Cercetătorii descoperă repararea ADN-ului uman prin metamorfoză nucleară

Cercetătorii descoperă repararea ADN-ului uman prin metamorfoză nucleară
Cercetătorii canadieni au identificat un mecanism de reparare a ADN-ului care ar putea avea implicații semnificative pentru tratamentele cancerului și îmbătrânirea prematură. Studiul, publicat în Nature Structural and Molecular Biology, arată că în celulele umane, când ADN-ul este deteriorat, se formează o rețea specifică de filamente de microtubuli în citoplasmă în jurul nucleului, care împing pe membrana nucleară. Aceasta determină formarea unor tuburi care pătrund în nucleu și capturează majoritatea rupturilor dublu-catenarelor din ADN.
Aceste descoperiri au relevanță directă pentru unele tratamente oncologice, deoarece celulele normale folosesc aceste tuburi ale membranei nucleare pentru a repara ADN-ul, dar celulele canceroase par să depindă mai mult de ele. Studiul a analizat date de la peste 8.500 de pacienți cu diverse forme de cancer și a descoperit că în cancerul de sân triple-negativ, care este extrem de agresiv, nivelurile tuburilor sunt crescute din cauza unui volum mare de ADN deteriorat. Când genele necesare controlului acestor tuburi au fost inactivate, celulele canceroase au fost mai puțin capabile să formeze tumori.

În plus, inhibitorii PARP, utilizați în tratamentul cancerului de sân triple-negativ, își exercită efectul prin blocarea unei enzime care repară ADN-ul deteriorat. Capacitatea acestui medicament de a provoca nepotriviri ale ADN-ului depinde de prezența tuburilor; când acestea sunt mai puține, celulele canceroase devin mai rezistente la inhibitorii PARP.

Descoperirea este relevantă și pentru condițiile de îmbătrânire prematură, cum ar fi progeria, unde expresia unei forme mutante a unei gene care codifică proteina lamin A induce formarea tuburilor, sugerând că repararea ADN-ului poate fi compromisă de prezența unor tuburi prea numeroase sau prost reglate.

Această cercetare subliniază importanța colaborării interdisciplinare în avansarea științei medicale și deschide noi căi pentru dezvoltarea de terapii inovatoare.

Data actualizare: 20-04-2024 | creare: 20-04-2024 | Vizite: 240