Scolar

©

Autor:

Perioada scoalara este formata din scolaritatea mica, sau a treia copilarie si inceputul pubertatii (6/7 - 10/11) ani si scolaritatea mijlocie, respectiv pubertatea si preadolescenta (10/11 - 14/15) ani. Aceasta etapa a dezvoltarii copilului este caracterizata de activitatea de invatare, prima etapa fiind marcata de ciclul primar, iar cea de-a doua de ciclul gimnazial.

Scolarul mic 6, 7 - 10, 11 ani

Inceputul scolaritatii reprezinta o etapa cu totul noua pentru copil - trecerea de la cadrul familial la adaptarea in cadrul scolar; invatarea devine activitatea fundamentala. Aceasta perioada este critica pentru obtinerea increderii in toate domeniile vietii. Prietenii ocupa un loc tot mai important in viata scolarului mic, iar copiii care au incredere in sine fac fata mai bine presiunii exercitate de semeni.

Scolarul mic are o gandire concreta, adica mai logica si mai organizata. Scolarii din primele doua clase ale ciclului primar inca nu au o atentie foarte bine dezvoltata, au o memorie in principal vizuala si obosesc mai repede decat elevii claselor III, IV, care au un interes mai mare pentru achizitionarea cunostintelor, sunt atrasi de jocurile competitive si se despart definitiv de copilaria caracterizata de naivitate.

Aptitudinile mentale se dezvolta rapid.
Creste capacitatea de a descrie experiente si de a comunica ganduri si sentimente.
Independenta crescuta fata de familie.
O mai buna intelegere a conceptelor de "bine" si "rau".
Copilul devine constient de notiunea de "viitor" si de locul sau in lume.
Atentia este indreptata spre prietenie si echipa. Prietenia reciproca este caracterizata de interese comune, ajutor reciproc, loialitate si incredere.
Creste dorinta de a fi placut si acceptat de prieteni. Rolul prietenilor este important, in special cei de acelasi sex; identificarea la gen este foarte puternica.
Desi se dezvolta constiinta - aptitudinea de a-si observa si evalua propriul comportament, gandirea este predominant egocentrista.
Scolarul mic are tendinta de a fi dezorganizat si uituc.
Imaginea sinelui este influentata de succesul dezvoltarii si a achizitiei de noi aptitudini.
Regulile sunt foarte importante pentru scolarul mic - conteaza numai "dreptatea", iar lumea este vazuta in "alb si negru", "bine si rau". Copilul nu poate accepta mai multe interpretari ale unei situatii.
Apare simtul competitivitatii.
Scolarul mic inca se bazeaza pe ghidarea parintilor in anumite situatii sociale.
Copilul doreste sa fie competent pentru a se descurca bine si pentru a fi pe placul adultilor. Este interesat in planificari si atingerea obiectivelor; invata sa repare si sa construiasca, de la parinti si alti adulti.

Scolarul mijlociu 10, 11 - 14, 15 ani

Perioada pubertatii este marcata de o crestere accentuata si de schimbari fizice si psihice fundamentale; hormonii sunt responsabili pentru toate aceste schimbari - pilozitate faciala si pubiana, schimbarea vocii la baieti, aparitia menstruatiei si cresterea in volum a sanilor si soldurilor la fete, fragilitate emotionala, reactii extreme (agresivitate sau emotivitate excesiva), criza de originalitate. In perioada scolaritatii este foarte important ca parintii sa aiba aptitudini de comunicare si sa-i asculte pe copii; deseori, odata cu debutul pubertatii, copiii simt nevoia de a discuta cu parintii pe teme legate de sexualitate.

Incepe un proces indelung de stabilire a propriei identitati, separata de cea a familiei.
Scolarul mijlociu este mai preocupat de aspectul fizic si imbracaminte.
Copilul este concentrat asupra sinelui si oscileaza intre asteptari ridicate si lipsa increderii in sine. Este ingrijorat despre parerea celorlalti despre el, creste nevoia de intimitate si este foarte sensibil in privinta propriului corp.
Scade afectiunea pentru parinti. Cateodata este nepoliticos sau irascibil.
Apare anxietatea datorata solicitarilor scolare crescute si pot aparea tulburari de alimentatie.
Multi puberi se simt deprimati, ceea ce poate duce la degradarea conduitei scolare, consum de alcool si stupefiante, sex neprotejat si alte probleme.
Pe langa obtinerea aprobarii societatii, moralitatea incepe sa se bazeze pe respectarea ordinii sociale si a intelegerilor dintre oameni. Scolarul mijlociu incepe sa re-examineze propriile valori si principii, ceea ce poate rezulta in conflicte cu parintii.
Odata cu debutul pubertatii, multe fete simt presiunea conformarii la stereotipele sociale si pot fi mai putin interesate de stiintele exacte. Modoficarile corporale pot avea un impact negativ asupra propriei imagini. Atat fetele cat si baietii sunt preocupati de probleme legate de acnee, inaltime, greutate si aspect in general.
Starile de spirit se schimba frecvent, in functie de context si de activitate. Si scolarul mijlociu este uituc, aceasta caracteristica inregistrand un apogeu in aceasta perioada.
Educatie si disciplina scolar

Educatia si disciplinarea copilului scolar se afla sub controlul adultilor - parintii sunt cei care il pot ajuta pe scolar sa-si dezvolte increderea in sine si sa inregistreze progrese in privinta dezvoltarii sociale si emotionale, acestea punand bazele succesului scolar. La inceputul acestei perioade scolarul mic invata sa scrie si sa citeasca, ap...

Crestere si dezvoltare scolar

Scolaritatea este o perioada marcata de o crestere si dezvoltare spectaculoasa, ce aduce schimbari majore in viata copilului - pe langa debutul pubertatii, scolarul incepe sa dobandeasca gandire logica si abstracta si va dezvolta standardele morale dupa care isi va conduce intreaga viata. La scolarii de 7 - 11 ani cresterea in inaltime are loc cu 5...

Alimentatie scolar

Alimentatia echilibrata este foarte importanta pentru scolari, deoarece asigura aportul energetic si nutritiv necesar unei dezvoltari continue. Pentru copiii scolari se recomanda 3 mese principale si doua gustari pe zi. Evitati condimentele si prajelile; sunt indicate insa patrunjelul, leusteanul, cimbrul, sucul de rosii, telina, usturoiul si ceapa...

Boli la scolar

Bolile care afecteaza cel mai frecvent copiii de varsta scolara sunt tulburarile de vedere, deformari ale coloanei vertebrale, afectiuni de crestere, tulburarile de vorbire, tulburari de alimentatie si anemia. Colectivitatea scolara presupune totodata riscul aparitiei unor boli infectioase - cele mai frecvente sunt afectiunile ORL si cele ale tract...

Programul afterschool

Programul afterschool se desfășoară în continuarea orelor de școală obligatorii și cuprinde activități didactice și recreative menite să formeze și să dezvolte abilitățile elevului. Ce presupune programul, care sunt beneficiile și dezavantajele....


Data actualizare: 24-02-2016 | creare: 15-01-2010 | Vizite: 17610
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Nicio diferență găsită între satisfacția vieții elevilor din școlile private și cei din școli de stat
  • Motricitatea fină este importantă pentru succesul școlar
  • Relația profesor-elev nu este suficientă pentru a susține angajamentul intelectual pe termen lung
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum