Evaluarea sugarului de nouă luni

Evaluarea sugarului de nouă luni

©

Autor:

Evaluarea sugarului de nouă luni
BebeluÈ™ul de nouă luni este la stadiul în care învață să se bucure de independenÈ›a pe care a câÈ™tigat-o în miÈ™care de-a lungul timpului. „Mersul de-a buÈ™ilea” a devenit activitatea sa preferată, oferindu-i È™ansa, zi de zi, de a porni în noi expediÈ›ii.

Energic, receptiv È™i curios, micuÈ›ul răspunde prompt tuturor provocărilor care i se aÈ™tern în faÈ›a ochilor, căutând să facă noi descoperiri. Universul său se extinde tot mai mult, lărgindu-È™i graniÈ›ele È™i invitând la cunoaÈ™tere.

Dacă pe parcursul lunii a opta urcatul treptelor reprezenta o încercare majoră pentru bebeluÈ™, limitându-i aria de explorare, în această perioadă este deja o activitate de rutină, pe care o realizează cu naturaleÈ›e. Un nou obiectiv îi stârneÈ™te însă interesul: mersul pe propriile picioare. (1)   

Dezvoltarea socială și emoțională

Sugarul de nouă luni iubeÈ™te să se joace, să fie implicat în activități distractive È™i să fie plimbat. Chiar dacă atunci când intră în contact cu persoanele necunoscute manifestă o stare vizibilă de anxietate, este recomandat ca micuÈ›ul să frecventeze în această perioadă cât mai multe locuri publice – parcuri în aer liber, spaÈ›ii de joacă special amenajate pentru copii, grădina zoologică locală etc.

În braÈ›ele mamei, se simte mereu în siguranță È™i, în ciuda sentimentului de teamă resimÈ›it în preajma străinilor, se va bucura din plin de fiecare ieÈ™ire.

Din punct de vedere social și emoțional, bebelușul de nouă luni ar trebui să prezinte următoarele trăsături:
  • este vizibil ataÈ™at față de părinÈ›i, dar È™i față de anumite obiecte;
  • învață să-È™i exprime preferinÈ›ele în materie de activități, obiecte È™i persoane, chiar dacă deocamdată non-verbal;
  • este prietenos È™i iubitor în compania membrilor familiei – zâmbeÈ™te, gângureÈ™te, oferă frecvent îmbrățișări;
  • în absenÈ›a mamei, manifestă frecvent teama de separare – devine iritat, plânge, respinge prezenÈ›a altor persoane;
  • manifestă interes față de activitățile din jurul său, concentrându-se, pentru scurt timp, asupra acÈ›iunii È™i persoanelor implicate;
  • se plictiseÈ™te repede de obiecte, fiind distras cu uÈ™urință de lucrurile noi. (2), (3)

Dezvoltarea limbajului

Pe parcursul lunii a noua de viață, bebeluÈ™ul învață să-È™i exprime opÈ›iunile, înÈ›elegând că poate să aleagă în mod independent cum doreÈ™te să se joace, când vrea să mănânce sau să doarmă È™i în preajma cui vrea să fie.

MicuÈ›ul experimentează în această perioadă puterea dreptului de decizie È™i, cu fiecare ocazie, are grijă să se facă înÈ›eles din ce în ce mai clar. În scurt timp, vă veÈ›i întâlni cu primele proteste intenÈ›ionate ale copilului, aÈ™adar este bine să începeÈ›i să-i expuneÈ›i, la rândul dumneavoastră, limitele. La nouă luni, bebeluÈ™ul înÈ›elege mult mai multe aspecte decât poate exprima, aÈ™adar nu vă faceÈ›i griji că mesajul pe care i-l transmiteÈ›i nu va fi recepÈ›ionat. (4)

Alte trăsături comune ale dezvoltării limbajului la sugarul de nouă luni:
  • îndreaptă degetul arătător spre obiectele pe care le doreÈ™te;
  • înÈ›elege sensul negaÈ›iilor „nu” È™i „nu ai voie”;
  • răspunde prin miÈ™cări uÈ™oare ale mâinii la salutul de „la revedere”;
  • reacÈ›ionează atunci când este strigat pe nume È™i devine atent când se vorbeÈ™te despre el;
  • reproduce sunetele È™i gesturile pe care le observă la interlocutorul său;
  • fixează cu privirea obiectele familiare atunci când le numiÈ›i;
  • răspunde la comenzile simple;
  • se ajută de inflexiunile vocii, de mimică È™i gesturi pentru a se exprima cât mai precis;
  • rosteÈ™te primele cuvinte – „ma-ma”, „pa-pa”, „ta-ta” – fără a se referi însă, în mod specific, la înÈ›elesul lor. (2), (3), (5), (6)

Dezvoltarea fizică și motorie

Pe parcursul primelor nouă luni de viață, bebeluÈ™ul înregistrează progrese semnificative la nivel fizic È™i motor. UÈ™or-uÈ™or, dobândeÈ™te control asupra propriului corp, îÈ™i câÈ™tigă stabilitatea È™i învață să se deplasese liber – una dintre cele mai importante È™i satisfăcătoare realizări!

Până să împlinească zece luni, micuÈ›ul ar trebui, de asemenea, să atingă următoarele „obiective”:
  • ajunge singur în poziÈ›ia È™ezut È™i îÈ™i menÈ›ine cu uÈ™urință echilibrul, fără a se mai folosi de mânuÈ›e;
  • ajutându-se de obiectele din jur, se ridică È™i face primii paÈ™i;
  • „mersul de-a buÈ™ilea” devine o activitate naturală, fiind realizată fără dificultate înainte È™i înapoi, mai repede sau mai încet;
  • ajunge fără efort la obiectele din jur, prin întinderi uÈ™oare, indiferent dacă este în È™ezut sau pe burtică;
  • poate miÈ™ca alert două jucării, în aceeaÈ™i direcÈ›ie È™i în acelaÈ™i ritm;
  • îÈ™i perfecÈ›ionează manevrele de apucare, reuÈ™ind să manipuleze È™i obiectele de dimensiuni mici;
  • încearcă să se hrănească singur, cu ajutorul degeÈ›elelor;
  • poate bea apă, ceai sau lapte din biberon – dar nu este recomandat să-l lăsaÈ›i nesupravegheat;
  • manifestă din ce în ce mai mult interes față de preparatele noi pe care le introduceÈ›i în alimentaÈ›ia sa;
  • reacÈ›ionează puternic la mirosuri, manifestând fie plăcere, fie dezgust;
  • începe să facă asocieri între mirosul È™i gustul alimentelor. (2), (3), (5)

În ceea ce priveÈ™te aspectul său general, lungimea corpului la sugarul de nouă luni este, în medie, de 70,1-71,9 cm. CântăreÈ™te între 8,5-9 kg, iar circumferinÈ›a capului măsoară 43,8-45 cm. FetiÈ›ele înregistrează valori mai mici decât băieÈ›eii, deci nu vă îngrijoraÈ›i dacă remarcaÈ›i deosebiri la nivelul greutății È™i lungimii corporale între copiii de aceeaÈ™i vârstă, dar de sexe diferite. (7), (8)

Dezvoltarea cognitivă

După ce a înÈ›eles cum funcÈ›ionează principiul cauză-efect, bebeluÈ™ul îÈ™i dezvoltă comportamentul intenÈ›ional. La nouă luni, sugarul face asocieri rapide între acÈ›iuni È™i finalitatea lor, vizualizând mintal traiectoria evenimentelor care îl pot aduce mai aproape de obiectivul propus.

Aceasta este, de asemenea, perioada celor dintâi manifestări de opoziÈ›ie ale copilului. După ce îÈ™i descoperă capacitatea de discernământ – primară, deocamdată – sugarul învață să-È™i exercite dreptul de a decide, expunându-È™i dorinÈ›ele, preferinÈ›ele, dar È™i aversiunile. (4), (9)

Alte caracteristici ale dezvoltării cognitive normale la sugarul de nouă luni:
  • îÈ™i dezvoltă capacitatea senzorial-perceptivă, determinând poziÈ›ia obiectelor în spaÈ›iul tridimensional;
  • înÈ›elege principiul „existenÈ›ei permanente” È™i caracterul unic al persoanelor È™i obiectelor;
  • prezintă preponderent un comportament imitativ;
  • antrenat în jocuri simple, devine implicat È™i interacÈ›ionează din ce în ce mai eficient. (2), (3)

Cum am grijă de sănătatea sugarului de nouă luni?

Fiecare copil este unic, aÈ™adar este normal să urmeze un traseu specific – È™i implicit diferit de al altor copii de aceeaÈ™i vârstă – în dezvoltarea sa. Unii bebeluÈ™i evoluează într-un ritm mai accelerat, alÈ›ii într-un ritm mai lent, prezentând întârzieri ce pot duce cu gândul la afecÈ›iuni severe. Înainte de a vă îngrijora, este recomandat să vă consultaÈ›i cu medicul pediatru.

În general, abaterile de la etapele normale de dezvoltare nu implică probleme de sănătate, ci sunt, mai degrabă, amprente ale personalității copilului.

Preventiv, dacă observați următoarele aspecte la bebelușul de nouă luni, adresați-vă specialistului dumneavoastră:
  • nu-È™i poate susÈ›ine greutatea corporală pe picioare, atunci când este sprijinit în poziÈ›ie verticală;
  • prezintă dificultăți în a-È™i menÈ›ine echilibrul în poziÈ›ia È™ezut;
  • gângureÈ™te foarte puÈ›in È™i nu pronunță silabe simple precum „ma-ma-ma”, „ba-ba”, „ta-ta”;
  • nu este interesat de jocurile interactive simple;
  • nu răspunde atunci când îÈ™i aude numele;
  • nu recunoaÈ™te persoanele familiare;
  • nu-È™i îndreaptă privirea spre obiectele pe care i le indicaÈ›i cu degetul arătător;
  • nu poate transfera o jucărie dintr-o mână în alta, fără a o scăpa. (1), (2)

Data actualizare: 01-06-2020 | creare: 06-03-2015 | Vizite: 3588
Bibliografie
1. The whole child development guide, Edition 1, Dec. 2004, LEGO, 9-12 Months
2. Important Milestones: Your Baby at Nine Months, link: http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-9mo.html
3. Developmental milestones record - 9 months, link: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002009.htm
4. Growth Milestones - NINE MONTHS, link: http://www.kidsgrowth.com/resources/articledetail.cfm?id=317
5. All Milestones, link: http://pathways.org/milestones/
6. Your Child's Checkup: 9 Months, link: http://kidshealth.org/parent/system/Checkupsubcat/checkup_9mos.html#
7. Baby girls' growth chart: 0 to 12 months, link: http://www.babycenter.in/a1052197/baby-girls-growth-chart-0-to-12-months#ixzz3TQMmhI00
8. Baby boys' growth chart: 0 to 12 months, link: http://www.babycenter.in/a1052194/baby-boys-growth-chart-0-to-12-months#ixzz3TQMtT9pp
9. Infancy Cognitive Development, link: http://www.mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=10113&cn=461
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Evaluarea sugarului de o lună
  • Evaluarea sugarului de două luni
  • Evaluarea sugarului de trei luni
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum