Mindfulness: cum ne poate ajuta meditaţia?

Mindfulness: cum ne poate ajuta meditaţia?

©

Autor:

Mindfulness: cum ne poate ajuta meditaţia?

De multe ori, ne trăim viaÅ£a pe pilot automat, începem să mâncăm ÅŸi fără să ne dăm seama, am terminat din farfurie fără a ÅŸti ce gust are mâncarea, purtăm conversaÅ£ii al căror conÅ£inut nu ni-l mai amintim, pornim spre o destinaÅ£ie, iar când ajungem nu ne amintim nimic despre drum (cum am ajuns?). DeÅŸi uneori acÅ£iunea pe pilot automat este necesară, cum ar fi în cazul conducerii autovehiculelor, tendinÅ£a către a fi multifuncÅ£ional, cu o atenÅ£ie distributivă, ÅŸi presiunea de a fi cât mai activ conduce la tulburări de stres ÅŸi psihosomatice (1). O serie de intervenÅ£ii psihologice au fost dedicate acestora, iar în ultima perioadă antrenarea atenÅ£iei a devenit importantă. Un tip de antrenare a atenÅ£iei este mindfulness, termen care, tradus literal, ar însemna „preaplinul minÅ£ii” sau „plinătatea minÅ£ii”.

Mindfulness este un termen frecvent întâlnit în ultima perioadă, în rândul celor pasionaÅ£i de psihologie, de dezvoltare personală, al psihoterapeuÅ£ilor, ajuns chiar în practica medicală. Ce înseamnă însă „plinătatea minÅ£ii”, dacă ar fi să traducem cuvânt cu cuvânt?

Termenul, dar ÅŸi tehnica, provin din meditaÅ£ia budistă, însă au început să fie acceptate de comunitatea ÅŸtiinÅ£ifică, meditaÅ£ia mindfulness fiind recomandată pentru depresie de către NHS ca intervenÅ£ie complementară (2). IniÅ£ial termenul, fiind asociat cu meditaÅ£ia orientală, a fost considerat mai apropiat de religie ÅŸi esoterism ÅŸi cultivat ca o capacitate a celor aleÅŸi. Cercetările însă au arătat că această capacitate, de a fi atent ÅŸi prezent deplin, este o însuÅŸire inerentă a conÅŸtiinÅ£ei umane. Astfel, mindfulness este prezentă la toÅ£i oamenii, în diferite grade, poate fi măsurată ca orice aptitudine, indiferent de aspectele culturale sau religioase, ÅŸi se poate antrena (3).

Jon Kabat-Zinn defineÅŸte mindfulness astfel: „înseamnă să fii atent într-o manieră deosebită, adică prezent, având scopul de a fi atent ÅŸi fără a judeca”. (4). Este un tip de atenÅ£ie concentrat asupra ceea ce se întâmplă clipă de clipă cu gândurile, emoÅ£iile, senzaÅ£iile corporale pe care le avem, dar ÅŸi asupra a ceea ce se petrece în mediul exterior. Mindfulness este un tip de experienţă mentală care include:

  • atenÅ£ie deschisă ÅŸi receptivitate faţă de ceea ce se întâmplă în momentul prezent;
  • un mod de a fi prezent aici ÅŸi acum, cu deschidere ÅŸi acceptare;
  • un câmp deschis al atenÅ£iei ÅŸi conÅŸtientizării deschis, orientat spre emoÅ£iile, senzaÅ£iile trăite în momentul prezent;
  • trezirea la o viaţă conÅŸtientă, bazată mai puÅ£in pe reacÅ£ii de habituare ÅŸi automatisme (5).


Caracteristici acestui tip de atenÅ£ie sunt ÅŸi deschiderea, curiozitatea ÅŸi dorinÅ£a de a observa lucrurile aÅŸa cum sunt, fără judecăţi de valoare. EsenÅ£ială este condiÅ£ia de observator care nu judecă, dar este implicat total în ceea ce trăieÅŸte la nivel corporal, cognitiv ÅŸi emoÅ£ional, ÅŸi în ceea ce se întâmplă în jurul său.

La ce ajută mindfulness?

Beneficiile acestui tip special de a fi conştient sunt importante pentru sănătatea psihică şi fizică, pentru relaţiile interpersonale şi pentru mediul organizaţional.

Din punct de vedere corporal, s-a dovedit ca antrenarea mindfulness îmbunătăţeÅŸte capacitatea sistemului imunitar (6), ajutând astfel organismul să lupte împotriva infecÅ£iilor.

Mindfulness ajută la explorarea ÅŸi intensificarea emoÅ£iilor pozitive, reducând impactul celor negative. Acest lucru înseamnă o mai bună stăpânire a mecanismelor de adaptare ÅŸi o reducere a stresului (7). Reglarea emoÅ£ională se explică ÅŸi prin modificările la nivelul creierului: creÅŸte densitatea materiei cenuÅŸii din zonele destinate memorării, empatiei ÅŸi reacÅ£iilor la stres. Reglarea emoÅ£iilor, învăţarea ÅŸi memoria sunt procesele din hipocamp direct influenÅ£ate de creÅŸterea densităţii materiei cenuÅŸii, iar empatia ÅŸi flexibilitatea perspectivei sunt cele din cortexul cingulat ÅŸi din ÅŸanÅ£ul temporo-parietal (8). Reglarea empatiei contribuie la creÅŸterea altruismului ÅŸi a tendinÅ£ei de a ajuta persoanele care au nevoie. Mindfulness este dovada că creierul poate fi antrenat pentru a fi empatic, pentru a genera compasiune. Un aspect important este faptul că, prin meditaÅ£ia de tip mindfulness, oamenii pot deveni mai sensibili la suferinţă fără să se lase copleÅŸiÅ£i de ea. SuferinÅ£a nu mai este văzută ca o ameninÅ£are din calea căreia trebuie să ne ferim sau cu care trebuie să luptăm, ci ca oportunitate de a atinge un obiectiv, iar atingerea acelui obiectiv va aduce o recompensă (9).

Schimbarea stilului de gândire într-unul mai conÅŸtient faţă de prezent pare să fie la fel de eficient ca antidepresivele în ceea ce priveÅŸte tratamentul tulburărilor depresive, inclusiv în prevenirea recidivelor (10). Prin faptul că mindfulness ne învaţă cum să ne gestionăm atenÅ£ia în contextul prezent, produce modificări ale activităţii neuronale de la baza proceselor atenÅ£iei în general (11).

RelaÅ£iile de cuplu sunt îmbunătăţite cu ajutorul exerciÅ£iilor de meditaÅ£ie, partenerii fiind mai relaxaÅ£i, mai optimiÅŸti ÅŸi mai mulÅ£umiÅ£i de relaÅ£ia lor, iar nivelul de stres al ambilor este mai scăzut (12). Cuplurile care au copii ajung, prin practicarea mindfulness, să aibă o relaÅ£ie mai bună cu aceÅŸtia, o satisfacÅ£ie parentală crescută, abilităţi sociale mai bine dezvoltate (13).

 

În mediul ÅŸcolar, cultivarea mindfulness duce la scăderea agresivităţii dintre elevi, a comportamentelor opoziÅ£ioniste, îi ajută să se concentreze mai bine, să înveÅ£e singuri, experienÅ£ial, cum să îÅŸi educe reacÅ£iile la stres ÅŸi să-ÅŸi reducă anxietatea.

 

SpecialiÅŸtii din sistemul de sănătate pot beneficia de pe urma practicării mindfulness, tot în ceea ce priveÅŸte reducerea stresului (15), creÅŸterea calităţii vieÅ£ii (la specialiÅŸtii din sănătate mentală) (16) ÅŸi îmbunătăţirea capacităţii empatice (17).

 

Kristeller a dezvoltat o metodă de control a mâncatului compulsiv, bazându-se pe mindfulness (18). În relaÅ£ia cu mâncarea, cei care practică mindfulness ajung să fie conÅŸtienÅ£i de valoarea ÅŸi de oportunităţile pe care mâncarea sănătoasă le oferă pentru corpul ÅŸi mintea lor, învaţă să accepte reacÅ£iile pe care le au faţă de mâncare ÅŸi legăturile emoÅ£ionale pe care ÅŸi le-au creat, învaţă să deosebească foamea ca reacÅ£ie fiziologică de o serie de nevoi psihologice (nevoia de stimulare, nevoia de afecÅ£iune, etc.) (19).

 

Cum se exersează mindfulness?

Asocierea cea mai frecventă este cu meditaÅ£ia, însă a sta într-o poziÅ£ie împrumutată din tehnicile orientale nu înseamnă că devii mai atent ÅŸi mai implicat în viaÅ£a de zi cu zi.


O tehnică validă de mindfulness, care produce efectele benefice discutate anterior, este MBSR (Mindfulness-Based Stres Reduction), propusă de Kabat-Zinn ca intervenÅ£ie de reducere a stresului (20). Scopul acestui program este să îi înveÅ£e pe participanÅ£i să găsească modalităţi diferite, non-critice, prin care se pot raporta la evenimentele din viaÅ£a lor, la ceea ce sunt ei ca persoane ÅŸi la relaÅ£iile pe care le au cu cei din jurul lor. Programul durează între opt ÅŸi zece săptămâni ÅŸi cuprinde ÅŸedinÅ£e de grup în care se învaţă meditaÅ£ia mindfulness. ParticipanÅ£ii sunt încurajaÅ£i să exerseze ÅŸi acasă, pe baza ideii conform căreia practicarea mindfulness îi va face, în timp, mai puÅ£in reactivi, mai puÅ£in critici. Ei îÅŸi vor dezvolta astfel capacitatea de a-ÅŸi recunoaÅŸte pattern-urile comportamentale dezadaptative ÅŸi de a le schimba (21).


Data actualizare: 01-08-2014 | creare: 02-07-2014 | Vizite: 4989
Bibliografie
1. What is Mindfulness? https://www.mindfulnet.org/page2.htm
2, 4. https://www.nhs.uk/Conditions/stress-anxiety-depression/Pages/mindfulness.aspx
3, 5. https://www.mindfulexperience.org/resources/brief_definition.pdf
6. Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Davidson RJ1, Kabat-Zinn J, Schumacher J, Rosenkranz M, Muller D, Santorelli SF, Urbanowski F, Harrington A, Bonus K, Sheridan JF. Psychosom Med. 2003 Jul-Aug;65(4):564-70, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12883106
7. https://greatergood.berkeley.edu/images/uploads/Weinstein-MindfulnessStress.pdf
8. https://greatergood.berkeley.edu/article/item/a_little_meditation_goes_a_long_way/
9. https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_to_train_the_compassionate_brain
10. "Antidepressant Monotherapy vs Sequential Pharmacotherapy and Mindfulness-Based Cognitive Therapy, or Placebo, for relapse Prophylaxis in Recurrent Depression." Segal, Z., et. al., Archives of General Psychiatry. December 2010, Vol. 77 (12), 1256-1264
11. Moore A, Gruber T, Derose J, Malinowski P. Regular, brief mindfulness meditation practice improves electrophysiological markers of attentional control, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22363278
12. Mindfulness-based relationship enhancement. James W. Carson, Kimberly M. Carson, Karen M. Gil, Donald H. Baucom, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005789404800285
13. Losing My Mindfulness, https://greatergood.berkeley.edu/raising_happiness/post/losing_my_mindfulness
14. Mindful Kinds, Peaceful Schools, https://greatergood.berkeley.edu/article/item/mindful_kids_peaceful_schools
15. Cultivating mindfulness in health care professionals: a review of empirical studies of mindfulness-based stress reduction (MBSR). Irving JA1, Dobkin PL, Park J. Complement Ther Clin Pract. 2009 May;15(2):61-6. doi: 10.1016/j.ctcp.2009.01.002. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19341981
16. Mindfulness-Based Stress Reduction for Health Care Professionals: Results From a Randomized Trial. Shapiro, Shauna L.; Astin, John A.; Bishop, Scott R.; Cordova, Matthew - International Journal of Stress Management, Vol 12(2), May 2005, 164-176. doi: 10.1037/1072-5245.12.2.164
17. Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on Medical and Premedical Students, Shauna L. Shapiro, Gary E. Schwartz, Ginny Bonner, https://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1018700829825
18. Mindfulness-Based Eating Awareness Training for Treating Binge Eating Disorder: The Conceptual Foundation. Jean L. Kristeller, Ruth Q. Wolever - Eating Disorders, Vol. 19, Iss. 1, 2010 , https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10640266.2011.533605#.U7C0uViHApR
19. The Principles of Mindful Eating, https://www.thecenterformindfuleating.org/principles
20. Wherever you go there you are: Mindfulness meditation in everyday life, Kabat-Zinn, J., 1994, New York, NY: Hyperion
21.Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies, Shian-Ling Keng, Moria J. Smoski, Clive J. Robins, Clinical psychological Review, 2011, https://greatergood.berkeley.edu/images/uploads/Keng_Review_of_studies_on_mindfulness.pdf
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • MeditaÈ›ia È™i antrenamentele aerobice ar putea combate simptomele depresiei
  • MeditaÈ›ia conÈ™tientă este eficientă în controlarea emoÈ›iilor
  • ExerciÈ›iile de meditaÈ›ie mindfulness pot reduce anxietatea (Studiu)
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum