEATENȚIE - Cel puţin 6 din următoarele:
➡️adesea face erori pentru că nu acordă atenţie detaliilor: greşeşte la şcoală, la joacă sau în alte activităţi,
➡️nu reuşeşte să aibă o atenţie susţinută în timpul lecţiilor sau chiar la joacă,
➡️adesea pare că nu ascultă ceea ce i se spune,
➡️nu reuşeşte să fie atent la instrucţiuni şi să-şi termine lecţiile, sau îndatoririle (acest fapt nu se datorează opoziţiei sau incapacităţii de a înţelege),
➡️adesea este incapabil să-şi planifice şi să-şi organizeze activitatea,
➡️adesea evită îndatoririle care necesită efort şi atenţie susţinută,
➡️adesea îşi pierde obiectele personale sau obiecte necesare în activităţi: pixuri, caiete, jucarii etc.
➡️este adesea distras de stimuli externi,
➡️este uituc în cea mai mare parte a zilei.
✅2️⃣Grupa 2 de criterii: HIPERACTIVITATE - Cel puţin 3 din următoarele:
➡️adesea dă din mâini sau din picioare şi se foieşte pe scaun,
➡️se ridică de pe scaun, nu are răbdare să stea aşezat,
➡️se caţără sau ţopăie şi aleargă în situaţii în care ar trebui să stea liniştit,
➡️nu se poate juca în linişte, este gălăgios,
dovedeşte un pattern motor excesiv de activ şi care nu este explicat de modificările din mediu.
✅3️⃣Grupa 3 de criterii: IMPULSIVITATE -
Cel puţin 1 criteriu din următoarele:
➡️adesea răspunde înainte ca întrebarea să fie formulată complet,
➡️adesea nu are răbdare în a-şi aştepta rândul,
➡️adesea întrerupe sau intervine în jocul sau conversaţia celorlalţi,
➡️adesea vorbeşte prea mult.

INTERVENŢII TERAPEUTICE
✔️Fără un tratament adecvat, copilul poate rămâne în urmă la școală iar relaţiile sale de prietenie pot suferi.
✔️Copilul traieşte mai mult eşecul decât succesul și este criticat de către profesori și familie care nu recunosc o problemă de sănătate.

‼️Abordarea cu cele mai bune rezultate este de tip multimodal, îmbinând tratamentul medicamentos, terapia comportamentală, metodele educaţionale specifice și neurofeedback-ul.
✔️Vor fi în principal abordate simptomele ţintă (cele pe care familia sau profesorii le consideră importante şi cele care perturbă în mod constant funcţionalitatea copilului).

 
Programare