La ce activități e bine sa înscriem copilul și de ce

©

Autor:

La ce activități e bine sa înscriem copilul și de ce

Șah sau balet? Baschet, sau poate informatică sau arte marțiale? Încă din clasa zero sau poate chiar mai devreme, întrebarea referitoare la activitățile extrașcolare ale celui mic preocupă tot mai multe familii. Optarea pentru un program bine pus la punct în afara școlii ar trebui să implice atât punerea la lucru a minții, cât și a corpului. Cheia succesului acestor activități, indiferent de alegerea lor, este încurajarea colaborării și a creativității precum și evitarea stabilirii unor standarde sau comparații cu rezultatele altor copii.

Ce ar trebui să-și dorească părinții de la o activitate extrașcolară?

În cazul copiilor de 3-4 ani, nu este nevoie de activități extrașcolare. Timpul petrecut la grădiniță, în compania copiilor de aceeași vârstă, ar trebui să fie urmat de timp liber pentru joacă. (1)

Începând cu vârsta de 6-7 ani poți introduce primele activități în funcție de preferința celui mic. La această vârstă cele mai potrivite sunt învățarea unui instrument sau practicarea unui sport de echipă. (1)

De la 7 ani în sus, activitățile pot fi mult mai variate de la învățarea unei limbi străine la înot, dans sau arte marțiale. (1)

De asemenea, dacă cel mic petrece mult timp în fața calculatorului sau al tabletei, ar fi bine să alegi activități care să evite folosirea ecranelor, pictură, muzică, olărit etc.

Cum să alegi activități extracuriculare pentru copil?

Există o mare varietate de activități extrașcolare pentru copii. Vorbește cu cel mic și decideți de comun acord care sunt cele mai potrivite. De exemplu, un copil plin de energie poate prefera dansul sau sporturile în timp ce copiii mai calmi ar putea prefera șahul sau un club de lectură. Vezi dacă există cursul stabilit unde locuiești și mergi alături de copil pentru a asista la un curs în momentul desfășurării sale.

Mai jos sunt câteva aspecte care ar trebui să conteze atunci când alegi o activitate extracuriculară: (2)

  • spațiul este curat pentru desfășurarea activității alese (de exemplu, pentru un curs de sport în echipă va fi nevoie de o sală încăpătoare)
  • ieșirea de urgență este semnalizată, sunt calculatoare suficiente la un curs de informatică, încăperea este ventilată corespunzător (un element esențial la un curs de pictură)
  • profesorii sunt deschiși, prietenoși și pasionați de meseria lor.


Este important ca activitatea aleasă să se potrivească personalității și pasiunilor copilului. Existența interesului îl va face pe cel mic să își dorească să meargă la curs în fiecare săptămână.

Ce înseamnă prea mult?

Este importantă diversificarea activităților și echilibrarea timpului dintre școlar și extrașcolar. Copilul ar trebui să se bucure de ce îl așteaptă într-o zi și să nu se simtă extenuat la sfârșitul fiecărei zile. Chiar dacă structura este necesară, nu trebuie să lipsească nici timpul petrecut alături de familie și nici timpul nestructurat. Psihologii spun că o activitate extrașcolară în fiecare zi este prea mult pentru cel mic indiferent de vârstă. (1)

Tipuri de activități potrivite pentru copii

Mai jos sunt câteva dintre cele mai populare activități pentru copii și tineri: (3)

  • sport: fotbal, baschet, hochei, înot, arte marțiale (judo, Tae Kwan do, karate, etc), handbal, volei, tir cu arcul (de la 6 ani în sus), scrimă (de la 9 ani), etc
  • activități artistice: teatru, dans, balet, cor, muzică folk sau contemporană, design vestimentar, pictură clasică, pictură pe porțelan, design grafic, sculptură, creație literară, olărit, învățarea unui instrument, desen grafic (de exemplu, pentru benzi desenate), etc
  • activități academice: învățarea unei limbi străine, cultură engleză/franceză/japoneză, etc, educație rutieră, educație ecologică, astronomie
  • șah (de la 5 ani)
  • activități în aer liber – de exemplu, un curs de descoperire/explorare a naturii
  • dezvoltare personală
  • programare
  • vorbit în public
  • construcții de piese lego (de la 9 ani în sus)
  • dezbateri (debate)
  • robotică
  • antreprenoriat pentru copii


Beneficiile activităților extrașcolare

Activitățile extrașcolare au fost demonstrată ca având beneficii pe termen lung atât în privința îmbunătățirii rezultatelor școlare cât și pentru integrarea socială și succesul viitorului adult. Mai jos sunt principalele beneficii ale activităților extrașcolare.

  • petrecerea utilă a timpului – dacă părinții lucrează până târziu sau dacă în alt caz s-ar juca afară fără supravegherea unui adult, timpul petrecut făcând sport sau pictând pot reprezenta câteva modalități utile și relaxante de petrecere a timpului. (4)


  • efecte pozitive asupra evoluției academice - studiile au arătat că activitățile extrașcolare sunt benefice atât copiilor cât și adolescenților. Oamenii de știință au testat cunoștințele copiilor care au participat la cel puțin o activitate extracuriculară și au comparat rezultatele cu rezultatele unui grup de copii care nu a participat la astfel de activități. Rezultatele au arătat că acei copii implicați în activități au avut rezultate mai bune la matematică și citire. (5, 6)


  • evoluție comportamentală - există mai multe studii care arată atât o stare emoțională mai stabile și un nivel mai ridicat de sociabilitate al copiilor înscriși în activități extrașcolare dar și o adaptare mai ușoară atunci când copilul este mutat de la o școală la alta. De asemenea, copiii implicați în astfel de activități au avut mai puține probleme disciplinare și au avut un risc mai scăzut de exmatriculare. (6, 7, 8, 9)


O privire critică asupra activităților extracuriculare

Experții în educație spun că activitățile extracuriculare pot avea și efecte negative asupra copiilor.

Pe de o parte, înscrierea la 2-3 activități pe săptămână, programarea zilelor de școală și a timpului liber dau senzația de rigiditate. Promotorii ideii de slow parenting spun că cel mic are nevoie de timp liber, cu gândurile sale pentru a-și forma propriile idei. Studiile par a confirma că timpul în care te plictisești este esențial pentru născocirea unei idei creative. (10, 11, 12)

De asemenea, o mulțime de activități extracuriculare pot fi un semn al unei educații excesive, care pot duce la stres și anxietate în rândul copiilor. Psihologii spun că acei copii implicați în mult prea multe activități au un risc mai mare de anxietate și depresie. Acest lucru apare mai ales în rândul familiilor care îți doresc un traseu academic impecabil sau care vor ca piciul lor să fie cel mai sociabil din clasă. De asemenea, experții spun că activitățile extrașcolare pot avea beneficii pe termen scurt și lungă însă numai în cazul în care acestea au loc ca un complement al timpului petrecut în familie și nu ca un înlocuitor. (13, 14, 15, 16)

Mai mult, studiile au arătat că 40% dintre copiii implicați în activități extracuriculare dorm mai puțin decât necesarul vârstei. Lipsa somnului poate avea efecte negative asupra creativității verbale și a capacității de rezolvare a problemelor. Copii între 3 și 5 ani au nevoie între 10 și 13 ore de somn, copii între 6 și 12 ani au nevoie de 9-12 ore de somn iar adolescenții de 8-10 ore de somn. (17, 18)

În plus, planificarea fiecărei ore din viața copilului îl privează de timpul nestructurat în care s-ar putea juca. Această joacă reduce stresul, crește gândirea creativă și capacitatea de rezolvare a problemelor. (19)

În fine, timpul petrecut în familie este mai important decât ai crede, Studiile spun că familiile care iau masa împreună de cel puțin patru ori pe săptămână sunt mai apropriați de părinți și frați și au un risc mai scăzut de delincvență juvenilă și sarcină înainte de 18 ani. (20)

Activitățile extracuriculare completează educația primită acasă și la școală. Atâta timp cât acestea nu supraîncarcă programul celui mic, ajung să contribuie la dezvoltarea gândirii critice, a colaborării în echipă, și a empatiei. (21, 22)


Data actualizare: 04-10-2020 | creare: 04-10-2018 | Vizite: 3751
Bibliografie
1. How many after-school activities should a child do? https://www.irishtimes.com/life-and-style/health-family/parenting/how-many-after-school-activities-should-a-child-do-1.3198073
2. 10 Amazing Extracurricular Activities for Kids. http://parenting.firstcry.com/articles/10-amazing-extracurricular-activities-for-kids/
3. 6 Unique Extracurricular Activities for Kids. https://www.scholastic.com/parents/school-success/school-life/extracurricular-activities/6-unique-extracurricular-activities-kids.html
4. Voluntary Participation and Parents' Reasons for Enrollment in After-School Programs: Contributions of Race/Ethnicity, Program Quality, and Program Policies. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00222216.2010.11950220
5. Low-Income Children's After-School Care: Are There Beneficial Effects of After-School Programs? https://www.jstor.org/stable/1131395?origin=crossref&seq=1#page_scan_tab_contents
6. A Meta‐Analysis of After‐School Programs That Seek to Promote Personal and Social Skills in Children and Adolescents. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1007/s10464-010-9300-6
7. Effects of After-School Programs with At-Risk Youth on Attendance and Externalizing Behaviors: A Systematic Review and Meta-Analysis. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10964-014-0226-4
8. After-school programs for adolescents: a review of evaluation research. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19435164
9. Are After-School Programs Effective? A Systematic Review and Meta-Analysis of After-School Programs. https://www.researchgate.net/publication/268135196_Are_After-School_Programs_Effective_A_Systematic_Review_and_Meta-Analysis_of_After-School_Programs
10. Slow parenting: Gently does it with the parent whisperer. https://www.telegraph.co.uk/women/mother-tongue/familyadvice/3355923/Slow-parenting-Gently-does-it-with-the-parent-whisperer.html
11. Let Kids be Bored (Occasionally). https://www.psychologytoday.com/us/blog/nurturing-resilience/201206/let-kids-be-bored-occasionally
12. Does Being Bored Make Us More Creative? http://clok.uclan.ac.uk/22263/1/22263%20Does%2520being%2520bored%2520make%2520us%2520more%2520creativeV2.pdf
13. Over-Parenting. https://lawreview.law.ucdavis.edu/issues/44/4/articles/Bernstein.pdf
14. Levine, Madeleine - The Price of Privilege: How Parental Pressure and Material Advantage Are Creating a Generation of Disconnected and Unhappy Kids, Harper Collins, 2006
15. ‘The helping, the fixtures, the kits, the gear, the gum shields, the food, the snacks, the waiting, the rain, the car rides … ’: social class, parenting and children's organised activities. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2018.1470087?journalCode=cses20
16. Too Many Extracurricular Activities for Kids May Do More Harm Than Good . https://psychcentral.com/news/2018/05/15/too-many-extracurricular-activities-for-kids-may-do-more-harm-than-good/135388.html
17. Sleep schedules and daytime functioning in adolescents. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9768476
18. Recharge with sleep: Pediatric sleep recommendations promoting optimal health. https://aasm.org/recharge-with-sleep-pediatric-sleep-recommendations-promoting-optimal-health/
19. The Importance of Play in Promoting Healthy Child Development and Maintaining Strong Parent-Child Bonds. http://pediatrics.aappublications.org/content/119/1/182
20. The Importance of Family Dinners. http://ufdcimages.uflib.ufl.edu/IR/00/00/21/17/00001/FY105400.pdf
21. The Importance of Inclusive Extracurricular Activities. https://haasinstitute.berkeley.edu/importance-inclusive-extracurricular-activities
22. Extracurricular Activity Participation and the Acquisition of Developmental Assets: Differences Between Involved and Noninvolved Canadian High School Students. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10888691.2014.980580?src=recsys&journalCode=hads20
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune: