Dezvoltarea psihosociala a sugarului

©

Autor:

Dezvoltarea psihosociala a sugarului
Dezvoltarea psihosociala a sugarului este strans legata de dezvoltarea emotionala, deoarece copiii invata sa aplice si sa foloseasca emotii, expresii si empatia emotionala prin relatiile cu mama si persoanele din jur. La fel ca adultii, copiii exploreaza lumea cu ajutorul simturilor, iar apoi trebuie sa proceseze si interpreteze aceste informatii senzoriale. Unul dintre primele obiecte care prezinta interes pentru sugar este fata umana - bebelusii sunt fascinati de fetele umane si, inca inainte de a intelege limbajul sau mediul care ii inconjoara, acestia incep sa inteleaga sensul unor expresii faciale ale mamei sau persoanei care ii ingrijesc. Aceste indicii vizuale - bucurie, teama, sau alta emotie - ofera bebelusului informatii despre modalitatea in care trebuie sa perceapa lumea. Abia in al doilea an de viata aceste perceptii incep sa se inchege in reprezentari mentale, care mai apoi sunt stocate pentru a putea fi utilizate in interpretarea unor noi obiecte de interes.

Exista anumite afectiuni si conditii, cum ar fi autismul, care impiedica dezvoltarea psihosociala normala a copilului. Aceste probleme pot fi evidente inca din primul an de viata al bebelusului si, desi cauzele acestor probleme nu se cunosc cu exactitate, administrarea acestora depinde de grija parintilor. Bebelusii cu tulburari de dezvoltare psihosociala au o gama larga de dificultati, inclusiv relationarea cu celelalte persoane. Acestia nu pot sau reusesc cu foarte mare dificultate sa interpreteze sentimentele si limbajul celorlalti, precum si sa inteleaga modalitatea in care alte persoane interactioneaza si comunica in societate. La bebelusi aceste probleme se manifesta prin faptul ca sugarul nu imita comportamentul parintilor, desi capacitatile senzoriale (vaz, auz, etc.) sunt in limite normale. In afara de starile patologice, mediul de dezvoltare are un rol foarte important in dezvoltarea psihosociala normala a copilului. Bebelusii care sunt privati in mod constant de afectiunea parintilor si interactiunea cu alte persoane sunt inclinati sa esueze in stabilirea unor legaturi sociale si emotionale normale.

Dezvoltarea psihosociala la sugarul de 2 luni

Primul mijloc de comunicare al bebelusului este plansul, iar mama invata repede sa faca diferenta intre "plansul de foame", "plansul de durere" sau alte probleme pe care sugarul le poate avea. Totodata, sugarul percepe sunetul plansului diferit fata de alte sunete si plange si el la auzul plansului altui bebelus. Treptat, copilul invata sa comunice si in alte moduri, cum ar fi zambetul. Daca in primele doua luni de viata bebelusul abia descifreaza intelesul zambetelor, o luna mai tarziu zambetul devine o actiune si un raspuns voluntar.

Cercetarile au aratat ca sugarii sunt capabili sa exprime emotii inca din primele doua luni. In interactiunea cu mama, bebelusul exprima multumire, interes, disconfort, furie sau dezgust, prin deschiderea larga a ochilor, atentia concentratata asupra unui lucru, miscarea sprancenelor sau incruntare. Sugarii exprima dezgustul prin deschiderea gurii, ridicarea buzei superioare si incretirea nasului. Inca din primele zile bebelusii isi pot exprima iritarea si frustrarea atunci cand sunt imobilizati sau cand nu reusesc sa atraga atentia mamei.

In primele 2 luni de viata, sugarul incepe sa invete cum sa se auto-regleze - sa se disocieze de stimulii care il deranjeaza si care il coplesesc si sa acorde atentie atunci cand este interesat.

Dezvoltarea psihosociala la sugarul de 3 - 4 luni

Aceasta etapa este o perioada de explorare in viata sugarului - acesta invata sa interactioneze si sa se joace cu persoana care are grija de el si chiar sa "interactioneze" cu imaginea sa din oglinda. Pana la varsta de 4 luni sugarul invata ca actiunile sale ii pot afecta pe altii si invata ca urmeaza sa fie hranit daca vede sticluta cu lapte sau sanul mamei. Satisfacerea asteptarilor bebelusului este esentiala pentru dezvoltarea atasamentului si increderii.

Tristetea apare la sugarul de 3 luni si poate fi cauzata de disparitia interactiunilor pozitive cu persoane sau obiecte. Bebelusul poate exprima sentimentul de tristete prin plans, lasarea colturilor gurii si strangerea sprancenelor. Tot la aceasta varsta sugarul isi exprima si fericirea, prin zambet si alte indicii de entuziasm si bucurie.

Un sugar sanatos in varsta de 3 - 4 luni se joaca si poate plange in momentul in care joaca s-a terminat, se linisteste daca aude o voce familiara sau daca este tinut in brate, comunica starile de nemultumire prin plans sau expresii faciale si reactioneaza la jocul "cucu-bau".

