Rolul microbiomului în procesul de îmbătrânire și bolile asociate cu vârsta: o sinteză a studiilor disponibile

Un studiu publicat în jurnalul PLOS Biology încearcă să exploreze legătura dintre microbiom și îmbătrânirea organismului uman. Autorii au analizat evidențele disponibile privind rolul microbiomului în procesul de îmbătrânire și în bolile asociate cu vârsta.
În ultimii ani, oamenii de știință au descoperit că microbiomul poate influența sănătatea umană în moduri complexe și variate. Cercetările recente au demonstrat că microbiomul poate juca un rol important în apariția bolilor cronice, cum ar fi diabetul zaharat, obezitatea și bolile cardiovasculare.

În cadrul studiului actual, autorii au sintetizat dovezile existente cu privire la rolul microbiomului în procesul de îmbătrânire și în apariția bolilor cronice asociate cu vârsta înaintată. Studiile incluse în analiză au arătat, printre altele, modificări importante în microbiota umană asociate cu boli grave, inclusiv cu cancerul.

În unul dintre studii, comparațiile dintre tumorile maligne din cancerul colorectal cu mucoasa adiacentă non-malignă au arătat că Fusobacterium nucleatum (una dintre cele mai comune bacterii găsite în cavitatea orală umană) a fost semnificativ îmbogățit în probele cu tumori maligne.

Potrivit autorilor, cercetările viitoare ar trebui să se concentreze pe rolul microbiomului în îmbătrânire și în bolile legate de vârstă. Pentru a face acest lucru, oamenii de știință ar trebui să utilizeze modelele GF (germ-free), profilarea microbiomului și controlul variabilelor asociate. De asemenea, este important să se înțeleagă modul în care sexul poate influența microbiomul și rezultatele bolilor legate de vârstă.

Rezultatele cercetărilor ulterioare ar putea ajuta la dezvoltarea unor intervenții personalizate pentru îmbătrânire și bolile legate de vârstă, care să ia în considerare impactul microbiomului asupra organismului.

foto: fizkes/Shutterstock.com