Cum să ne jucăm cu bebelușul (0-12 luni)?

©

Autor:

Cum să ne jucăm cu bebelușul (0-12 luni)?

Din prima zi de viață, copiii sunt dornici și hotărâți să afle cum funcționează lumea. Acesta cunoaște și descoperă lumea prin joc, prin intermediul corpului și al simțurilor sale.
Jocul nu este doar despre jucării, ci și despre interacțiunea copil-părinte. Încercați să faceți rutinele zilnice distractive. Fiecare moment petrecut cu copilul poate fi distractiv, de la momentul trezirii, când copilul se bucură că vede chipul prietenos al părintelui care-i zâmbește, până la schimbarea scutecului care poate fi acompaniat de fredonarea unui cântec. În fond, nu e nevoie de jucării sofisticate deoarece jucăria preferată a copilul este chiar părintele (1, 2, 3, 4).

Primele luni

Pe parcursul primelor luni de viață, copilul nu poate să înțeleagă instrucțiuni, însă poate simți starea părintelui și poate să își antreneze simțurile.

Stimulare tactilă

  • Modificați poziția copilului alternând poziția pe burtă cu poziția pe spate;
  • Masați ușor corpul bebelușul după băiță;
  • Faceți mișcări de „gimnastică”, mobilizând ușor mâinile și picioarele copilului.


Stimulare vizuală - Arătați-i bebelușului desene cu forme geometrice în alb și negru. Luați mâna copilului și urmăriți cu vârful degetului conturul formelor (1, 2).

Stimulare sonoră

  • Citiți și vorbiți cu bebelușul;
  • Ascultați împreună muzică clasică sau cântece pentru copii;
  • Cântați copilului și alternați tonalitatea și volumul sunetelor;
  • Obișnuiți copilul cu sunetele comune din casă (sonerie, zgomotul tacâmurilor care ating farfuria, etc. ), însă evitați zgomotele puternice, stridente.


Țineți bebelușul în brațe și plimbați-vă împreună (1, 2, 5, 6).

Începând cu luna a treia, puteți diversifica mai mult experiențele senzoriale ale copilului, copilul devenind mai responsiv.

Stimulare tactilă

  • Prezentați bebelușului diverse materiale pentru a simți textura și a observa culorile (cașmir, blugi, materiale strălucitoare, în carouri). De asemenea, puteți atinge țăsăturile de fața, mâinile și picioarele copilului.
  • În jurul vârstei de patru luni, puteți să îi oferiți diverse obiecte pentru a le prinde, apoi a le da drumul (o minge moale, apoi o linguriță de metal) (1, 6).


Stimulare vizuală - Oferiți copilului obiecte interesante de privit (jucării care produc și sunete, lumini). Pe măsură ce mișcați încet obiectul dintr-o parte în alta, copilul îl va urmări (1, 2).

Stimulare sonoră

  • Ținând copilul în brațe, prezentați-i întrega locuință și familiarizați-l cu sunetele cele mai frecvente (apa de la robinet curgând, aspiratorul, ciocănitul ușii). Creșteți treptat numărul și varietatea zgomotelor.
  • După 4 luni, copilului îi place să țină în mână diverse jucării care fac zgomot (1, 5).


Stimulare olfactivă - Oferiți copilului posibilitatea de a mirosi diverse borcane cu mirodenii (scorțișoară, vanilie) sau coji de portocale, săculeț cu lavandă (1).

Stimulare motorie

  • Legați la articulația mâinilor și a gleznelor copilului niște clopoței, astfel încât acesta să producă sunete atunci când se mișcă. Pentru a evita riscul de accidentare sau înghițire a obiectelor, acest joc se va realiza sub supravegherea atentă a adultului.
  • Puneți copilul să petreacă timp și stând pe burtă. Ajutați-l să facă rostogoliri (de pe spate pe burtă).


Simțul echilibrului

  • Luați copilul în brațe și dansați. Aceste mișcări sunt utile bebelușului pentru conștientizarea noțiunilor de spațiu și de echilibru. Mișcările trebuie efectuate cu atenție, astfel încât să oferiți suport capului (bebelușul nu poate să își susțină capul până la 3 luni). De asemenea, nu scuturați copilul.
  • „Bebelușul zboară” – După ce copilul este capabil să își susțină capul, părintele poate să ridice și să plimbe copilul în aer, pretinzând ca este un avion și rostind diverse sunete (1, 6).


Jocuri imitative

  • Așezați-vă în fața copilului, care stă pe spate, astfel încât acesta să vă poată privi în ochi. Încercați să îi atrageți atenția mișcând degetul arătător de la stânga la dreapta și balansând capul dintr-o parte în cealalta. Continuați mișcările și după ce ați captat atența bebelușul și veți observa cu acesta va încerca să vă imite.
  • Priviți copilul în ochi și imitați, într-un mod exagerat, o fizionomie tristă, urmând treptat să o modificați spre un surâs larg. Copilul va surâde și el.
  • Priviți copilul în ochi și surâzând imitați diverse sunete simple și bine articulate („oh”, „ng”). Repetați, iar copilul va începe să imite și el sunete (1).


Așezați bebelușul astfel încât să poată lovi cu piciorul un obiect care produce sunet (diverse jucării/saltele muzicale). În acest mod, copilul va descoperi că este foarte distractiv și simplu să facă zgomot și se va familiariza cu noțiunea de cauză-efect (2).

După 6 luni

După 6 luni, bebelușii sunt mai activi. Aceștia încep să stea în fund, să își coordoneze mâinile, privrea și gura spre îndeplinirea unui scop.

Stimulare tactilă

  • Lăsați copilul să atingă diverse obiecte care îi provoacă senzații diferite (cald/rece, aspru/moale) - cub de gheață, scoarța unui copac, petalele unei flori, apă caldă, jetul de apă de la duș, vată, prosop mai aspru etc. ). Denumiți de fiecare dată senzația pe care o va simți.

Oferiți jucării care emit sunete, lumini

Sticlele care fac zgomot - Umpleți sticle de plastic cu obiecte care pot face zgomot (mărgele de plastic, orez, pietricele etc. ). Puneți un singur tip de obiect în fiecare sticlă și lăsați copilul să descopere fiecare sunet atunci când acesta va mișca sticla. Alegeți sticle la care se înșurubează foarte bine capacul și supravegheați-l pe parcursul activității.

Cutia magică

  • Un aparat radio, setat la volum redus poate fi foarte interesant pentru un bebeluș. Modificați treptat frecvența și săriți de la un post la altul.


Jocuri de manipulare

  • Oferiți copilului o cutie mare care se deschide ușor umplută cu diverse jucării sau obiecte inofensive. Acesta va explora conținutul cutiei cu ajutorul mâinilor, dar și al gurii.
  • Sub supraveghere, copilul se poate juca cu un bol cu stafide sau fulgi de porumb.


Mi-o dai?

  • Oferiți copilului un obiect și lăsați-l să se joace pentru câteva minute, urmând ca apoi să cereți obiectul cu voce caldă. Dacă vă oferă jucăria, încercați să faceți ceva amuzant (aruncați în aer jucăria, apoi o prindeți și o dați înapoi copilului).
  • După ce copilul s-a familiarizat cu jocul, puteți să îl faceți mai complex. Astfel, încercați să faceți schimburi („îmi dai mingea și îți dau lingurița”). În același timp, explicați fiecare acțiune, astfel pe lângă abilitățile motorii, copilul își va dezvolta și limbajul.


„Cucu-bau”

  • Familiarizarea copilului cu noțiunile de prezență sau absență se poate realiza cu jocul clasic „cucu-bau”. Ascundeți-vă în spatele unei uși sau acoperiți-vă cu o păturică, întrebând copilul „unde este mama? – cucu”, apoi apăreți din nou spunând „bau”. De asemenea, puteți să acoperiți copilul și să rostiți „cucu”, urmând ca să îl descoperiți vioi și să spuneți „bau”. Copilul va încerca și el să se acopere și descopere.


După 8-9 luni

După 8-9 luni, copilul începe să se poată deplasa în direcția dorită. Se târăște, merge în patru labe și își folosește mâinile din în ce în ce mai bine, urmând ca în jurul vârstei de un an să înceapă a merge.

Stimulare tactilă și auditivă

  • Oferiți copilului cuburi de lemn și arătați-i cum să le ciocnească unul de celălalt. De asemenea, puteți să îl lăsați să lovească masa cu diverse obiecte pentru a produce zgomot (lingură de lemn).
  • Oferiți copilul obiecte care se pot mototoli și rupe (hârtie, staniol).
  • Copilul va fi atras de obiectele neobișnuite pentru el ca și obiectele de bucătărie, mănușile de cauciuc, ștecherul. Dacă nu prezintă pericol pentru copil, acestea pot fi oferite (1).
  • Oferiți jucării care imită sunetele animalelor (5).


Stimulare motorie - De când copilul învață să se târască poate fi distractiv să urmeze un traseu cu obstacole, de tipul pernelor (6).

Jocuri imitative

  • Oferiți copilului un obiect cu care să bată în masă (lingura de lemn). Luați obiectul și imitați ritmul produs de copil, ulterior înapoindu-i obiectul. Copilul va reîncepe să lovească.
  • Faceți în fața copilului mișcări de tipul gestului de rămas bun sau aplauzelor. Repetând gesturile, copilul va începe să imite și el.

 

Aruncatul pe jos - Copilul va descoperi unul dintre jocurile preferate a celor mici. Copilul va arunca un obiect pe jos, așteptând ca să îl ridicați și să îl înapoiați. Aceste etape se repetă. Puteți să ii oferiți copilului obiecte care cad în diferite moduri (pană, hârtie creponată, cub de lemn) (1).


Cutia cu surprize - Copilului îi place să atingă diverse obiecte, să le pipăie, să le ducă la gură, să închidă, să tragă sau să împingă. Puneți într-o cutie diverse tipuri de obiecte, inofensive și lăsați copilul să exploreze, sub supraveghere. Lăsați copilul să goloească, iar apoi să umple cutia (1, 6).


Cauză – efect - Copii sunt încântați să descopere consecința acțiunilor sale. Arătați copilului cum funcționează întrerupătorul (6).


Ne distram în urmă cu un minut, iar acum copilul plânge. De ce?

Este posibil ca bebelușul să fie obosit, suprastimulat. Chiar și bebelușul are nevoie de pauză. Câteva semne prin care bebelușul solicită pauză:

  • Întoarce capul
  • Își arcuiește spatele
  • Plânge
  • Sughiță


Când observați că bebelușul este obosit, faceți pauză de la joc și lăsați-i timp pentru a-și reveni.
Perioada în care copilul este capabil să fie atent crește pe măsură cu vârsta. Fiecare copil e unic, iar bebelușul stabilește ritmul jocului (1, 2, 6).

Petreceți timp cu copilul. Acesta are nevoie de dragostea, căldura și atenția părintelui pentru a crește și a se dezvolta armonios. Jucându-vă cu copilul, acesta va dobândi încredere în dumneavoastră, iar legătura părinte-copil va fi mai puternică, copilul simțindu-se iubit și protejat (4, 7).


Data actualizare: 25-05-2021 | creare: 25-05-2021 | Vizite: 753
Bibliografie
(1) Bacus A. Jocuri pentru copii de la o zi la șase ani. București (România): Editura Teora; 1999
(2) How to Play with Babies, Link: https://www.zerotothree.org/resources/1080-how-to-play-with-babies
(3) The Power of Play, Link: https://www.zerotothree.org/resources/311-the-power-of-play
(4) Playing with newborns, Link: https://raisingchildren.net.au/newborns/play-learning/play-ideas/playing-with-newborns
(5) Infant play, Link: https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=infant-play-90-P02238
(6) 20 fun, silly, development-boosting games to play with your baby, Link: https://www.babycenter.com/baby/baby-development/20-fun-silly-development-boosting-games-to-play-with-your-ba_1479310
(7) Baby play: birth to 18 months, Link: https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/baby-play-birth-to-18-months
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Jocurile imaginare susțin gândirea creativă la copii
  • Antrenamentul creierului la copil
  • „Stâlpii” de învățare care pot maximiza orice experiență pe care o are un copil, chiar și în mediul de acasă
  •