Dezvoltarea psihosociala la sugarul de 5 - 6 luni

La aceasta varsta bebelusii incep sa faca diferenta intre persoanele familiare si cele straine, aratand sentimente de timiditate. Acum sugarul poate incepe sa coopereze atunci cand este imbracat sau hranit. In plus, copilul incepe sa imita expresiile si actiunile celorlalte persoane - zambet, scosul limbii, etc. In jurul varstei de 5 luni sugarul exprima sentimentul de surprindere atunci cand vede sau se intampla un lucru neasteptat.

Comportamentul unui sugar sanatos in varsta de 6 luni include:
- gangureli aproape melodioase;
- exprimarea recunoasterii unei persoane familiare;
- rasete si "chitaieli" de incantare;
- zambete produse de vederea propriei imagini in oglinda;
- tipete de enervare;

Dezvoltarea psihosociala la sugarul de 7 - 9 luni

Intre 6 si 9 luni poate fi perioada de apogeu a anxietatii declansate de aparitia unei persoane straine. Sugarul se intinde, cautand refugiu in bratele persoanei familiare si isi poate ascunde fata atunci cand este prezentat unui strain. In mod surprinzator, aceste reactii reprezinta un indiciu al dezvoltarii psihosociale a sugarului - frica de persoanele straine demonstreaza intelegerea avantajelor interactiunii cu persoanele familiare. La aceasta varsta sugarii devin tot mai interesati de imaginea altor bebelusi si incep sa faca legatura dintre imaginea din oglinda si propriul corp.

Sentimentul de frica apare mai tarziu in dezvoltarea psihosociala a sugarului, deoarece copilul trebuie sa urmeze anumiti pasi - inainte de a simti frica, bebelusul trebuie sa compare un eveniment cu altul; de exemplu, frica de straini apare atunci cand copilul poate compara fata strainului cu o fata cunoscuta.

Unii sugari se pot plictisi repede de jucarii, insa pot interactiona minute in sir cu persoanele iubite. Daca sunt lasati singuri, unii bebelusi devin anxiosi si se agata de parinti ca sa nu plece. In aceasta perioada de varsta sugarii incep sa exercite influente asupra mediului in care se dezvolta: incearca sa atraga atentia parintilor, se intind dupa jucarii, coopereaza in jocurile cu adultii, musca si mesteca jucariile.

Dezvoltarea psihosociala la sugarul de 10 - 12 luni

La varsta de 12 luni sugarul arata atasament fata de jucaria sau obiectul preferat, acelasi lucru fiind valabil si pentru persoanele care il ingrijesc. Comportamentul normal al sugarului include si "testarea rabdarii" parintilor. Astfel copiii invata care este raspunsul parintilor la anumite comportamente - refuzarea mancarii, plansul atunci cand mama pleaca din camera, etc. Este foarte important ca parintii sa raspunda cu rabdare si intelepciune - o atitudine constanta si intelegatoare il ajuta pe copil sa capete incredere si sentimentul ca se afla in siguranta in familia sa.

In jurul varstei de 10 luni, sugarul incepe sa sa uite la reactia fetei celorlalte persoane inainte de a actiona. Intr-un fel bebelusul incearca si reuseste sa "citeasca" pe fata emotii si atitudini. Odata invatat procesul actiune - efect, sugarul incepe sa actioneze pentru atingerea anumitor obiective. In jurul varstei de 1 an copiii incep sa recunoasca persoanele familiare de la o distanta de 6 m, isi doresc independenta si cer atentie, raspund la supararea unei persoane prin acelasi sentiment.

Data actualizare: 24-02-2014 | creare: 09-11-2009 | Vizite: 17401
Bibliografie
1. Dezvoltarea sugarului, link: https://yourtotalhealth.ivillage.com/infancy-development.html
2. Dezvoltarea cronologica a copiilor, link: www.talaris.org/timeline.htm#
3. Cresterea copiilor, link: https://sojournkids.com/wp-content/uploads/2008/10/week-5-discipline.pdf
4. Repere in dezvoltarea copilului, link: www.eastpennsd.org/.../Child%20Development%20Milestone%20Chart.doc
5. Repere in dezvoltare: Un ghid pentru parinti, link: https://www.nncc.org/Child.Dev/mile1.html
6. Sugarul, link: https://www.healthyroadsmedia.org/english/Files/pdf/EngInfant.pdf
7. Dezvoltarea copiilor, link: https://www.indiaparenting.com/develop/index.shtml
8. Dezvoltarea sociala a sugarului, link: https://www.brighthub.com/education/early-childhood/articles/41655.aspx
9. Dezvoltarea sociala a sugarului, link: https://www.pediatricbehavior.com/ChildDev/infantsocialdev.htm
10. Dezvoltarea emotionala a sugarilor, link: https://www.associatedcontent.com/article/162448/emotional_development_of_infants.html?cat=25
11. Dezvoltarea sociala si emotionala la sugar: legaturile sociale, link: https://www.mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=10118&cn=461
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune: